کد خبر: 550134
تاریخ انتشار :

قدرت پوتین در روسیه 20 ساله شد/ از فعالیت در کا.گ.ب تا قدرت گیری در کرملین/ دیکتاتور یا مصلح؛ شما نظر دهید

قدرت پوتین در روسیه 20 ساله شد/ از فعالیت در کا.گ.ب تا قدرت گیری در کرملین/ دیکتاتور یا مصلح؛ شما نظر دهید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

5d4eb1e271a0d_2019-08-10_16-30

به گزارش نامه نیوز، سرزمین سرد روسیه معمولا آنقدرها مهربان نیست که افرادی دموکرات و نرمخو را بر مردمانش حکمروا کند. از ایوان مخوف گرفته تا پطر کبیر، کاترین کبیر، لنین و استالین همه فرماندهان بزرگ و محبوب روسیه عموما دیکتاتور مآب و خشن بوده اند. حتی ولادیمیر پوتین هم از این قاعده مستثنا نیست. شاید مدل حکومتی او را دوست داشته باشیم و شاید هم از آن خوشمان نیاید؛ فرقی نمی‌کند. نباید در این شک داشت که ولادیمیر پوتین یک اقتدارگرا است حتی اگر با رای مردم انتخاب شده باشد.

رئیس جمهوری روسیه این روزها در بیستمین سالگرد آغاز زمامداری اش یا شرایط مختلفی روبرو است. از تظاهرات ضد دولتی در مسکو گرفته تا حضور مستشاری در کشورهای مختلف، خروج آمریکا و احتمالا خود روسیه از پیمان INF و احتمال آغاز مجدد دوران جنگ سرد و در آخر، شطرنج بازی کردن با سیاستمداران آمریکایی. اما به راستی مرد شماره یک سرزمین سرما کیست و چگونه به قدرت رسید؟

ولادیمیر پوتین متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲ در شهر لنینگراد روسیه است. پوتین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه لنینگراد از طرف کا.گ. ب دعوت به همکاری شد و بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ از سوی این سازمان در آلمان خدمت کرد، وی از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ پست‌های مختلفی را از مشاور رئیس دانشگاه دولتی لنینگراد تا دبیرکلی شورای امنیت ملی روسیه را تجربه کرد و سرانجام در اوت ۱۹۹۹ به مقام نخست‌وزیری روسیه رسید، در دسامبر همان سال و در پی استعفای بوریس یلتسین به عنوان رئیس‌جمهوری موقت روسیه برگزیده شد و در مارس ۲۰۰۰ طی انتخابات ریاست جمهوری ، رئیس‌جمهور روسیه شد، وی در انتخابات سال ۲۰۰۴ نیز در سمت خود ابقا شد و سرانجام در ماه مه سال ۲۰۰۸ در دولت تازه به قدرت رسیده دیمیتری مدودف پست نخست‌وزیری روسیه را به عهده گرفت. وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ روسیه نیز با کسب ۶۳ درصد آرا به عنوان سومین بار رئیس‌جمهور روسیه گردید.

آنچه در زیر می‌آيد مروری اجمالی است بر نقاط برجسته کارنامه سیاسی ولادیمیر پوتین در بیست سال گذشته که یورونیوز آن را منتشر کرده است:

۹ اوت ۱۹۹۹

بوریس یلتسین، اولین رئیس جمهوری روسیه در سال ۱۹۹۹ در بحبوحه بحران اقتصادی، ولادیمیر پوتین -رییس وقت سرویس امنیتی فدراسیون روسیه- را به عنوان پنجمین نخست‌وزیر در کمتر از یک سال برگزید و اعلام کرد که می‌خواهد ولادیمیر پوتین جانشین او در مقام ریاست جمهوری شود.

۳۱ دسامبر ۱۹۹۹

بوریس یلتسین از مقام خود استعفاء داد و آقای پوتین به عنوان رییس جمهور جانشین او شد.

۲۶ مارس ۲۰۰۰

ولادیمیر پوتین در اولین رقابت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.

۱۲ اوت ۲۰۰۰

زیردریایی اتمی کورسک بعد از یک انفجار در داخل زیردریایی در دریای بارنتز غرق شد و تمام ۱۱۸ نفر از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند. محبوبیت آقای پوتین به دنبال این حادثه کاهش یافت.

۲۰۰۳

میخائیل خودورکوفسکی، یکی از ثروتمند‌ترین افراد در روسیه و موسس یک شرکت نفتی دستگیر و متهم به فساد شد. او در دادگاه مجرم شناخته و به زندان محکوم شد. خودورکوفسکی در سال ۲۰۱۳ و پس از بخشش ولادیمیر پوتین از زندان آزاد شد.

مارس ۲۰۰۴

آقای پوتین با کسب بیش از ۷۰ درصد آراء برای دومین بار به ریاست جمهوری برگزیده شد. دلیل محبوبیت آقای پوتین در آن زمان، افزایش قیمت نفت و در نتیجه بالا رفتن استاندارد زندگی مردم بود. این روند تا چهار سال بعد ادامه یافت.

دسامبر ۲۰۰۴

آقای پوتین انتخابات فرمانداران منطقه‌ای را لغو و کرملین را مستقیما مسئول انتصاب این مقام‌ها کرد. ولادیمیر پوتین این اقدام را برای حفظ یکپارچگی روسیه ضروری دانست.

۲۰۰۷

ولادیمیر پوتین در جریان یک سخنرانی در شهر مونیخ آلمان به شدت از آمریکا و نقش ایالات متحده در روابط بین الملل انتقاد کرد.

مه ۲۰۰۸

ولادیمیر پوتین با توجه به محدودیت موجود در قانون اساسی روسیه سمت ریاست جمهوری را به دیمیتری مدودف واگذار کرد. ولادیمیر پوتین به نخست وزیری رسید.

ماه اوت ۲۰۰۸

روسیه وارد جنگی کوتاه با گرجستان شد.

۲۰۱۲

ولادیمیر پوتین بار دیگر به سمت ریاست جمهوری روسیه رسید. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۶۰ درصد آراء را کسب کرد. او دوره ریاست جمهوری را به شش سال افزایش داد. مخالفان او به طور گسترده قبل و بعد از انتخابات تظاهرات کردند.

۷ تا ۲۳ فوریه ۲۰۱۴

روسیه میزبان بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی بود.

۲۷ فوریه ۲۰۱۴

نیروهای روسیه روند الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور را آغاز کردند.این اقدام با محکومیت گسترده کشورهای غربی روبرو شد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه مسکو وضع کردند.

آوریل ۲۰۱۴

اعتراض جدایی طلبان شرق اوکراین که طرفدار روسیه هستند باعث آغاز مناقشه در اوکراین شد. این درگیری همچنان ادامه دارد. مسکو هرگونه دخالت در ناآرامی های شرق اوکراین را رد کرده است. این در حالی است که کشورهای غربی روسیه را به تحریک جدایی طلبان شرق اوکراین متهم می کنند.

۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵

روسیه وارد ائتلاف نظامی با دولت سوریه شد

نوامبر ۲۰۱۶

دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید. مقامات ایالات متحده، روسیه را به دخالت در روند برگزاری انتخابات آمریکا متهم کردند. مسکو این اتهام را رد کرده است.

۴ مارس ۲۰۱۸

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا مسموم شدند. بریتانیا روسیه را به تلاش برای ترور سرگئی اسکریپال متهم کرد.

۱۹ مارس ۲۰۱۸

ولادیمیر پوتین بار دیگر به سمت ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد. او تا سال ۲۰۲۴ عهده دار این سمت خواهد بود.

ژوئن و ژوئیه ۲۰۱۸

روسیه میزبان جام جهانی فوتبال مردان بود.

پوتین در دوران قدرت گیری اش با حمایتها و انتقادات بسیاری مواجه شد. از طرفی، حامیان او معتقدند رئیس جمهور روسیه، اقتدار از دست رفته شوروی را بازگردانده و بعد از مدتها بار دیگر توانست قدرت شرق را به رخ غرب بکشاند. پوتین همچنین از نظر طرفدارانش، احیا کننده قدرت نظامی شوروی است و همچنین با نفوذ اقتدار خود در اقتصاد توانسته است روسیه را در بسیاری از صنایع مادر و تجهیزات صنعتی پیشرفت دهد، تا آنجا که در دوره تصدی اول پوتین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، اقتصاد روسیه به‌طور متوسط ۷٪ در سال رشد کرد و تبدیل به هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر قدرت خرید شد.

از طرف دیگر، منتقدانش او را به دخالت در کشورهای دیگر، سرکوب مخالفان و دیکتاتوری کرده و تاکید دارند روسیه تحت حاکمیت او محل رانتها، فسادهای اقتصادی و به خصوص شیطنتهای نظامی شده است.

اکنون نظر شما چیست؟ به نظرتان ولادیمیرپوتین در آستانه 20 سالگی قدرتش مسیر درستی را پیش رفته و عملکردش برای روسیه و دنیا مثبت بوده است یا نه؟

منبع:خبرفوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها