کد خبر: 713257
تاریخ انتشار :

ایران ۱-۳ ترکیه: معرفی می‌کنیم، زنگ تفریح لیگ ملت‌ها

تیم ملی والیبال ایران با نتیجه سه بر یک برابر ترکیه شکست خورد.

ایران ۱-۳ ترکیه: معرفی می‌کنیم، زنگ تفریح لیگ ملت‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، هفته دوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 از 15 خرداد در شهرهای کوکورا ژاپن (گروه سوم) و اوتاوا کانادا (گروه چهارم) آغاز شده‌ است و با 32 مسابقه در مدت 6 روز تا 20 خرداد پیگیری خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران از ساعت 6:30 روز شنبه 19 خرداد در چهارمین دیدار خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف ترکیه کشور همسایه رفت و با نتیجه 3-1 شکست خورد.

ست اول: ایران ۲۵ - ترکیه ۲۲

بازی با شروع خوب ترکیه همراه و آنها توانستند با کسب سه امتیاز پیمان اکبری را مجبور به گرفتن وقت استراحت برای ایران بکنند. در ادامه ترکیه‌ای‌ها با زدن سرویس‌های خوب و توپ‌گیری‌های عقب زمین بازی را دوازده بر هفت به سود خود کردند. ولی بعد از این امتیاز رفته رفته تیم ملی ایران به خود آمد و با توپ‌گیری، سرویس و دفاع‌های خوب اختلاف پنج امتیازی را از بین برد و بیست بر هفده پیش افتاد تا سدریک انارد هر دو وقت استراحت خود را بگیرد. سرویس‌های عالی امین اسماعیل‌نژاد پس از وقت استراحت هم ادامه داشت و اختلاف را به چهار رساند، در اواخر بازی ترکیه‌ای‌ها با چند خطای سرویس به ایران این فرصت را دادند تا پیروز این ست شود.

ست دوم: ایران ۲۳ - ترکیه ۲۵

همانند ست اول ترکیه‌ای‌ها خوب شروع کردند و با سرویس‌های خوب میرزا لاگومژیا پنج بر دو جلو افتادند. اما خیلی سریع تیم ملی جبران کرد و بازی پنج بر پنج مساوی شد. باز هم ترکیه سه امتیاز پیش افتاد، اما سرویس‌های خوب امین اسماعیل‌نژاد و آبشار‌های میثم صالحی بازی را دوازده بر یازده به سود ایران کرد. در ادامه علیرضا مصلح‌آبادی با یک دفاع خوب اختلاف را به دو رساند تا سدریک انارد در امتیاز پانزده بر سیزده برای ترکیه وقت استراحت بگیرد. تیم ملی تا امتیاز نوزده همچنان دو امتیاز پیش بود تا اینکه با یک دفاع خوب از بدریهان بلبل بازی در عدد نوزده برابر شد تا اکبری وقت استراحت بگیرد. بازی خوب ترکیه‌ای‌ها ادامه داشت و با دوباره دفاع شدن میثم صالحی، ترکیه یک امتیاز پیش افتاد تا صالحی جای خود را به مرتضی شریفی بدهد. بازی در اواخر ست حساس و پایاپای پیش رفت تا اینکه مرتضی شریفی با زدن توپ به اوت باعث پیروزی ترکیه شد.

ست سوم: ایران ۲۳ - ترکیه ۲۵

در این ست بازی تا امتیاز ده برابر پیش می‌رفت و دو تیم کمتر اشتباه می‌کردند. اما در ادامه با رفتن کان گوربوز قطر پاسور به خط سرویس ترکیه دوازده بر ده پیش افتاد. در ادامه ترکیه‌ای‌ها حتی هجده بر پانزده هم پیش افتادند، اما علیرضا مصلح‌آبادی با سرویس خوبش اختلاف را به یک رساند تا سرمربی ترکیه تایم اوت بگیرد. مرتضی شریفی که تا اینجا نتوانسته خودی نشان دهد با یک دفاع خوب بازی را نوزده بر نوزده کرد تا همه چیز مساوی شود. یک بار دیگر همانند ست دوم ترکیه‌ای‌ها در اواخر بازی با اشتباه کمتری نسبت به ایران بازی کردند و با سرویس‌های خوب بدریهان بلبل و اشتباهات بازیکنان تیم ملی این ست را از آن آن آنها کرد و در آستانه اولین پیروزی در تاریخ خود در لیگ ملت‌ها هستند.

ست چهارم: ایران ۲۵ - ترکیه ۲۷

در این ست بر خلاف ست‌های قبل تیم ایران شروعی عالی داشت و با دو دفاع شریفی و مصلح‌آبادی سه امتیاز پیش افتاد تا سرمربی ترکیه خیلی سریع وقت استراحت بگیرد. با اشتباهات بازیکن‌های ایران و درخشش کان گوربوز ترکیه بازی چهار بر صفر باخته را هفت بر پنج به سود خود کرد تا پیمان اکبری وقت استراحت خود را درخواست کند. اشتباهات مکرر میلاد عبادی‌پور باعث شد بازی دوازده بر هشت به سود ترکیه شود. میلاد عبادی‌پور با یک سرویس خوب کمی از اشتباهات خود را جبران کرد و نتیجه را سیزده بر دوازده به نفع ترکیه کرد. در ادامه سرویس‌های خوب علیرضا مصلح‌آبادی و امین اسماعیل‌نژاد بازی را نوزده بر هجده به سود ایران کرد تا به پیروزی در این ست امیدوار شود. اما طولی نکشید تا ترکیه با درخشش کان گوربوز بیست یک بر بیست پیش بیفتد و پیمان اکبری وقت استراحت بگیرد. در آخر بازی در حالی که دو تیم یک امتیاز یک امتیاز پیش می‌رفتند در نهایت این ترکیه‌ای‌ها بودند که با دفاع میلاد عبادی‌پور برنده این ست و بازی شدند تا ترکیه اولین برد خود در تاریخ لیگ ملت‌ها را کسب کند.

تیم ملی والیبال مردان ترکیه در دو دهه اخیر همواره زیر سایه درخشش بانوان این کشور در تورنمنت‌های بزرگ (اعم از مسابقات جهانی، لیگ ملت‌ها، قهرمانی اروپا و باشگاه‌های اروپا و جهان)، کمتر مجالی برای دیده شدن پیدا کرده است. اما بالاخره سال گذشته در چلنجرکاپ ۲۰۲۳ در قطر طلسم شکست و تیم ملی مردان ترکیه با البرتو جولیانی ایتالیایی پس از چندین دهه انتظار به لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ راه پیدا کرد تا برای اولین بار به‌طور همزمان این کشور هم همانند خیلی از کشورهای صاحب نام والیبال، با تیم‌های مردان و زنان خود در این تورنمنت سالانه حاضر شود.

سرمربیگری این تیم در حال حاضر پس از جدایی جولیانی با سدریک انارد فرانسوی است که با برلین آلمان مطرح شده است. در موفقیت تیم ملی والیبال مردان ترکیه نقش برادران لاگومدزیجا بوسنیایی تبار را هم نباید نادیده گرفت که جزء مردان کلیدی تیم به شمار می‌روند. آدیس لاگومدزیجا در سری آ – بازی می‌کند و میرزا هم در لیگ ترکیه.

هالک بانک، زراعت بانک، فنرباغچه در بخش مردان، اجزاج باشی و فنرباغچه در رده زنان معروف‌ترین تیم‌های باشگاهی این کشورند.

فدراسیون والیبال ترکیه بپاس موفقیت بزرگ، در رده مردان و زنان در سال‌های اخیر از سوی کنفدراسیون اروپا و وزارت ورزش ترکیه به عنوان فدراسیون برتر انتخاب و از رئیس آن تجلیل شد.

در حال حاضر لیگ زنان ترکیه به عنوان بهترین لیگ دنیا، مقصد نود درصد ستارگان برجسته این ورزش است و لیگ مردان آن هم در این مسیر در حال قدم برداشتن است و در یک دهه اخیر و در این سال‌ها توانست گام‌های ارزنده‌ای نیز با جذب سرمربیانی صاحب نام خارجی بر دارد و با باز شدن پای بازیکنان و مربیان مطرح جهان در این سال‌ها توانسته لیگ این کشور (افلر لیگ) را در زمره لیگ‌های خوب دنیا معرفی کند.

تیم ملی والیبال مردان ترکیه در حالی نخستین سال حضورش را در لیگ ملت‌ها تجربه می‌کند که تیم ملی زنان این کشور از سال‌های پیش، یکی از مدعیان بزرگ و همیشگی این بازی‌ها بوده و مدال طلا، نقره و برنز این بازی‌ها را هم در کارنامه خود دارد.

ترکیه حریف نوین برای ایران در لیگ ملت‌ها

ملی‌پوشان والیبال ایران در مجموع 10 دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با تیم‌های ملی 20 کشور قدرتمند والیبال جهان بازی کردند و در ششمین دوره لیگ‌ ملت‌ها این آمار تغییر کرد و ترکیه بیست‌ویکمین حریف معرفی شد.

این حریف که نخستین حضورش را در لیگ ملت‌های والیبال تجربه می‌کند با قهرمانی در چلنجرکاپ سال 2023 سهمیه لیگ ملت‌ها را به دست آورد.

تیم ملی والیبال ترکیه چهار بار در رقابت‌های قهرمانی جهان حضور یافته که بهترین عملکرد آن‌ها به آخرین دوره حضور‌شان در سال 2022 باز می‌گردد جایی که آن‌ها در پله یازدهم رقابت‌ها ایستادند.

همچنین تیم ملی والیبال ترکیه سابقه چهار بار حضور در رقابت‌های سطح دو و سه لیگ جهانی را نیز در کارنامه دارد. آن‌ها چهار دوره پیاپی از سال 2014 تا 2017 در این رقابت‌ها حضور داشتند که بهترین عملکرد آن‌ها مربوط به سال 2016 بود که به رتبه شانزدهم دست یافتند.

تیم ملی والیبال ترکیه تا به حال موفق به کسب مجوز حضور در رقابت‌های المپیک نگردیده است و در این دوره از رقابت‌های لیگ ملت‌ها بدون برد و تنها با یک امتیاز به مسابقات ادامه می‌دهد.

ایران و ترکیه سابقه چندانی در مصاف با یکدیگر ندارند و تنها سه دیدار برابر یکدیگر در طول تاریخ والیبال داشتند که دو برد از آن ایران و یک برد به ترکیه اختصاص داشته است و باید دید چهارمین نبرد دو تیم به نفع کدام تیم خواهد شد.

در مصاف دو تیم، ملی‌‌پوشان کشورمان از سن پایین‌تری برخوردار بوده و میانگین سنی‌شان 25.3 است در حالی که ترکیه با میانگین 26.7 و دارا بودن یک بازیکن 37 ساله به نام ولکان دون در پست لیبرو با تجربه بیشتری برابر تیم جوان ایران قرار می‌گیرد.

ترکیب تیم ملی والیبال ترکیه در هفته دوم لیگ ملت‌ها 

پاسور: مورات ینی‌پازار، آردا بوستان

مدافع میانی: امره ساواش، بدیرهان بولبول، مرت ماتیچ، فایک گونش

قطر پاسور: آدیس لاگومژیا، کان گوربوز

دریافت کننده قدرتی: افه بایرام، افه ماندیراجی، میرزا لاگومژیا، ییگیت اصلان، یاسین آیدین

لیبرو: ولکان دونه، بیت‌الله هاتیپ‌اوغلو

فهرست و نتایج دیدارهای دو تیم ملی والیبال ایران و ترکیه در طول تاریخ به قرار زیر است:

2006 (جام ریاست جمهوری قزاقستان)، ایران (3) – ترکیه (صفر)

2013 (جام ریاست جمهوری قزاقستان)، تیم ملی امید ایران (3) – ترکیه (یک) 

2022 (بازی‌های همبستگی اسلامی)، تیم ملی ب ایران (2) – ترکیه (3)

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها