کد خبر: 690904
تاریخ انتشار :

روزشمار توپ طلا: بمب‌افکن، قیصر و اسطوره نارنجی!

توپ طلا، معروف‌ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال، در طول نزدیک به 7 دهه‌ای که از عمر آن می‌گذرد، فراز و نشیب‌ها و داستان‌های جذابی را پشت سر گذاشته است.

روزشمار توپ طلا: بمب‌افکن، قیصر و اسطوره نارنجی!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، 30 اکتبر (8 آبان) برنده توپ طلای سال 2023 مشخص خواهد شد. نامزدهای اصلی جایزه امسال لیونل مسی، کیلیان امباپه، ارلینگ هالند، کوین دی‌بروینه و رودری هستند اما تا آن روز و مشخص شدن برنده نهایی، نگاهی خواهیم داشت به سرگذشت این جایزه محبوب و برندگانی که هر یک با بردن این جایزه به خوشبخت‌ترین آدم دنیا تبدیل شده بودند. 

 پوشش زنده خبری

25 مهر 1402 ساعت 10:29

سال ۱۹۷۰ برزیل با تیمی که خیلی‌ها اون رو بهترین تیم تاریخ می‌دونن، قهرمان جام جهانی شد اما با توجه به اینکه همچنان توپ طلا به بهترین بازیکن اروپا داده می‌شد، ستاره‌های برزیل که قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ شدن، شانسی برای دریافت آن نداشتن و به این ترتیب گرد مولر که با ۱۰ گل آقای گل جام جهانی شده بود، توپ طلا رو به دست آورد. بابی مور مانند چهار سال قبل، به لطف درخشش در جام‌جهانی، در بین پنج‌ نفر برتر قرار گرفت و این بار دوم شد و جی‌جی ریوا که با ایتالیا به فینال رسید، در رده سوم قرار گرفت. فرانتس بکن‌باوئر (بایرن) و وولفگانگ اوورات (کلن) هم چهارم و پنجم شدند.

24 مهر 1402 ساعت 21:40

جانی ریورا اولین بازیکن میلان شد که توپ طلا رو برد و البته سال‌های سال طول کشید تا بعد از اون، توپ طلا به یه بازیکن دیگه از میلان برسه، نزدیک به دو دهه!

24 مهر 1402 ساعت 20:39

جلد فرانس فوتبال واسه اعلام توپ طلای جانی ریورا جالب‌تر از سال‌های قبل بود و مثل یه خبر فرعی کم‌اهمیت باهاش برخورد نشد.

24 مهر 1402 ساعت 19:21

دهه ۶۰ که با رسیدن توپ طلا به ستاره یوونتوس شروع شده بود، با انتخاب ستاره میلان به عنوان بهترین بازیکن اروپا تمام شد. جانی ریورا ستاره تیم میلانی بود که در سال ۱۹۶۹ قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شد و تونست توپ طلای بهترین بازیکن اروپا رو به دست بیاره؛ بالاتر از لوئیجی ریوا که با نایب قهرمانی در سری آ با کالیاری شگفتی‌ساز شده بود. گرد مولر (بایرن مونیخ)، یوهان کرویف (آژاکس) و اووه کیندوال (فاینورد) در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

24 مهر 1402 ساعت 18:49

جلد فرانس فوتبال برای انتخاب جورج بست هم چندان ویژه نبود؛ فقط یه ستون باریک در سمت چپ جلد.

24 مهر 1402 ساعت 18:10

منچستریونایتد یک مثلث درخشان داشت اون سال‌ها که بین‌ سال‌های ۶۴ تا ۶۸، هر سه تاشون برنده توپ طلا شدن: جورج بست که اینجا توپ طلاشو گرفته، دنیس لاو که با پیراهن منچستریونایتد دیده می‌شه و بابی چارلتون که با کت و شلوار کنار بست واستاده.

24 مهر 1402 ساعت 17:18

در سال ۱۹۶۸، منچستریونایتد در فینال جام باشگاه‌های اروپا با نتیجه ۴-۱ بنیفکا را شکست داد و جورج بست و بابی چارلتون ستاره‌های یونایتد در بازی فینال بودن. همین دو بازیکن هم مدعیان اصلی توپ طلای اون سال بودن و در نهایت این جایزه به بِست رسید. در رده‌بندی این سال دراگان ژاییچ از ستاره سرخ بلگراد در رتبه سوم قرار گرفت و فرانتس بکن‌باوئر (بایرن مونیخ) و جاچنتو فاکتی (اینترمیلان) چهارم و پنجم شدند.

24 مهر 1402 ساعت 16:43

مجارها به مناسبت پنجاهمین سال توپ طلای فلورین آلبرت، در سال ۲۰۱۷ این تمبر رو منتشر کردن. 

24 مهر 1402 ساعت 15:55

این هم جلد شماره‌ای از فرانس فوتبال که برنده شدن آلبرت رو اعلام کرد. 

24 مهر 1402 ساعت 15:20

توپ طلای سال ۱۹۶۷ ارتباطی با تیم‌های برتر جام باشگاه‌های اروپا نداشت و این فلورین آلبرت، امپراطور فوتبال مجارستان، بود که این جایزه رو به دست آورد. آلبرت که یک سال قبل در جام جهانی بازی‌های درخشانی، به ویژه در پیروزی ۳-۱ مقابل برزیل در گودیسون پارک، ارائه کرده بود، بالاتر از بابی چارلتون تونست تنها توپ طلای مجارها تا امروز رو به دست بیاره. جیمی جانستون که با سلتیک قهرمان اروپا شده بود، در رای‌گیری رتبه‌ای بهتر از سومی به دست نیاورد و فرانتس بکن‌باوئر (بایرن) و اوزه‌بیو (بنفیکا) هم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتن.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها