کد خبر: 681483
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با پیرمحمد ملازهی

پوتین نگران چیست؟/ دو-سه روز سرنوشت‌ساز روسیه

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: پوتین این نگرانی را دارد که شورش واگنر باعث شود نارضایتی‌های درون ارتش سر باز کند و بسیاری از فرماندهان علیه حکومتش شوند.

پوتین نگران چیست؟/ دو-سه روز سرنوشت‌ساز روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گروه شبه‌نظامی واگنر متعاقب ادعایش مبنی بر اینکه ارتش روسیه مواضعش مورد حمله قرار داده، علیه ارتش این کشور اقداماتی کرده است. این گروه از ابتدای جنگ اوکراین در کنار ارتش روسیه قرار داشت و حالا به نظر می‌رسد قصد مقابله با پوتین را دارد.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «یک مقدار شرایط پیچیده‌ای به وجود آمده است. واگنر گروه‌ی شبه‌نظامی است. ارتش روسیه به دلایل مشکلاتی که در اوکراین برایش به وجود آمد از شبه‌نظامیانی که پول می‌گیرند و می‌جنگند، استفاده کرد؛ نیروهایی که اتفاقا به شدت خشن هم هستند. این گروه با آقای پوتین رابطه نزدیکی داشتند و به نوعی در همکاری کامل با ارتش روسیه به سر می‌بردند. مسئله‌ای که رخ داده این است که اکنون این نیرو علیه روسیه شورش کرده است. آنها می‌گویند که امکانات کافی در جنگ با اوکراین در اختیارشان قرار داده نشد و این در حالی است که حدود 30هزار کشته دادند. از طرفی آنها باور دارند که روسیه جنگ را باخته اما آقای پوتین می‌خواهد جنگ را ادامه دهد».

او ادامه داد: «گروه واگنر می‌گوید اکنون ارتش روسیه به مواضعش حمله کرده و در این حمله تعدادی هم کشته شده‌اند. در واقع این موضوع بر موضوعات پیشین اضافه شد تا در نهایت علیه ارتش روسیه شورش کنند و می‌گویند به سمت مسکو و کاخ کرملین می‌رویم. آنها مدعی‌اند 25هزار نیرو دارند که البته ارتش روسیه توان کنترلشان را دارد اما مسئله فقط این نیست که روی کاغذ بگوییم ارتش این توانایی را داراست بلکه پوتین این نگرانی را دارد که شورش واگنر باعث شود نارضایتی‌های درون ارتش سر باز کند و بسیاری از فرماندهان علیه حکومتش شوند. اگر واگنر ضدهوایی داشته باشد و بتواند حملات هوایی احتمالی ارتش را خنثی کند، در آن صورت دردسر بزرگی برای پوتین به وجود می‌آید و اگر ارتش روسیه درگیر این جنگ داخلی شود احتمالش بالاست که اوکراین ضدحمله بزند و روسیه جنگ را به طور کامل ببازد. هنوز نمی‌شود به طور قطعی گفت که شرایط به چه سمتی پیش می‌رود اما اگر در همین یکی دو روز گروه واگنر بتوانند به سمت کرملین حرکت کنند، ارتش دچار بحران جدی می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «شرایط در جنگ روسیه و اوکراین به نفع روسیه نیست و آقای پوتین هم نمی‌تواند به جنگ پایان دهد زیرا می‌خواهد حداقل امتیازی بگیرد؛ مثلا اوکراین تعهد دهد که عضو ناتو نشود که این موضوع هم فعلا ممکن نیست زیرا همین حالا آقای زلنسکی همه همت خود را به کار گرفته تا ناتو عضویت اوکراین را بپذیرد. ولی با این حال هنوز ارتش روسیه توان مقابله با گروه واگنر را دارد ولی همان‌طور که گفتم پوتین این نگرانی را دارد که ارتش هم در پی اختلافاتی که وجود دارد، تجزیه شود که اگر چنین شود هیچ بعید نیست فرماندهان ارتش وارد عملیات نظامی علیه آقای پوتین شوند و اگر موفق شوند، او را برکنار کنند. دو-سه‌ روز آینده بسیار مهم است؛ اینکه می‌توانند به سمت مسکو حرکت کنند یا نه که اگر نتوانند  به احتمال بسیار زیاد ارتش روسیه می‌تواند آنها را کنترل کند».

ملازهی در پایان گفت: «نمی‌شود روسیه کنونی را پایان دوره اتحاد جماهیر شوروی مقایسه کرد مگر آنکه غربی‌ها در هر دو مقطع از تضعیف شوروی و حالا روسیه حمایت می‌کردند. ولی به هر حال نمی‌شود انکار کرد که روسیه کنونی ارتشی بسیار منسجم‌تر از زمان شوروی دارد و پوتین هم در این سال‌ها به اوضاع روسیه سامان داد و پایگاه اجتماعی دارد؛ بنابراین خارج‌کردن پوتین از صحنه سیاست روسیه به این سادگی‌ها نیست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها