کد خبر: 712234
تاریخ انتشار :

بوگدانوف: روسیه ۳۰ سال پیش کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در غرب آسیا و آفریقا تاکید کرد کشورش از ۳۰ سال پیش کشور فلسطین را به رسمیت شناخته است.

بوگدانوف: روسیه ۳۰ سال پیش کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به گزارش ایسنا، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در غرب آسیا و آفریقا در مصاحبه با سایت خبری روسیا الیوم گفت، به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی روسیه پس از برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در الجزایر و اعلام اعلامیه استقلال به رهبری «یاسر عرفات» صورت گرفت.

 

وی افزود: در این زمینه، موضع ما تغییر نکرده است. بسیاری از کشورهای اروپایی اکنون شروع به حرکت به سمت به رسمیت شناختن کشور فلسطین کرده‌اند و حدود ۳۰ سال از موضع ما عقب هستند.

 

بوگدانوف ادامه داد: به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی روسیه صرفا یک اعلام نبود و گام‌های عملی هم برداشته شد. در آن زمان تصمیم گرفته شد که دفتر نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در مسکو، سفارت کشور فلسطین ایجاد شود. نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین «نبیل عمرو» بود که مسکو در آن زمان او را به عنوان سفیر به رسمیت شناخت. دفتر نمایندگی روسیا هم بعدا در رام‌الله افتتاح شد که تا الآن فعالیت می‌کند.

 

وی تشریح کرد: اما به دلیل آنچه به توافقات فلسطین و اسرائیل و توافق اسلو معروف است، به نام «دفتر نمایندگی» در رام‌الله مشغول فعالیت است و نه سفارتخانه و این موضوع فرمالیته است زیرا ما روابط دیپلماتیکی با کشور فلسطین داریم و «محمود عباس» را رئیس جمهور کشور فلسطین می‌دانیم. اقدامات سیاسی و دیپلماتیک مشخص اتخاذ شده است و ما حتی کمیته دولتی مشترک برای همکاری تجاری و اقتصادی میان فلسطین و روسیه داریم که فعال است و امیدواریم همکاری با دوستان فلسطینی تقویت شود.

 

نشست بحرین و طرح صلح عربی

 

این مقام روس تاکید کرد: طرح صلح عربی که در اجلاس بیروت در سال ۲۰۰۲ به تصویب رسید و توسط اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی و شورای امنیت سازمان ملل تأیید شد، از نظر ما مبنایی بی بدیل برای حل و فصل عادلانه مناقشه فلسطین و اسرائیل است، زیرا تنها راه حل‌های عادلانه تضمین کننده صلح پایدار و ثبات در این منطقه هستند، البته ما همیشه تاکید می‌کنیم که راه حل مبتنی بر راه‌کار تشکیل دو کشور تنها گزینه ممکن است.

 

درمورد ایده‌ها و ابتکاراتی که در اجلاس بحرین مطرح شد، بوگدانوف گفت: روسیه از همه طرح‌هایی که با مراعات قطعنامه‌های بین‌المللی به دنبال حل و فصل مطلوب مساله فلسطین است، حمایت می‌کند. مسکو از مذاکرات حمایت می‌کند اما هدف از این مذاکرات باید تشکیل کشور فلسطین باشد. از این رو، ابتکارات مطرح شده در اجلاس بحرین مورد حمایت مسکو است. این اجلاس برای رهبران کشورها مهم بود و بیانیه پایانی آن بسیار متعادل بود.

 

وی در مورد پیشنهاد اعزام نیروی عربی یا بین‌المللی به نوار غزه هم گفت: این گزینه مورد رضایت اعراب و فلسطینی‌ها نخواهد بود و خیلی چیزها به موضع خود فلسطینی‌ها بستگی دارد.

 

تاثیر تنش میان روسیه و غرب بر منطقه

 

در مورد تاثیر تنش میان روسیه و غرب بر منطقه، بوگدانوف گفت: متاسفانه شرایط نه تنها نشان دهنده پیشرفت نیست بلکه پس رفت نیز قابل درک است. در حال حاضر جنگ غزه نتیجه نبود حل و فصلی است که روسیه سال‌ها از آن صحبت می‌کند... یک دوره آمریکایی‌ها با پیشنهاد روسیه و اروپایی‌ها درباره تشکیل کمیته چهارجانبه بین‌المللی با میانجی‌گری روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل موافقت کرد و این کمیته سال‌ها فعالیت مثمر ثمری داشت و طرف‌های ذیربط نیز در این کمیته مشارکت مستقیمی داشتند. حتی اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هم در نشست‌های کمیته شرکت داشتند. بنابراین این الگو و چارچوب برای کار جمعی و مشارکتی در عرصه پروسه صلح، از نظر مسکو بسیار مورد نیاز بود و هماهنگی خوبی بود، زیرا امکان ایجاد یک رویکرد متوازن را فراهم کرد.

اردوگاه غرب، سوریه را دچار خفقان می‌کند

بوگدانوف تاکید کرد: متاسفانه اردوگاه غرب تحت رهبری آمریکا همچنان سیاست ایجاد خفقان علیه مقامات قانونی دمشق را در پیش گرفته است و به همین دلیل اوضاع اجتماعی، اقتصادی، نظامی و سیاسی بسیار سخت است.

وی افزود: آمریکا در مناطق مختلف سوریه حضور نظامی دارد که کاملا غیرقانونی است و از طرفی هم محدودیت‌هایی در قالب قانون سزار و غیره، علیه سوریه تحمیل می‌شود که هدف اصلی آن ممانعت از توسعه سوریه است‌.

بوگدانوف گفت: اگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی حل نشود، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و مشکلات میلیون‌ها آواره حل نمی‌شود. این وضعیت فشارها و مشکلاتی برای کشورهای همسایه و نه فقط برای اروپا ایجاد می‌کند. تبعات این سیاست ویرانگر، تضعیف حاکمیت کشورها خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها