کد خبر: 647815
تاریخ انتشار :

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ روزهای سخت در کی‌یف و ماریوپل

امروز روز هجدهم جنگ روسیه و اوکراین است. نیروهای روسیه در نزدیکی کی‌یف هستند اما عمده درگیری‌های در شهر ماریوپل رخ داده است و با طولانی‌تر شدن درگیری‌ها احتمال افزایش تلفات غیرنظامیان بیشتر شده است.

اخبار جنگ روسیه و اوکراین/ روزهای سخت در کی‌یف و ماریوپل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روز هجدهم جنگ روسیه و اوکراین با ارسال بیشتر محموله‌های از غرب به اوکراین ادامه دارد. این موضوع البته به مذاق روسیه خوش نیامده است؛ آنچنانکه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته «نظامیان روسیه محموله‌های سلاح ارسالی از غرب را اهداف مشروع تلقی خواهند کرد.»

ریابکوف گفته «ما به آمریکا هشدار داده‌ایم که پمپاژ سلاح به اوکراین، که آنها از طریق چند کشور هدایتش می‌کنند، تنها یک حرکت خطرناک نیست، بلکه این کاروان‌ها و محموله‌ها را به هدف نظامی مشروع تبدیل می‌کند. ما درباره پیامدهای حاصل از این انتقال بی‌ملاحظه سلاح‌هایی چون اسلحه ضدتانک یا ضدهوایی قابل حمل هشدار داده‌ایم.»

تلفات جنگ روسیه و اوکراین

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفته «پدافند هوایی نیروی هوایی روسیه یک بالگرد Mi-۲۴ نیروی هوایی اوکراین و سه فروند هواپیمای بدون سرنشین که یکی از آنها از نوع Bayraktar-TP۲ بود را در هوا ساقط کردند.»

در خبری که ایسنا منتشر کرده چنین آمده است: «نیروی هوایی و پهپادهای ما ۷۹ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین شامل ۴ مرکز فرماندهی و کنترل و مرکز ارتباطات، ۲ سامانه موشکی ضدهوایی، ۳ تاسیسات راداری و یک ایستگاه فرماندهی الکترونیک، ۶ انبار مهمات و سوخت و ۵۴ محل نگهداری تجهیزات نظامی را مورد اصابت قرار دادند.»

کوناشنکوف گفته «از آغاز عملیات ویژه ما، ۶۱ فروند بالگرد، ۱۲۶ فروند هواپیمای بدون سرنشین، ۱۱۵۹ دستگاه تانک و خودروی زرهی، ۱۱۸ موشک‌انداز، ۴۳۶ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و ۹۷۳ خودروهای نظامی ویژه منهدم شده است.»

روسیه در این جنگ از موشک‌های هدایت‌شونده نیز استفاده می‌کند. لحظاتی پیش وزارت دفاع روسیه فیلمی از انهدام خودروی زرهی ارتش اوکراین با کمک موشک هدایت‌شونده کراسنوپل منتشر کرده است.

مذاکرات روسیه و اوکراین

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ساعاتی پیش در جمع خبرنگاران خارجی حاضر شده و گفته آنها یک قدم رو به جلو رفته‌اند. او در توضیح گفته «مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسیه به‌جای صدور اولتیماتوم، شروع به گفتگو درباره موضوعات خاص کرده‌اند.»

بحث مذاکره روسیه و اوکراین همچنان وجود دارد و مذاکراتی در سطح معاونان وزیر در بلاروس برگزار شده است. نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل هم پیشنهاد میانجی‌گری داده است و زلنسکی در پاسخ گفته «مذاکرات در قدس بین مسکو و کی‌یف برگزار شود زیرا برگزاری مذاکرات در اوکراین، روسیه یا بلاروس درست نیست چون آنها از جمله مکان‌هایی نیستند که بتوانیم در آنجا به تفاهم برسیم و جنگ را متوقف کنیم. من در مورد نشستی در سطح رهبران صحبت می‌کنم. آیا اسرائیل می‌تواند مکانی برای این دیدار، به خصوص قدس باشد؟ که من فکر می‌کنم می‌تواند باشد.»

دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین نیز گفته آماده مذاکره با روسیه هستیم؛ اما تسلیم نمی شویم. او گفته است «برای تحقیق و تعقیب جنایات جنگی احتمالی به کمک نیاز داریم. ما به تجهیزات نظامی بیشتری نیاز داریم. اگر هواپیماهای بیشتری داشتیم، می‌توانستیم جان غیرنظامیان بیشتری را نجات دهیم.»

او همچنین گفته «ما با روسیه در حال گفتگو هستیم، اما مسکو همچنان خواسته‌‌های غیرقابل قبولی را از اوکراین مطرح می‌ کند!. شهر ماریوپل در محاصره است، اما همچنان تحت کنترل اوکراین قرار دارد.»

دونتسک همراه با روسیه

دنیس پوشیلین رئیس جمهور جمهوری خلق دونتسک در شرق اوکراین اعلام کرد، انتظار دارد هزاران جنگجو برای نبرد با نیروهای اوکراینی به این منطقه بیایند. این اظهارات پوشیلین که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد بعد از آن مطرح می‌شود که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز جمعه، اعلام کرد که بیش از ۱۶ هزار جنگجو در خاورمیانه درخواست کرده‌اند که به ارتش روسیه در جنگ با اوکراین بپیوندند.

خبرگزاری مهر نوشته حدود ۲ هفته پیش ولادیمیر پوتین در پی درخواست رسمی جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک برای حمایت روسیه در مقابله با ارتش اوکراین، از آغاز حمله به اوکراین خبر داد. پوتین تاکید کرد که روسیه برنامه‌ای برای اشغال اراضی اوکراین ندارد و توضیح داد که هدف روسیه محافظت از افرادی است که طی ۸ سال مورد سو استفاده و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته‌اند.

مذاکره دوباره ماکرون و پوتین

سخنگوی دولت آلمان خبر داده صدر اعظم آلمان با پوتین مذاکره کرده است. او گفته «شولتز قبل از تماس تلفنی با پوتین، با زلنسکی درباره وضعیت اوکراین صحبت کرد. تماس شولتز، پوتین و ماکرون ۷۵ دقیقه به طول انجامید. این تماس تلفنی بخشی از تلاش های بین المللی برای پایان دادن به جنگ است!»

دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز اعلام کرده «پوتین در تماسی تلفنی، ماکرون و شولتز را در جریان تحولات اوکراین قرار داد. ماکرون و شولتز با پوتین در خصوص مسائل مربوط به توافقات مربوط به اجرای شرایط روسیه گفتگو کردند. پوتین، ماکرون و شولتز را در جریان مذاکرات مسکو و کی‌یف قرار داد و به نگرانی‌های آنها در مورد وضعیت انسانی در اوکراین پاسخ داد. پوتین از ماکرون و شولتز خواست تا بر دولت کی‌یف فشار بیاورند تا از نقض حقوق بشر خودداری کند.»

روزهای سخت‌تر در انتظار اوکراینی‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته ویلیام برنز رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، با ادعای آنکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، اکنون بسیار مصمم برای تصرف اوکراین است، وضعیت هفته‌های آینده را برای کی‌یف وخیم پیش‌بینی کرد. ویلیام برنز مدعی است که تاکنون بین ۲ هزار تا ۴ هزار سرباز روسی کشته شدند و هشدار داده «چند هفته وخیم برای اوکراین در راه است، زیرا روسیه به تهاجم وحشیانه و بی‌دلیل خود ادامه می‌دهد، البته مسکو متحمل خسارات سنگینی در درگیری نیز شده است.»

او همچنین گفته «پوتین عصبانی و خشمگین، اما مصمم است، و اصلا توجهی به تعداد تلفات نیروهایش ندارد، او می‌خواهد اوکراین را تصرف کند.» روسیه مرگ تنها ۴۹۸ نفر از نیرو‌های خود را تایید کرده است، که از شمارِ تخمین زده شده از سوی ویلیام برنز کمتر است. همچنین نیرو‌های مسلح اوکراین معتقدند که این آمار نزدیک به ۱۲۰۰۰ نفر است.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها