کد خبر: 675986
تاریخ انتشار :

نقدی بر مجمع غیرعادی سرخابی‌های پایتخت

مدیرعامل سابق ذوب‌آهن در یادداشتی به نقد چگونگی برگزاری مجامع استقلال و پرسپولیس توسط وزارت ورزش و جوانان پرداخت.

نقدی بر مجمع غیرعادی سرخابی‌های پایتخت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، بلافاصله پس از دربی تهران، برگزاری مجمع دو باشگاه با صورت‌جلسه تعیین اعضای جدید هیات مدیره سرخابی‌ها در پیش بود اما نحوه برگزاری این مجامع و همچنین روند برگزاری و برگزارکنندگان آن، محل پرسش‌های زیادی نزد هواداران و دنبال‌کنندگان فوتبال ایران بود.

به همین بهانه، مجتبی فریدونی، مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن، در یادداشتی به بررسی و تحلیل اتفاقات رخ داده در مجامع دو باشگاه پرداخته که در ادامه می‌خوانید؛

پنجم‌ اردیبهشت مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و علیرغم آنکه تنها چند روز قبل از آن اعلام‌ شده‌ بود مالکیت استقلال به وزارت اقتصاد و امور دارایی منتقل شده‌ است ریاست هر دو مجمع به‌ عهده‌ وزیر ورزش بود.

مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیم گیری هر شرکت است که‌ با حضور سهام‌داران، اعضای هیأت مدیره،  بالاترین مقام مالی شرکت،  حسابرس و بازرس قانونی و  نماینده سازمان‌ بورس برگزار می‌شود. بر اساس قانون تجارت مجمع عمومی سالی یک بار در موقعی که‌ در اساسنامه پیش‌بینی شده‌( معمولا حداکثر چهار ماه پس‌ از پایان سال مالی) برای رسیدگی به صورت‌ های مالی ، قرائت گزارش حسابرس و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌ های مالی می شود. همچنین هرگونه تغییر در مواد اساسنامه یا سرمایه شرکت یا انحلال در صلاحیت‌ مجمع عمومی فوق‌العاده می‌باشد. در غیر این موارد و برای مسائل بسیار مهم‌ و ضروری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده تشکیل می شود.

در حالیکه از مدت ها قبل( حتی بار اول در دی ماه‌ سال‌ گذشته‌ ) به کرات توسط سازمان خصوصی سازی اعلام‌ شده‌ بود مجمع دو باشگاه برای تغییر هیأت مدیره تشکیل خواهد شد و در آگهی دعوت به مجمع دو باشگاه‌ نیز اعلام‌ گردیده بود ، نهایتا مجمع دو باشگاه صرفا برای رسیدگی به‌ مسائل مالی تشکیل و به تذکر وزیر برای چند ناهار و بلیط اضافه‌ محدود شد. سقوط وحشتناک قیمت سهام دو باشگاه‌ به‌ خصوص استقلال، عدم‌ پرداخت‌ بدهی استراماچونی و حذف استقلال از آسیا، عدم‌ تحقق درآمد اسپانسری استقلال که‌ آجورلو حداقل‌ پانصد میلیارد تومان اعلام‌ کرده بود موضوعاتی بود که‌ یا اصلا مطرح نشد یا به‌ عموم اطلاع رسانی نشد.

نکته عجیب آن که‌ با توجه‌ به‌ قانون تجارت و اساسنامه دو باشگاه مجمع عمومی باید حداکثر چهار ماه پس‌ از پایان سال‌ مالی برگزار شود ولی به‌ استناد آگهی های منتشر شده‌ در کدال، مجمع عمومی عادی برگزار نشده‌ ولی برای هر دو باشگاه مجمع عمومی عادی به‌ طور فوق العاده تشکیل شد.

پس‌ از آن هم که‌ دستور جلسه‌ مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره رعایت نشد سازمان خصوصی سازی اعلام‌ کرده مجمع دیگری در دو هفته آینده برای انتخاب اعضای هیات مدیره برگزار خواهد شد. ظاهرا خیلی طول می کشد تا دوستان فرق جلسات دورهمی با مجامع قانونی را متوجه شوند.

ضمنا هیچ اطلاع رسانی‌ای راجع به‌ حضور سهام‌داران حقیقی، حسابرس و نماینده سازمان بورس در این دو مجمع منتشر نشده‌. به‌ هر حال اگر این دو مجمع هیچ ثمری نداشت ولی رویه های جدیدی برای برگزاری مجامع معرفی کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها