کد خبر: 714440
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

رای مرددین به سبد کدام کاندیدا می‌ریزد؟

امتداد نوشت: بخش مهمی از رای دهندگان امروز در ایران هنوز در تردید هستند که آیا باید در انتخابات شرکت کنند یا نه. اما این مرددین از جنسی نیستند که به اصولگرایان تعلق خاطر داشته باشند.

رای مرددین به سبد کدام کاندیدا می‌ریزد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - آراء جلیلی و قالیباف از همان ابتدا که انتخابات کلید خورد تا پیش از مناظره ها هیچ رشد خاصی نداشته است. آنها در سقف رای خود ایستاده اند. هنوز چند ماه بیشتر از انتخابات مجلس نگذشته و آنها کمپین های انتخاباتی خود را اجرا کرده بودند و هرچه در توان داشتند، برای جذب رای انجام دادند. حالا اما وقتی با توقف رشد آراء خودشان روبه رو شدند و از طرف دیگر میبینند که آراء پزشکیان در حال افزایش است، به فکر جذب رای در میان مرددین افتاده اند؛ مرددین انتخابات که اساسا برای حضور در انتخابات تردید دارند. 

در همین رابطه تیم نزدیک به شورای ائتلاف اصولگرایان با تولیدمحتوا تلاش می کنند به کمپین خود تنفس مصنوعی بدهند. 

یکی از یادداشت نویسان خبرگزاری فارس در همین رابطه نوشته بود که «مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حوزه مرددین، کسانی که هنوز انتخاب نکرده‌اند.» به اعتقاد او «تکلیف برای حزب‌اللهی اینست که به سمت مرددین گام بردارد. وگرنه گفتگو و بحث با هم‌پایگاهی و هم‌کلاسی و همان حلقه نزدیک دور خودمان احساس رفع تکلیف را می‌سازد اما گره‌ای از انتخابات این دوره باز نخواهد کرد.» یکی از اعضای کمپین قالیباف هم در گفتگو با ایسنا بیان می کند که «بخش زیادی از مرددین به برخی از کاندیداهای اصولگرا اقبال دارند.» 

تکرار این گزاره ها برای این است که به بدنه رای اصولگرایی تنفس مصنوعی بدهند. آنچه واضح است این است که سرجمع هر دو کاندیدای اصلی اصولگرایان (قالیباف و جلیلی) کمتر از 50 درصد آراء را در اختیار دارند. و بدتر از آن اینکه این آراء هیچ رشدی در هفته گذشته از خود نشان نداده و به اصطلاح «فریز شده» است. 

درعین حال بخش مهمی از رای دهندگان امروز در ایران هنوز در تردید هستند که آیا باید در انتخابات شرکت کنند یا نه. اما این مرددین از جنسی نیستند که به اصولگرایان تعلق خاطر داشته باشند. این افراد معمولا کسانی بودند که به اصلاح طلبان رای می دادند و در سه انتخابات سال 98، 1400 و 1402 وارد عرصه مشارکت نشدند. از همین رو میزان مشارکت در این سه انتخابات به پایین ترین حد خود رسید؛ تا جایی که قالیباف و نفراتی که در دور دوم وارد مجلس شدند با نزدیک به 4 تا 5 درصد آراء واجدین شرایط به مجلس راه پیدا کردند. 

مرددین امروز کسانی هستند که سالها امید داشتند با رای دادن به سید محمد خاتمی و حسن روحانی مطالبات آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه آنها تامین شود. اما وقتی در سال 98 با ماجرای آبان و بعد سقوط هواپیمای اوکراینی روبه رو شدند، امیدشان به تغییر از طریق صندوق رای قطع شده است. 

در سه انتخابات اخیر هم نشان دادند که به همین راحتی دست از قهر خود با صندوق بر نمی دارند و سیدمحمد خاتمی هم در آخرین انتخابات گفت که در کنار همین مردم می ایستد. حالا کدام یک از کاندیداهای اصولگرا می توانند به این مطالبات پاسخ دهند؟ مردمی که برای ورود به انتخابات مردد هستند و مطالبات آزادی خواهانه دارند، چرا باید به قالیباف و یا جلیلی یا زاکانی رای بدهند؟ چه تفاوتی میان قالیباف، زاکانی و جلیلی در مورد فیلترینگ فضای مجازی، نظارت استصوابی و یا قانون حجاب وجود دارد؟ 

واقعیت این است که اگر مرددین دست به شناسنامه برده و وارد انتخابات شوند، رای خود را به سبد پزشکیان خواهند ریخت. تردید آنها امروز این است که آیا میشود یکبار دیگر اعتماد کرد و تغییر را از مسیر صندوق رای رقم زد؟

 

منبع: امتداد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها