کد خبر: 712341
تاریخ انتشار :

گزارش: کمتر کارت بگیرید تا قهرمان شوید!

بررسی کارت زرد و قرمزهای لیگ‌های اروپایی نشان می‌دهد که کمتر بودن کارت‌ها، شانس قهرمانی تیم‌ها را هم بالا می‌برد.

گزارش: کمتر کارت بگیرید تا قهرمان شوید!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، فوتبال به عنوان یک ورزش مورد علاقه برای درصد زیادی از مردم جهان، همیشه معیاری برای مسائل جامعه شناسی بوده و حتی برخی از مردم جهان، با بررسی وضعیت فوتبال یک کشور، نسبت به یک جامعه گسترده به شناخت می‌رسند. در واقع طبق بررسی تحقیقاتی که روی 87 لیگ سطح اول فوتبال دنیا در فصل‌های 2015/16 تا 2019/20 صورت گرفت، متوجه وجود همبستگی قابل توجهی بین تعداد کارت‌های یک مسابقه فوتبال و بسیاری از شاخص‌های اجتماعی - اقتصادی آن کشور شدیم و این شاخص‌ها از تولید ناخالص داخلی، شاخص توسعه انسانی و نرخ قتل تا شاخص درک فساد متغیر هستند. 

برای ریشه‌یابی تفاوت مشاهده شده بین کشورهای مختلف در رابطه با اخطارها و اخراج‌ها، ما به دنبال روابط علی بین میزان کارت در هر مسابقه و فاکتورهای مختلف اجتماعی - اقتصادی کشورها گشتیم. این تحلیل چندین همبستگی آماری مهم را به ما نشان می‌دهد.

فوتبال به عنوان یک ورزش جهانی در معنای واقعی کلمه، در سراسر این گیتی بر اساس قوانین یکسانی بازی می‌شود. با این حال سبک بازی کردن در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و این تفاوت در روند رویارویی هواداران و بازیکنان با طرف مقابل نیز به چشم می‌خورد. حتی سبک داوری نیز بر اساس محیط جغرافیایی و فرهنگ فوتبالی متفاوت است.

همه این عوامل تفاوت فاحش موجود در بین کشورها از حیث میزان کارت استفاده شده توسط داوران در طول مسابقات را شرح می‌دهند. تنها موردی که بلا استثنا در تمامی قاره‌ها یکسان بوده، اختصاص یافتن بیشتر کارت‌ها به تیم‌های مهمان است. احتمالا دلیل این مسئله، رویکرد دفاعی‌تر تیم‌ها در بازی‌های خارج خانه و فشاری است که هواداران تیم میزبان به آن‌ها وارد می‌کنند.

حال با درک این همبستگی مهم در جامعه و فوتبال، قصد داریم نگاهی به میزان کارت‌های زرد و قرمز در فصل 2023/24 بپردازیم:

لیگ فرانسه: 1130 کارت زرد + 69 کارت قرمز

جالب است که پاری سن ژرمن در این آمار با 48 کارت زرد کمترین اخطار را دریافت کرده و این را می‌توان نسبت به وضعیت مالی باشگاه و همچنین برتری واضح پی‌اس‌جی نسبت به رقبای خود در نظر گرفت؛ چرا که در بسیاری از بازی‌های فصل، پاریسی‌ها اختیار عمل را به کار می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود پاریسی‌ها در لحظه خطای کمتری مرتکب شوند. با این حال لیون در این فصل 54 کارت زرد دریافت کرده و بعد از پاری سن ژرمن آرام ترین تیم فصل بوده اما مسئله این است که لیون در پایان نیم فصل اول، خشن ترین تیم فرانسه بود و رتبه آنها هجدهم بود تا این تیم در بدترین فصل خودش خطر سقوط را احساس کند اما اکنون می‌بینیم که تیمی که سهمیه اروپایی کسب کرده، با آرام کردن ذهن خود شرایط را در ادامه فصل بهتر کرده‌اند.

سری آ: 1538 کارت زرد + 67 کارت قرمز

جالب است که اینتر در این فصل 46 کارت زرد گرفته و آنها در این آمار کمترین کارت را در سری آ که یک لیگ پربرخورد است محسوب می‌شود. آنها با تیم بعدی که فروزینونه تیم هجدهم جدول باشد، 19 کارت زرد فاصله دارند. در طرف مقابل نراتزوری، این لاتزیو و رم دو تیم پایتخت نشین فوتبال ایتالیا هستند که وضعیت قابل توجهی دارند و هر دوی آنها 95 کارت زرد در طول فصل ثبت کردند. آنها همچنین بیشترین میزان برخورد را در طول فصل داشته‌اند و از طرف دیگر کارت زردهای تیم لاتزیو میان بازیکنان این تیم پخش شده و در بین 100 بازیکنی که بیشترین خطای فصل را مرتکب شده‌اند، هیچ نماینده ندارد. البته برای رم این وضعیت کاملا متفاوت است؛ مانچینی و کریستانته که در 3 فصل اخیر بیش از گذشته تحت فشار هستند بیشترین میزان خطا را در سری آ داشتند و با نفر سوم سری آ ایتالیا که گلیسون برمر مدافع برزیلی یوونتوس باشد، 20 خطا فاصله دارند.

بوندسلیگا: 1192 کارت زرد + 55 کارت قرمز

فرهنگ فوتبال آلمان برای همه ما بسیار قابل احترام است و از آن مهمتر برای دوازدهمین فصل متوالی، بایرن مونیخ کمترین میزان کارت زرد فصل را گرفته و دورتموند در رده دوم این لیست است. همچنین اشتوتگارت که موفق شد فصل را بالاتر از مونیخی‌ها به پایان برساند، در رده سوم کم خطاکارترین تیم‌های فصل است. اگر در این آمار به دنبال لورکوزن می‌گردید، باید به این اشاره داشت که شاگردان آلونسو بر خلاف دو قهرمان دیگر، تیم هشتم لیست است، اما اصلی‌ترین شاخصه‌ای که باعث می‌شود لورکوزن با تمام تیم‌های فصل متفاوت باشد، جدای از شکست‌ناپذیری آنها، این است که لورکوزن تنها تیم در 5 لیگ معتبر اروپایی محسوب می‌شود که اخراجی نداشته است!

لالیگا: 1705 کارت زرد + 88 کارت قرمز

سه تیم ختافه، سویا و کادیز که در فصل 2023/24، همواره در نزدیکی منطقه سقوط قدم می‌زدند و در نهایت هم از بین آنها، کادیز سقوط کرد، تنها تیم‌هایی هستند که بیش از 100 کارت زرد در فصل گرفتند. جای امید است، چرا که لالیگا از فصل 2020/21، تعداد خطاهایش 12 درصد کاهش داشته و در طی این 3 فصل، کارت زرد این لیگ در قیاس با 5 سال گذشته بسیار کمتر شده است. والنسیا در این آمار 58 کارت زرد گرفته و تیم اول محسوب می‌‎شود و رئال مادرید هم با 65 کارت زرد بعد از والنسیا در رده دوم است تا باز هم مصداق آرامش برابر با قهرمانی خواهد بود، برای آنها صدق کند.

لیگ جزیره: 1568 کارت زرد + 58 کارت قرمز

سه تیم صدرنشین فوتبال انگلیس، به ترتیب کمترین میزان کارت زرد را ثبت کرده‌اند. سیتیزن‎‌ها 51 کارت زرد، آرسنال 61 و لیورپول 63 کارت کمترین میزان خطای فصل را داشتند. این لیگ تنها رقابتی محسوب می‌شود که هیچ دروازه‌بانی در آن اخراج شده و از طرفی جالب است که چلسی با توجه به بازیکنان جوانی که دارد بیشترین میزان خشونت را در طی فصل داشته‌اند و با 101 کارت زرد وضعیت بسیار عجیبی دارند.

لیگ ایران: 872 کارت زرد + 57 کارت قرمز

مس رفسنجان تا نیم فصل نخست آمار عجیبی داشت، اما جالب است که تیم محرم نویدکیا با 38 کارت زرد آرام‌ترین تیم لیگ بوده و پس از آن هم پرسپولیس با 39 کارت زرد و ملوان با 44 کارت زرد در رده‌های بعدی هستند. بر خلاف لیگ‌های اروپایی که تیم‌های قعرنشنین، اغلب در این جدول آمار بالایی داشتند، در لیگ برتر ایران، هوادار با 72 کارت زرد و تراکتور با 70 کارت زرد بیشترین اخطار را در طول فصل دریافت کرده‌اند. از زمان صعود هوادار به لیگ برتر، این دومین فصلی است که آنها در این آمار پیشتاز هستند و البته برای تراکتور هم شجاع خلیل‌زاده و صفا هادی روی هم رفته 20 کارت زرد دریافت کرده‌اند تا تراکتور آماری عجیب در لیگ بیست و سوم داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها