کد خبر: 710649
تاریخ انتشار :

افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رئیسی و علی‌اف

رئیس جمهور: ملت ایران و آذربایجان نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند

رئیس جمهور کشورمان در آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی، ارتباط با آذربایجان را فراتر از رابطه همسایگی دانست و گفت که معتقدیم که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند. رئیس جمهور آذربایجان نیز با بیان اینکه ما با همه کشورها روابط خود را در چارچوب احترام متقابل انجام می دهیم، افزود: ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای دنیا و منطقه پیام دارد و هیچکس نمی تواند بین دو کشور سوتفاهم و تفرقه ایجاد کند.

 رئیس جمهور: ملت ایران و آذربایجان نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رئیسی و «الهام علی‌اف» روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز یکشنبه با حضور در نقطه صفر مرزی و محل اجرای سد مشترک «قیز قلعه‌سی»، این سد را که به منظور تکمیل بهره‌برداری از سد خداآفرین در بالادست رودخانه مرزی ارس احداث شده است، به شکل رسمی افتتاح کردند.

سد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شدسد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد1403/02/30 - 11:17

مهمترین بخش اظهارات رئیسی و علی‌اف در مراسم افتتاح به نقل از ایرنا به شرح زیر است:

الهام علی اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی:

امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و آذربایجان هستند

* امروز روز ویژه ای است و افتتاحیه نیروگاه و سد قیزقلعه‌سی و بهره برداری از نیروگاه خداآفرین است که یک حادثه تاریخی است؛ کسانی که در احداث این نیروگاه شرکت کرده و از دوستان ایرانی ام تشکر می کنم.

* در اینجا ذکر شد که برای ساخت این پروژه ها دو طرف ظرفیت های بزرگی دارند و امروز شاهد آن بودیم که این پروژه تجربه زیادی می خواهد؛ این مراسم یک بار دیگر نشان دهنده دوستی دو کشور است؛ امروز همه دنیا مشاهده می کند دوستی ایران و آذربایجان چه قدر است دوستی دو کشور تاریخی قدیمی دارد و در طول قرن ها مردم ما در یک جا زیسته اند و امروز مراودات دو کشور در عالی ترین سطح قرار می گیرد.

* اهمیت تاریخی این افتتاحیه در این است که این اولین بار است که دو کشور در مرزها ملاقات می کنند و نشان می دهد مرز دوستی و برادری است.

* احترام متقابل در این پروژه بزرگ خود را نشان می دهد؛ گفت وگوهایی که انجام و توافق هایی که حاصل شد در پروژه های آینده خود را نشان می دهد.

* امروز با جناب آقای رئیسی در یک سری مسائل به صورت گسترده مذاکره کردیم و یک بار دیگر اطمینان داشتیم که نظر ما یکسان است در حوزه مسائل بین المللی و منطقه ای، این موضوع مسأله بسیار مهم است؛ برای ثبات منطقه ای و تقویت اقدامات منطقه ای در چارچوب همه سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل و عدم تعهد که عضویم از یکدیگر حمایت می کنیم.

رشد ۵۰ درصدی ترانزیت بین ایران و آذربایجان؛ کریدور شمال-جنوب به رگ حیاتی حمل‌ونقل جهان بدل می‌شود

* پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است برای ما و منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

* کریدور شمال-جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با مدرن‌سازی زیرساخت‌های راه آهن در ایران و آذربایجان، این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.

* حمل و نقل بین ایران و آذربایجان در سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته است و پس از تحول زیرساخت‌های راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

* امروز پل جدید آق‌بند  نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و سرزمین جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان که اراضی جدایی‌ناپذیر آذربایجان است، متصل می‌کند.

ما با همه کشورها روابط خود را در چارچوب احترام متقابل انجام می دهیم

* بعد از مدت طولانی بین آذربایجان و ارمنستان توافق صلح می تواند امضا شود ما از حمایت ایران در این زمینه استقابل می کنیم و امروز بعد از ملاقاتی که با رئیس جمهوری اسلامی ایران داشتیم یک بار دیگر شاهد آن شدیم که ایران در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند

* توسعه منطقه برای کشورهای منطقه و مردم آن باید با اراده آنها تأمین شود؛ مداخله کشورهای بیگانه در امور ما قابل قبول نیست؛ ما با همه کشورها روابط خود را در چارچوب احترام متقابل انجام می دهیم و آن کشورها هزاران کیلومتر از منطقه ما دور هستند و رهبران این کشورها که می خواهند در این منطقه دخالت کنند، مداخله بیجا هیچ نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت.

بیگانگان نمی توانند در روابط ایران و آذربایجان تفرقه بیافکند

* توسعه روابط ایران و آذربایجان در مسیر خوبی قرار دارد و این را مثبت ارزیابی  میکنم. 

* از رئیس جمهور ایران برای شرکت در کنفرانسی که در ماه نوامبر در باکو برگزار خواهد شد دعوت میکنم.

* این پنجمین ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان است و این اولین ملاقاتی است که در نقطه مرزی انجام می‌گیرد.

* ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای دنیا و منطقه پیام دارد. 

* هیچکس نمی تواند بین دو کشور سوتفاهم و تفرقه ایجاد کند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی:

ارتباط ما با آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است

* ارتباط ما با کشور دوست، برادر و همسایه و به تعبیر رهبر انقلاب، آذربایجان فراتر از رابطه همسایگی است رابطه ما خویشاوندی است و این رابطه و پیوند یک ارتباط مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت و کشور دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی ما را به هم پیوند می دهد.

* این رابطه ما قبلی و قلبی بین دو کشور و دو ملت است و ناگسستنی است و به هیچ عنوان رابطه دو ملت ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد.

افتتاح سد قیز قلعه‌سی نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و آذربایجان است

* رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان مردم عزیز جمهوری آذربایجان و ایران بوده است و این پیوند از ۵۰ سال قبل که با سد ارس همکاری دو کشور و دو ملت رقم خورد، همراه بوده است.

* پیوند ایران و آذربایجان امروز به شکل همکاری در سد خداآفرین و طرح عظیمی است که ۲ میلیارد متر مکعب آب را تنظیم می‌کند، هم چهار نیروگاه را فعال و هم ۴۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

* این پروژه هم نماد توسعه منطقه است و هم نماد اراده و همکاری دو ملت و دو کشور است.

* این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد و موجب امیدواری ملت عزیز ایران و آذربایجان از یک سو و موجب ناامیدی دشمنان دو ملت و دو کشور است.

ایران جزو اولین کشورهایی بود که اعلام کرد قره باغ متعلق به آذربایجان است/ آماده صدور خدمات فنی مهندسی به آذربایجان هستیم

* آمادگی داریم به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور دوست و برادرمان آذربایجان و کشورهای دیگر ادامه دهیم به نحوی که امروز توانایی های که در ایران هست را برای آباد کردن منطقه قره باغ ارائه دهیم که باید به آذربایجانی های عزیزمان تبریک بگویی که این منطقه را در اختیار گرفتند.

* ما به حاکمیت و تمامیت ارضی آذربایجان عقیده داریم و شاید جزو اولین کشورهایی بودیم که اعلام کردیم این منطقه متعلق به آذربایجان است صریح هم اعلام کردیم هم رهبر فرزانه انقلاب فرمودند هم مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

* آمادگی داریم برای ساخت منطقه قره باغ و از توانمندی های فنی مهندسی مهندسی جمهوری اسلامی در این منطقه استفاده شود.

* ما ساخت کریدور ارس یا جاده راهبردی و اساسی کلاله - آق بند به طول ۱۰۴ کیلومتر که هم پل سازی دارد و هم تونل که کاری است باید با اراده ایرانی آذربایجانی انجام شود را با قوت ادامه می دهیم.

* امروز قبل از حضور در این جمع از پروژه بازدید کردم و دیدم در ۶ جبهه کاری پروژه با قوت دنبال می شود این موضوع هم از طرف رئیس جمهور آذربایجان تأکید شده و هم بنده وزیر راه تأکید کردم که کار را با قوت دنبال کنند و کار را زودتر از زمان مقرر که ۳۶ ماه است شاید بتوانیم به بهره برداری برسانیم که در جهت منافع دو کشور و دو ملت بوده و جاده ای مهم و راهبردی در منطقه است.

* این کریدور اتصال ایجاد می کند و از نظر ما اهمیت زیادی دارد؛ از این جلوه های همکاری بین دو کشور زیاد داریم.

مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد/ ملت ایران و آذربایجان نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند

* معتقدیم نه تنها همکاری بین دو کشور بلکه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سازمان‌هایی که هر دو کشور عضو آن هستند را باید صمیمانه ادامه دهیم.

* معتقدیم که مساله فلسطین مساله اول جهان اسلام است و تردید نداریم که ملت ایران و آذربایجان همواره نسبت به حمایت از مردم فلسطین و غزه و نسبت به نفرت از رژیم صهیونیستی تردید ندارند.

* همکاری دو کشور و همسایگی باید به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود و این اراده مسئولان دو کشور است.

* ممکن است برخی از پیوند ایران و آذربایجان خرسند نباشند اما آنچه برای ما مهم است منافع دو ملت و دو کشور است. 

* دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت آذربایجان و ایران اسلامی را ببینند اما ما معتقدیم که هر پیشرفتی در آذربایجان پیشرفت ماست و هر ناامنی در مرزهای دو کشور، خسارتش برای هر دو کشور خواهد بود.

* مرزها به جای اینکه نقطه نگرانی باشد، به مرز امید و فرصت برای توسعه اقتصادی و تجاری بدل شود. مرزها را به فرصت دو کشور بدل می‌کنیم.

توضیحات وزیر نیرو در مورد اهداف ساخت سد قزقلعه سی در آئین افتتاح سد با حضور روسای جمهور آذربایجان و ایران

گفتنی است؛ طرح جامع خداآفرین به طراحی و ساخت دو سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی بر روی رود ارس و در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اشاره دارد که در واقع این دو سد را باید مکمل یکدیگر عنوان کرد. با وجود افتتاح سد خداآفرین در سال 1387 شمسی و شروع آبگیری این سد، اما به واسطه عدم احداث و راه‌اندازی سد قیز قلعه‌سی امکان بهره‌برداری حداکثری از سد خداآفرین برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان وجود نداشت.

اکنون با احداث و تکمیل سد قیز قلعه‌سی، امکان بهره‌برداری حداکثری از حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین با انتقال آن از طریق سد قیز قلعه‌سی به اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و خاک جمهوری آذربایجان و نیز افزایش ظرفیت تولید برق فراهم شده است.

با تکمیل سد قیز قلعه‌سی و نهایی شدن طرح جامع خداآفرین، مزایای اقتصادی و اجتماعی فراوانی در نقطه صفر مرزی در شمال غرب کشور فراهم می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به تثبیت کشاورزی و دامداری منطقه، توسعه گردشگری و جذب مهاجر اشاره کرد.

سد قیز قلعه‌سی در 220 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز و در 12 کیلومتری پائین دست سد مخزنی خداآفرین بر روی رودخانه ارس و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان احداث شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال 1385 آغاز شد و در حال حاضر پیشرفت این پروژه 100 درصد است. به دنبال بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی حجم آب ذخیره شده در سد خداآفرین که در بالادست سد قیز قلعه‌سی قرار دارد از طریق کانال به دشت‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و جمهوری آذربایجان به میزان 2 میلیارد متر مکعب در سال و به وسعت 74 هزار هکتار تزریق خواهد شد و علاوه بر تامین 270 گیگاوات ساعت برق در سال زمینه توسعه بخش‌های گردشگری و کشاورزی را نیز فراهم می‌کند.

سد قیز قلعه‌سی از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 37 متر از پی با طول تاج 834 متر است و 2.1 میلیون متر مکعب حجم بدنه دارد.

این سد بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی و اردبیل است که علاوه بر تامین آب بزرگترین شبکه آبیاری زهکشی شمال غرب کشور، باعث تقویت دیپلماسی آب و حسن همجواری و افزایش تعاملات مناسب با جمهوری آذربایجان می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این طرح با توسعه و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه زمینه ایجاد اشتغال بالغ بر 40 هزار نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها