کد خبر: 699711
تاریخ انتشار :

دود جنگ غزه در چشم صهیونیست‌ها؛ بحران تورم

منابع صهیونیستی از افزایش قیمت مواد خام و کاهش انتظارات نسبت به افزایش تولید ناخالص داخلی در سرزمین‌های اشغالی ناشی از جنگ غزه خبر می‌دهند.

دود جنگ غزه در چشم صهیونیست‌ها؛ بحران تورم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز -  قیمت برخی کالاها و خدمات در اسرائیل افزایش بی سابقه ای داشته است و کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر باید قبل از تبدیل شدن افزایش قیمت ها به موج واقعی بحران اقدامی انجام دهد.

سال 2024 با افزایش قیمت ها در چندین حوزه آغاز شد و انتظار می رود این روند با افزایش مالیات بر دارایی و تعرفه برق ادامه یابد. سال نوی اسرائیلی ها با موشک باران حماس به مرکز و جنوب اسرائیل آغاز شد؛ آن هم پس از اینکه قیمت سوخت در روزهای اخیر حدود چهار درصد افزایش یافت . افزایش قابل توجهی در قیمت برخی کالاها و خدمات به همراه داشت.

نرخ مالیات شهرداری قرار است تقریباً 2.7 درصد افزایش یابد و از اول فوریه انتظار می رود تعرفه های برق دو تا سه درصد افزایش یابد (انتظار می رود اداره برق این موضوع را اواخر هفته جاری اعلام کند). همه اینها نه تنها به طور مستقیم میانگین هزینه‌های ​خانواده ها را افزایش می‌دهد، بلکه بر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در اسرائیل تأثیر می‌گذارد و ممکن است فشار هزینه‌های افزایش‌یافته را روی مصرف‌کننده منتقل کنند.

بدون دخالت کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل افزایش قیمت ها که در حال حاضر احساس نمی شود، می تواند به موج واقعی بحران تبدیل شود. در این زمینه یکی از غول های واردکننده کالا اعلام کرد، از فوریه قیمت محصولاتش را با وجود کاهش بیش از 6 درصدی دلار در سه ماه گذشته، 10 درصد افزایش خواهد داد. این شرکت افزود: افزایش قیمت از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود و به دلیل جنگ در غزه به تعویق افتاد.

این افزایش قیمت شامل لوازم بهداشتی و محصولات تغذیه ای از برندهای مختلف و بر روی حدود 15 درصد محصولات اعمال می شود. همچنین بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی اسرائیل در بخش حبوبات یکشنبه گذشته افزایش قیمت را میان پنج تا 10 درصد اعلام کرد. این افزایش شامل برخی محصولات این شرکت می شود و می تواند به 40 درصد نیز افزایش یابد.

قیمت بالای نفت خام

طبق برآوردهای سازمان صنایع، یکی از واردکنندگان بزرگ اسرائیلی که تاکنون به دلیل جنگ غزه افزایش قیمت ها را به تعویق انداخته بود، قصد افزایش قیمت دارد. برخی از همین تولیدکنندگان سه ماه پیش هشدار داده بودند که قصد دارند قیمت های خود را 15 درصد افزایش دهند. آنها مدعی هستند بیشتر محصولاتی که برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده است، تاکنون افزایش قیمت نداشته اند. تورم برنامه ریزی شده قرار بود شامل افزایش 4.01 درصدی در لوازم بهداشتی و نظافتی و 3.37 درصدی در اقلام غذایی باشد.

یک شرکت تولیدکننده زیتون و ترشیجات نیز از افزایش حدود 15 درصدی قیمت محصولاتش خبر داد. مدیرعامل این شرکت گفت، قیمت مواد اولیه همچنان افزایش می یابد و قیمت زیتون به دلیل کمبود محلی و جهانی بیش از 50 درصد افزایش یافته است. متأسفانه به عنوان شرکتی تولیدی در اسرائیل قادر به هضم این میزان افزایش نیستیم، بنابراین مجبوریم قیمت ها را افزایش دهیم.

کاهش پیش بینی شده در تولید ناخالص داخلی

هان هرتزوگ، اقتصاددان گفت، سال 2024 با وجود روند جهانی کاهش تورم و رکود اقتصادی، با موجی از افزایش قیمت ها آغاز شد. بیشترین افزایش قیمت ها ناشی از افزایش قیمت ها نسبت به سال گذشته است که روند آن به طور مصنوعی به تعویق افتاد. وی تخمین می‌زند تأثیر اقتصادی افزایش قیمت‌ها در حالی است که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی کاهش یابد و اینکه در وضعیتی به سر می برند عموم مردم اسرائیل باید هزینه‌های جنگ را که انتظار می‌رود به حدود 200 میلیارد شِکِل برسد، متحمل شوند. سختی امروز مصرف کننده اسرائیلی تاوان رسیدگی نکردن به مشکلات اساسی اقتصادی در یک سال گذشته است.

بسیاری از افزایش قیمت‌ها مانند بنزین، مالیات بر دارایی و ... نشان دهنده تأخیر در بررسی افزایش قیمت‌ها در سال گذشته است. این یعنی در حالی که قیمت ها در سراسر جهان در حال کاهش است، اسرائیلی ها شاهد افزایش هستند.

به گفته این اقتصاددان اسرائیلی، افزایش قیمت‌ها لزوماً منعکس‌کننده افزایش تورم در اسرائیل نیست، به‌ویژه اینکه آنها در دوران کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضا به دلیل جنگ به سر می برند.

عامل دیگری که می تواند بر تورم در اسرائیل تأثیرگذار باشد و هنوز به طور مستقیم احساس نمی شود، بسته شدن تنگه باب المندب به وسیله حوثی ها در نتیجه جنگ غزه و افزایش هزینه حمل کالا با کشتی است. قیمت حمل و نقل کالا در دو هفته گذشته سه برابر شده است و قیمت محصولات وارداتی به اسرائیل احتمالاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

 

منبع: راهبرد معاصر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها