کد خبر: 719661
تاریخ انتشار :

مغالطه همیشگی: لباس کاروان ایران در المپیک

هر چهار سال یک بار بحث پیرامون نحوه طراحی لباس کاروان ایران در المپیک تابستانی، خبرساز، جنجالی و بحث‌برانگیز می‌شود.

مغالطه همیشگی: لباس کاروان ایران در المپیک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ''ورزش سه''، مهسا جاور، عضو تیم ملی قایقرانی ایران در پیامی چهار دقیقه‌ای و درحالی که روی تردمیل مشغول دویدن بود؛ در دفاع از حواشی پس از مراسم افتتاحیه و انتقادات یک‌طرفه از طراحی لباس کاروان ایران، با لحنی گزنده و تند و با استفاده از جملاتی مثل اینکه «ما با هم فرق داریم»، ضمن ارج گذاشتن به تلاش‌های خود به عنوان یک ورزشکار، نسبت به آن‌هایی که با لحنی تمسخرآمیز لباس طراحی شده برای کاروان المپیک ایران را زیر سوال بردند؛ ابراز تاسف کرد و بخشی از آن‌ها را بی‌فرهنگ خواند.

این جدی‌ترین واکنش (غیر رسمی) نسبت به چند روز انتقاد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از البسه‌ای است که کاروان ورزشی ایران با آن در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس حاضر شده بود. البسه‌ای که طراحی کاملا ساده‌ای داشت. کت‌های سفید با شلوارهای مشکی در برش‌های مختلف برای ورزشکاران زن و مرد ایران.

نکته مهم، سابقه طولانی این مسئله در ورزش ایران است؛ تا آنجا که حافظه علاقه‌مندان به ورزش یاری می‌کند. مسئله مربوط به طراحی لباس کاروان ایران همواره محل مناقشه و جنجال بوده است که مهم‌ترین آن مربوط به مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو برمی‌گردد که طراحی عجیب و رنگ لباس انتخاب شده برای کاروان ایران، جنجال عجیبی را برانگیخت و کار به انتخاب طرح‌های جایگزین و دیزاین مجدد کشید.

طرح لباس کاروان ایران برای المپیک ۲۰۱۶ ریو که مورد انتقاد جامعه ورزش قرار گرفت.

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم دست کمی از المپیک قبلی نداشت و لباس کاروان ایران کمی قبل از رژه رونمایی شد و ورزشکاران با البسه آبی فیروزه‌ای در رژه حاضر شدند، آن هم درحالیکه ماسک سفیدی صورت آن‌ها را می‌پوشاند که به زشتی این صحنه خلق شده، کمک شایانی می‌کرد! نکته جالب الگوی تکرار شونده این مسئله مهم در دوره‌های مختلف المپیک است و مشخص نیست که کدام ساز و کار و کدام اتاق فکر در نهایت طرحی را برای کاروان ایران انتخاب می‌کند که چنین بحث‌برانگیز و قابل انتقاد است؛ به خصوص که همواره و پس از هر رژه المپیکی، طراحان مختلف طرح‌های خود را در صفحات شخصی خود منتشر می‌کنند و در آنجا با یک مقایسه سرپایی مشخص می‌شود که احتمالا بهترین و زیباترین طرح برای پوشاک ورزشکاران ایرانی انتخاب نشده است.

لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو که باز هم با انتقادات تند کارشناسان و مردم همراه شد.

این مسئله چه بر اثر عدم حساسیت و چه به واسطه کج سلیقگی مدیران ارشد کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باشد، دیگر قابل تحمل نیست و تکرار آن در دوره بعدی آنچنان مضحک خواهد بود که دیگر حساسیت در خصوص این مسئله پر اهمیت را فراموش کنیم.

نکته اینجاست که طرح‌های انتخابی برای کاروان المپیکی ایران، پیش‌تر و در فاصله‌های مثل یک سال قبل یا بیشتر در هیچ رسانه‌ای به معرض دید گذاشته نشده تا قبلا در خصوص آن حساسیت سنجی بشود و احیانا چه نقدهای کارشناسی و چه نظرات مردمی، ایرادات آن را برطرف کنند. انگار که مسئولان المپیک از فرصت انتخاب لباس برای کاروان ایران به منظور ایجاد شگفتی و خلق سورپرایز برای علاقه‌مندان به ورزش استفاده می‌کنند!

لباس رژه ورزشکاران المپیکی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس که مورد بحث قرار گرفته است.

این درحالی است که طراحی لباس رژه المپیک برای هر کشوری به نوعی مانیفست زیبایی‌شناسانه‌ نمایندگان یک کشور را در بزرگ‌ترین آوردگاه بین المللی فرهنگی، ورزشی المپیک نشان می‌دهد. جالب اینکه قبلا، چهار سال قبل، در همین باره نوشته بودیم: رژه المپیک صحنه‌ای عظیم برای کشورهای حاضر در این بزرگترین رقابت ورزشی جهان است تا برای دقایقی فرصت داشته باشند تا چشم جهانیان را به خود خیره کنند و اغلب دیگر کشورها از این فرصت برای نمایش زیباترین جلوه‌های فرهنگ و تمدن خود استفاده می‌کنند؛ از پوشیدن لباس‌های سنتی گرفته تا سفارش زیباترین و شکیل‌ترین لباس‌های فرم به بزرگترین طراحان جهان آمد.

به نظر می‌رسد تلاش مهسا جاور که یکی از ورزشکاران مطرح المپیکی ایران است، در  دفاع از این رخداد بی‌نتیجه خواهد ماند. علاقه‌مندان به ورزش از این ساز و کار بیمار، ناصحیح و ناامید کننده به هیچ وجه راضی نیستند. ورزشکاران ما باید برازنده‌ترین لباس‌ها را به تن کنند و در بین همه کشورها زیباترین باشند؛ چرا که نه؟

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها