کد خبر: 691654
تاریخ انتشار :

حسن یزدانی رکورد افسانه کشتی را می‌زند!

حسن یزدانی با 9 مدال المپیک و جهان و داشتن 28 سال سن می‌تواند در سال‌های آینده رکوردهای مهمی را جابجا کند.

حسن یزدانی رکورد افسانه کشتی را می‌زند!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، همیشه شکسته شدن رکوردها در ورزش شور، هیجان و شعف فوق العاده‌اى به پا مى‌کند و این جمله طلایى هم ورد زبان است: رکوردها بى شک براى شکسته شدن ثبت مى‌شوند.

حسن یزدانى که به تازگى به جرگه ورزشکاران متأهل پیوسته با ٢٨ سال سن تا اینجاى عمر ورزشى خود توانسته ٩ مدال المپیک و قهرمانى جهان را به خود اختصاص دهد.

البته این ٩ مدال که در ثبت رکوردها ملاک اصلى به حساب مى‌آید جدا از مدال‌هاى آسیایى یا جام جهانى کشتى آزاد و دیگر عناوین بین المللى او محسوب مى‌شود.

کاپیتان تیم ملى کشتى آزاد ایران که هنوز دو سالى با مرز سى‌سالگى فاصله دارد اگر تا بازی‌هاى المپیک ٢٠٢٨ در رقابت‌هاى جهانى و المپیک روى تشک بدرخشد و از ورزش حرفه‌اى تا قبل از ٣٣ سالگى خداحافظى نکند، مى‌تواند رکوردهاى افسانه‌اى بسیارى را بشکند و به تنهایى بر قله بیشترین مدال کسب شده توسط یک کشتى گیر در جهان تکیه بزند.

جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى، هادى ساعى نام‌هایى هستند که حسن یزدانى با کسب طلاى المپیک ٢٠٢٤ پاریس از رکورد آنها عبور خواهد کرد.

حسن یزدانی با کسب 9 مدال جهانی و المپیک توانسته از رکورد غلامرضا تختی که 8 مدال طلا و نقره جهان و المپیک دارد، عبور کند.

الکساندر کارلین، الکساندر مدوید، والنتین یوردانف، میخائیل لوپز، حمید سوریان و عبدالله موحد هم دیگر نام‌هایى هستند که براى عبور از تعداد مدال‌ها یا مرغوبیت مدالى آنها، حسن یزدانى باید تا پایان المپیک ٢٠٢٨ لس آنجلس به هنرنمایى خود بر روى تشک و کسب حداقل مدال برنز، ادامه دهد.

حسن یزدانى با به دست آوردن تنها پنج مدال طلا، نقره یا برنز دیگر از رقابت‌هاى المپیک و جهان مى‌تواند عنوان بیشترین تعداد مدال کسب شده توسط یک کشتى گیر را به تنهایى به خود اختصاص داده و از رکورد رویایى الکساندر کارلین روس با ١٣ مدال المپیک و جهان از منظر تعداد، گذر کند.

کارى که با توجه به شرایط سنى یل جویبار و کشتى ایران، یعنى ٢٨ سال سن در سال کنونى ٢٠٢٣ میلادى شدنى است.

•حسن یزدانى فعلا فقط از این رکورد عبور کرده

حسن یزدانى در سال ٢٠٢٢ و رقابت‌هاى قهرمانى جهان با کسب مدال نقره در ٢٧ سالگى از رکورد هفت مدال المپیک و جهان آقا تختى گذر کرد و تنها کشتى گیر ایرانى نام گرفت که با ٨ مدال المپیک و جهان بیشترین تعداد مدال را از این دو رقابت به دست آورده است.

کاپیتان کشتى آزاد در رقابت‌هاى قهرمانى ٢٠٢٣ جهان با کسب یک نقره‌ى دیگر رکورد خود را به عدد ٩ ارتقا داد تا در آستانه دو رقمى شدن مدال‌هایش قرار گیرد.

هادی ساعی با دو طلا و یک برنز پرافتخارترین المپین ایرانی است؛ رکوردی که یزدانی با طلای پاریس 2024 می‌تواند آن را جابجا کند

•المپیک پاریس مرز عبور از رکورد ساعى و آقا تختى

رکورد پرافتخارترین ورزشکار المپیکى ایران با کسب دو طلا و یک برنز از بازی‌هاى ٢٠٠٨ پکن در اختیار هادى ساعى است.

رکورد پرافتخارترین کشتى گیر المپیکى ایران هم همچنان در دستان جهان پهلوان آقا غلامرضا تختى با کسب یک طلا و دو نقره قرار دارد که از بازی‌هاى ١٩٦٠ رم پابرجا مانده است.

حسن یزدانى تا قبل از المپیک ٢٠٢٤ پاریس موفق شده یک طلا و یک نقره‌ى این بازیها را به گردن آویزد.

کاپیتان تیم ملى کشتى آزاد ایران اگر کمتر از یکسال دیگر در المپیک پاریس مدال طلا را مال خود کند به تنهایى عنوان پرافتخارترین ورزشکار و کشتى گیر المپیکى ایران را به خود اختصاص خواهد داد.

رکوردهایى که تا المپیک ٢٠٢٤ پاریس، شانزده سال هادى ساعى و ٦٤ سال جهان پهلوان تختى به نام خود ثبت کرده‌اند.

الکساندر کارلین افسانه‌ای 12 طلا و یک نقره جهان و المپیک را کسب کرده؛ رکوردی که حداقل از نظر تعداد مدال دسترسی به آن برای یزدانی غیرقابل تصور نیست

•یزدانى و پنج مدال تا شکستن افسانه کارلین

رکورد بیشترین تعداد مدال المپیک و جهان توسط یک کشتى گیر با ١٢ طلا و یک نقره در اختیار فرنگى کار روس الکساندر کارلین است.

بعد از او الکساندر مدوید آزادکار روس با ١٢ مدال که ١٠ عدد آن طلاست قرار دارد.

میخائیل لوپز فرنگى کار کوبایى و والنتین یوردانف آزادکار بلغار هم مانند مدوید ١٢ مدال المپیک و جهانى دارند که لوپز ٩ طلا و یودانف ٨ طلا به گردن آویخته‌اند.

والنتین یوردانف آزادکار بلغار هم مانند مدوید ١٢ مدال المپیک و جهانى دارد

لوپز که چهار طلاى المپیک را به دست آورده مى‌خواهد در المپیک ٢٠٢٤ پاریس در سن ٤٢ سالگى شانس خود را براى گذشتن از رکورد ١٢ مدال مدوید و رسیدن به رکورد ١٣ مدال کارلین امتحان کند.

حسن یزدانى اگر تا پایان المپیک ٢٠٢٨ روى تشک باشد و مدال بگیرد مى‌تواند با ١٤ مدال المپیک و جهان در ٣٣ سالگى از رکورد تعداد مدال الکساندر کارلین عبور کند.

میخایین لوپز، دارنده 4 طلای المپیک و 5 طلای جهانی تنها رقیب یزدانی در بحث تعداد مدال‌هاست که همچنان به فکر کشتی گرفتن در پاریس 2024 است

•سه طلا تا حمید سوریان و دو طلا تا عبدالله موحد

حسن یزدانى با ٩ مدال المپیک و جهان از منظر تعداد مدال، پرافتخارترین کشتى گیر تاریخ ورزش ایران است.

او با کسب یک طلاى المپیک دیگر در پاریس، از منظر مرغوبیت و تعداد مدال المپیک هم از آقا تختى پیشى خواهد گرفت چون هر دو تنها کسانى خواهند بود که سه مدال المپیک در کشتى به گردن آویخته‌اند.

با فرض بر احتمال طلاى ٢٠٢٤ حسن یزدانى در المپیک، آن وقت حسن از جهان پهلوان هم در این بخش پیشى مى‌گیرد.

اما قصه تعداد طلاهاى حمید سوریان و عبدالله موحد متفاوت است. حمید سوریان با یک طلاى المپیک و شش طلاى جهان، هفت طلا دارد. آقا موحد هم یک طلاى المپیک و پنج طلاى جهان یعنى شش طلا.

در میان آزادکاران ایرانی نیز عبدالله موحد با 6 مدال طلا یک رکورد افسانه‌ای دارد که یزدانی با داشتن 4 طلا هنوز به آن نرسیده است

تا پایان سال ٢٠٢٣ از بین ٩ مدال المپیک و جهان حسن یزدانى او یک طلاى المپیک و سه طلاى جهان کسب کرده در کنار سه نقره و یک برنز جهان

در میان کشتی گیران ایرانی از نظر مرغوبیت مدال رکورد 7 طلای سوریان در جهان و المپیک همچنان پابرجاست

حسن یزدانى اگر تا قبل از المپیک ٢٠٢٨ لس آنجلس بتواند از المپیک ٢٠٢٤ پاریس و سه جهانى ٢٠٢٥، ٢٠٢٦ و ٢٠٢٧ چهار طلا کسب کند از منظر مرغوبیت مدال‌ها رکورد حمید سوریان را هم خواهد شکست و تنها کشتى گیر ایرانى داراى ٨ طلاى المپیک و جهان نام خواهد گرفت که سیزده مدال دارد.

آنوقت المپیک ٢٠٢٨ به مکانى تبدیل مى‌شود براى تبدیل شدن دارنده‌ى بیشترین مدال توسط یک کشتى‌گیر در تاریخ و گذر از نام افسانه‌اى به نام الکساندر کارلین.

الکساندر مدوید، کشتی گیر روسی هم بعد از کارلین صاحب جایگاه دوم برترین‌های تاریخ کشتی است که از 12 مدالش، 10 تای آن طلاست

•تعداد مدال‌هاى حسن یزدانى تا پایان سال ٢٠٢٣

•بازی‌هاى المپیک

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها