کد خبر: 706236
تاریخ انتشار :

یزدانی و قاسم پور: شاید تابستان، شاید هرگز!

سال المپیک برای ورزش ایران بیش از هر رشته ای در کشتی خلاصه می شود، جایی که دنیا چشم انتظار هفتمین رویایی پل جویبار و دیوید تیلور آمریکایی است.

یزدانی و قاسم پور: شاید تابستان، شاید هرگز!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، کشتى در مجموع دو رشته آزاد و فرنگى کسب ٣٨ مدال از ٧٦ نشان المپیک ورزش ایران را در ٣٢ دوره تابستانى گذشته به نام خود نوشته است که سهم کشتى آزاد هفت طلا، ١٤ نقره و ١٧ برنز بوده، درحالی‌که کشتى فرنگى نیز توانسته چهار طلا، یک نقره و چهار برنز کسب کند، بدین ترتیب وقتى وزنه‌بردارى کشورمان که با ٩ طلاى المپیک از منظر مرغوبیت مدال در صدر قرار دارد به کما رفته، کاراته در المپیک نیست، تیراندازى افت فاحشى را تجربه مى‌کند و تکواندو هم جوان شده، باز به مانند سنت همیشگى همه چیز براى سى و سومین دوره بازی‌هاى المپیک در کشتى به عنوان ورزش ملى و اول خلاصه مى‌شود و بس.

"ورزش سه" به دلیل اهمیت بازی‌هاى المپیک سى و سوم یا همان ٢٠٢٤ به میزبانى پاریس که در تابستان سال جارى از پنجم مرداد آغاز خواهد شد، با توجه به جایگاه و محبوبیت کشتى آزاد و فرنگى نزد علاقه‌مندان ورزش بررسى جامعى در این رشته داشته تا هم به شایعات و حرف‌هاى درگوشى پایان داده شود و هم نقشه راه کشتى براى المپیک به بهترین شکل براى طرفداران ترسیم شود.

•کشتى به دنبال پنج سهمیه باقى‌مانده المپیک

کشتى آزاد و فرنگى در بازی‌هاى المپیک برعکس رقابت‌هاى قهرمانى جهان که هر رشته در ١٠ وزن برگزار مى‌شود، شش وزن دارد؛ یعنى ١٢ طلا براى دو رشته آزاد و فرنگى مردان و البته شش وزن کشتى آزاد زنان که ایران فعالیتى در آن ندارد.

وزن‌هاى المپیکى آزاد ٥٧، ٦٥، ٧٤، ٨٦، ٩٧ و ١٢٥ است و فرنگى نیز 60، ٦٧، ٧٧، ٨٧، ٩٧ و ١٣٠ که کشتى کشورمان هنوز سهمیه‌هاى ٥٧، ٧٤ و ٩٧ کیلوگرم آزاد و ٧٧ و ٨٧ کیلوگرم فرنگى را به دست نیاورده و دو فرصت براى کسب سهمیه المپیک باقى مانده است.

اول، فرصت آسیایى در بیشکک قرقیزستان و دیگرى آخرین فرصت در ترکیه که به اصطلاح جهانى محسوب مى‌شود.

•این پنج تن در قرقیزستان، علیرضا سرلک در ترکیه

محسن کاوه، سرمربى تیم ملى کشتى آزاد، براى رقابت‌هاى کسب رقابت‌هاى سهمیه آسیایى المپیک که ٣١ فروردین ١٤٠٣ در بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد، سه کشتى‌گیر کشورمان که در ترکیب تیم اعزامى به قهرمانى آسیا قرار نگرفته‌اند را انتخاب کرده است.

قهرمانى کشتى و آزاد ٢٠٢٤ آسیا هم در همین شهر بیشکک در تاریخ ٢٣ و ٢٤ فروردین در ١٠ وزن انجام خواهد شد.

براى کشتى آزاد احمد محمدجوان در ٥٧ کیلو، یونس امامى در ٧٤ و امیرعلى آذرپیرا در ٩٧ به رقابت‌هاى کسب سهمیه آسیایى مى‌روند که اگر هر کدام بتوانند سهمیه را کسب کنند راهى المپیک مى‌شوند.

در ٥٧ کیلو اگر احمد محمدجوان سهمیه کسب نکند، آن وقت علیرضا سرلک ١٧ اردیبهشت عازم رقابت‌هاى ترکیه و بخش جهانى سهمیه المپیک خواهد شد که در صورت کسب سهمیه او مسافر ٢٠٢٤ پاریس نام خواهد گرفت.

در قرقیزستان فقط فینالیست‌ها به المپیک مى‌روند، اما در ترکیه سه نفر اول که یک کشتى بین سوم‌هاى مشترک برگزار خواهد شد.

اما براى کشتى فرنگى داستان فرق دارد، امین کاویانى‌نژاد در ٧٧ کیلو و علیرضا مهمدى در ٨٧ کیلو روز دوم اردیبهشت ١٤٠٣ براى کسب سهمیه المپیک روى تشک شهر بیشکک خواهند جنگید.

اگر سهمیه کسب کنند راهى المپیک مى‌شوند و اگر کار به آخرین آوردگاه کسب سهمیه المپیک در ترکیه بکشد، کادر فنى و در راس آن دکتر حسن رنگرز نظرات از پیش برنامه‌ریزى شده را اعلام مى‌کند که فعلا در نزد ورزش سه به امانت مسکوت خواهد ماند.

•امیر ده‌بزرگى طلا بگیرد، مى‌رود پاریس اما...

امیر ده‌بزرگى کشتى گیر ٦٠ کیلوگرمى فرنگى کشورمان که در این وزن پیش از این سهمیه المپیک کسب شده، اگر در قهرمانى آسیا صاحب مدال طلا شود راهى پاریس و بازی‌هاى ٢٠٢٤ مى شود اما سعید اسماعیلى در ٦٧ کیلو با کسب مدال طلا باید براى رسیدن به پاریس به مصاف محمدرضا گرایى برود.

وضعیت وزن‌هاى ٩٧ و ١٣٠ هم کاملا مشخص است. مسافران المپیک محمدهادى ساروى و امین میرزازاده هستند حال با کسب هر رنگ مدالى در قهرمانى آسیا.

•هادى وفایى‌پور طلا بگیرد در چرخه مى‌ماند

در وزن ٨٦ کیلو آزاد که بخاطر حضور حسن یزدانى کاپیتان تیم ملى امید مدال حتمى در المپیک محسوب مى‌شود، همه چیز براى هادى وفایى‌پور بستگى به رنگ مدال و کسب طلاى قهرمانى آسیا در بیشکک دارد.

اگر هادى وفایى‌پور مدال طلاى آسیا را به گردن آویزد در چرخه انتخابى المپیک باقى خواهد ماند و آنوقت باید در کنار حسن یزدانى به تورنمنت بین المللى اعزام شود که حتى شاید در آن رقابت که در ادامه مطلب جزئیاتش را خواهید خواند مسابقه مستقیمى هم بین هادى و یل جویبار بر اساس قرعه یا برد و باخت رقابت‌ها شکل نگیرد.

•شایعه‌اى که شاید یک درصد محقق شود

کامران مقابل حسن براى سر شاخ شدن با تیلور

حسن یزدانى کاپیتان تیم ملى و دارنده ٩ مدال المپیک و جهان از اردیبهشت روى تشک ظاهر مى‌شود و فشار سرشاخ شدن و مرور سنگین فنون کشتى در تابستان به اوج خود خواهد رسید.

وضعیت کتف جراحى شده حسن یزدانى مطلوب است و تمرینات فیزیوتراپى در کنار کار با وزنه به بهترین شکل ممکن پیش مى‌رود.

یل جویبار بدون عجله با وسواس و دقت کارها و بازتوانى پس از جراحى را سپرى مى‌کند و در اوج روحیه به پاریس، فینال المپیک، کسب مدال طلا و هفتمین رویارویى با دیوید تیلور مى‌اندیشد.

احتمال رویارویى کامران قاسمپور با حسن یزدانى براى رسیدن به المپیک تنها یک درصد است و البته برگشت کامران به ٨٦ کیوگرم نیز شایعه نیست، اما داستانش با آن چیزى که تا کنون بر اساس گمانه‌زنى منتشر شده کاملا متفاوت است.

•کامران آنترناتیو است، اگر کتف حسن جواب ندهد

محسن کاوه هوش بالایى به خرج داده است او به شدت به حسن یزدانى امیدوار است و قدر کاپیتان پرافتخار خود را مى‌داند.

حرمت حسن یزدانى براى سرمربى کاربلد تیمى ملى بسیار بالاست، اما براى جایگاه کشتى آزاد ایران در جهان و المپیک کامران قاسمپور را در آب نمک خوابانده است، براى تنها درصد احتمالى که حتى شاید اتفاق نیفتند.

اگر یل جویبار و کشتى ایران در فشار تمرینات با مشکلى روبرو نشود و کتف او بعد از عمل جراحى جواب دهد، هیچ انتخابى یا رویارویى‌ای بین حسن یزدانى و کامران قاسمپور براى المپیک شکل نمى‌گیرد.

•کاوه، سرکیسیان را از کیسه تجربه بیرون آورد

حسن یزدانى باید قبل از المپیک به تورنمنتى خارجى اعزام شود و براى اینکه تحت فشار غیر اصولى قرار نگیرد محسن کاوه همه چیز را حرفه‌اى برنامه‌ریزى کرده است.

تورنمنت سرکیسیان ارمنستان در اواخر خرداد ١٤٠٣ جایى است که به عنوان آخرین تورنمنت بین المللى موجود قبل از المپیک محسن کاوه آن را پیدا کرده تا حسن یزدانى در آن روى تشک برود.

درخشش حسن یزدانى در ماه خرداد به ویژه در آخر آن و تورنمنت سرکیسیان ارمنستان کار را تمام خواهد کرد و شاهد هفتمین مبارزه یل جویبار با دیوید تیلور این بار در پاریس و المپیک سى و سوم خواهیم بود.

هادى وفایى‌پور در صورت قهرمانى آسیا با حسن یزدانى به این تورنمنت بین المللى اعزام مى‌شود و اگر طلاى قرقیزستان را نگیرد هیچ.

•کامران تا المپیک تمرین مى‌کند و این حرفه‌ای است

به هر حال کامران قاسمپور نه در قهرمانى ٢٠٢٣ جهان، نه بازی‌هاى آسیایى هانگژو، نه قهرمانى کشور، نه در قهرمانى ٢٠٢٤ آسیا حضور نداشته و ندارد، اما مى‌تواند اگر معادلات به هر دلیل بهم خورد و یک درصد کتف حسن شرایطى غیرقابل پیش‌بینى را رقم زد، با توجه به توانایى‌هاى بسیار بالا حکم آلترناتیو داشته باشد یا به کار بردن عقلى سلیم از سوى محسن کاوه براى از دست نرفتن مدال ٨٦ کیلوگرم المپیک ٢٠٢٤.

با بازگشت یل جویبار و کاپیتان تیم ملى به روى تشک همه چیز مشخص مى‌شود و تا اینجاى کار هیچ سدى جلودار حسن یزدانى نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها