کد خبر: 709332
تاریخ انتشار :

گواهینامه | گواهینامه رانندگی

گواهینامه موتورسواری بانوان ممنوع شد؟ | خبر فوری دولت درخصوص دریافت گواهینامه موتورسواری بانوان

در ادامه صحبت های احمد وحیدی را در خصوص گواهینامه متورسواری بانوان را بخوانید.

گواهینامه موتورسواری بانوان ممنوع شد؟ | خبر فوری دولت درخصوص دریافت گواهینامه موتورسواری بانوان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

وزیر کشور اعلام کرد که صدور گواهینامه موتورسواری برای بانوان فعلا در دستور کار نیست.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیئت دولت در حضور خبرنگاران در خصوص انتخابات مرحله دوم مجلس گفت: از جمعه بیست و یکم اردیبهشت برنامه محل دوم انتخابات مجلس را داریم و مرحله دوم انتخابات به همان اندازه مرحله اول دارای اهمیت است. ۴۵ نماینده در این مرحله انتخاب می‌شوند، لذا لازم است که مردم و کسانی که بین مردم نفوذ دارند تلاش کنند تا شاهد مشارکت خوبی در پای صندوق‌های رای باشیم.

وحیدی تاکید کرد: حدود ۱۱۵۰۰ شعبه اخذ رای در ۲۲ حوزه انتخاباتی داریم، ۱۵ استان ما درگیر انتخابات مرحله دوم است، لذا در این دوره شاهد کار گسترده‌ای خواهیم بود.

وزیر کشور با بیان اینکه ان‌شاءالله مردم عزیزمان یک حماسه جدید در پای صندوق‌های رای خلق کنند ، ادامه داد: از آنها در این خصوص درخواست می‌کنیم که در پای صندوق‌های رای حضور داشته باشند.

وی افزود: کارها آماده است و آموزش های لازم برای ۸ حوزه که انتخابات الکترونکی است، داده شده است. فرصت تبلیغات هم در اختیار داوطلبان قرار گرفت. معرفی حساب برای شفاف‌سازی مالی داوطلبان انتخابات برقرار است. مشکل امنیتی نداریم. کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده‌اند و کسانی که به هر دلیلی رای نداده‌اند و کسانی که در روز ۲۱ اردیبهشت به سن قانونی رسیده‌اند، می‌توانند در انتخابات رای دهند.

وزیر کشور درباره برنامه دولت برای کمک به مردمی که املاک آنها در روستای شفت دچار آتش‌سوزی شده است، اظهارکرد: چون سازه آنجا چوبی است، آتش‌سوزی به سرعت گسترش یافت که حادثه تلخی بود. دولت از مسیر صندوق بیمه حوادث خود ورود کرده و سعی می‌کند به این افراد کمک کند و آنجا بازسازی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است گواهینامه موتورسواری برای بانوان صادر شود، گفت: فعلا چیزی در دستور کار نیست.

پلیس راهور فراجا برای سال 1403، قوانین و تصمیمات جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی و موضوعات دیگر اعلام کرده است.

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است. این قوانین محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند.

همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی برای سال 1403

قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی و سایر تصمیمات جدید پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

– عدم نیاز به کارت پایان خدمت

– افزایش سن دریافت گواهینامه از ۲۳ به ۲۵ سال در پایه یک

– محدودیت رانندگی رانندگان جدید در سه ماه اول از ۱۲ شب تا ۵ صبح

– الزام همراهی رانندگان جدید در سفرهای برون‌شهری با راننده مجرب در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه

– رتبه‌بندی گواهینامه‌ها، براساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود.

– افزایش قابل‌ توجه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۳

– برون‌سپاری برخی خدمات پلیس راهور به بخش خصوصی

– استفاده از دوربین‌های هوشمند در ثبت تخلفات

– تشدید برخورد با تخلفات رانندگی حادثه‌ساز

– ارائه برخی آموزش‌های رانندگی به‌ صورت آنلاین

همچنین علاوه بر قوانین جدید صدور گواهینامه، طرح رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی از سوی فرماندهان سابق پلیس راهور به دولت پیشنهاد شده است.

براساس این طرح، گواهینامه‌ها به سه رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید درمی‌آیند. در مرحله اول، تمامی گواهینامه‌ها سفید رنگ و در رده پایه قرار دارد. در صورتی‌ که راننده برای مدتی طولانی مرتکب تخلفات رانندگی نشود، گواهینامه او به رنگ نقره‌ای درمی‌آید. اگر راننده به رفتار قانون‌مدار خود ادامه دهد، گواهینامه او به رنگ طلایی در خواهد آمد.

رنگی‌شدن گواهینامه مزایایی همچون تخفیفات ۱۰درصدی بیمه‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی را برای رانندگان به‌همراه دارد.

نحوه محاسبه نمره منفی گواهینامه رانندگی

با  توجه به قوانین ستاد راهنمایی و رانندگی کشور ابطال گواهینامه در سطح سوم نمره منفی قابل اجرا خواهد بود. در سطح اول اگر راننده ۳۰ نمره منفی را از تخلفات رانندگی خود کسب کند گواهینامه وی تا سه ماه ضبط خواهد شد و پس از پایان زمان مشخص شده با پرداخت جریمه ۶۰ هزار تومانی به نفع خزانه عمومی گواهینامه آن ها مسترد خواهد شد.

اگر راننده ای که سطح اول تخلفات را گذرانده باشد و نره منفی وی تا ۲۵ برسد اینبار گواهینامه این شخص به مدت ۶ ماه ضبط خواهد شد و پس از پایان دوره شش ماه با پرداخت ۹۰ هزارتومان قادر به پس گرفتن گواهینامه خود خواهد بود.

راننده پس از گذراندن سطح اول و دوم اگر مرتکب تخلفات جدید شود با کسب ۲۰ نمره منفی گواهینامه اش برای همیشه باطل خواهد شد.

لازم به ذکر است اگر فردی در سطح سوم قرار گیرد و نمرات منفی وی در طی یکسال به ۲۰ نرسد تمام نمرات منفی گواهینامه اش بخشیده خواهد شد.

تخلفات رانندگی باطل کننده گواهینامه رانندگی

هنگامی که ۴ ماه پس از تاریخ ابلاغ جریمه، متخلف جریمه را پرداخت نکند، اخطاریه ای کتبی از سوی راهنمایی و رانندگی با مهلت یکماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می شود. در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت جریمه، گواهینامه وی تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهور توقیف خواهد ماند.

ماده ۱۴ قانون بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی که منجر به جراحات بسیار و فوت می شود و به گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادفات یکسری تخلفات رانندگی حادثه ساز است بیمه گر وظیفه پرداخت خسارت زیان دیده را بدون هیچ شرطی دارد.

انجام هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، هرگونه حرکات آکروباتی در خیابان ها

عبور وسایل نقلیه از پیاده رو ها

دور زدن در محل ممنوع

سبقت و سرعت غیر مجاز

عبور از چراغ قرمز راهنمایی

حرکت به صورت مارپیچ در راه

تجاوز و یا انحراف به سمت چپ معابر

عدم رعایت فاصله مناسب با وسایل نقلیه جلویی

گردش به چپ و یا راست در محل ممنوع

رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص

مصرف راونگردان ها و مشروبات الکلی

مراحل رفع ابطال گواهینامه رانندگی

پس از باطل شدن گواهینامه راننده تا یکسال حق شرکت در آزمون های دریافت گواهینامه را نیز نخواهد داشت. پس از گذشت یکسال می تواند با واریز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان جریمه نقدی به خزانه عمومی در فرآیند ثبت نام و دریافت گواهینامه شرکت کنند و در صورت قبولی گواهینامه مجدد را دریافت کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها