کد خبر: 715400
تاریخ انتشار :

مناظره چهارم| محمدباقر قالیباف:

خنثی‌سازی تحریم‌ها را با پنج فوریت دنبال خواهم کرد

قالیباف گفت: ما همچون شهید رئیسی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و حتماً به توافق می‌رسیم؛ در چارچوب سیاستها و قوانین کلان؛ از جمله قانون راهبردی مجلس.

خنثی‌سازی تحریم‌ها را با پنج فوریت دنبال خواهم کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - چهارمین مناظره انتخاباتی با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار شد.

محمدباقر قالیباف در چهارمین مناظره انتخاباتی گفت:

- سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی ماست و بالعکس.

- ما همچون شهید رئیسی مذاکرات را ادامه می‌دهیم و حتماً به توافق می‌رسیم؛ در چارچوب سیاستها و قوانین کلان؛ از جمله قانون راهبردی مجلس.

- هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی باشد آن را دنبال می‌کنیم.

- در حوزه داخل نیز به خنثی سازی تحریم، با ۵ فوریتی که اشاره کرده‌ام خواهم پرداخت.

- آقای پزشکیان بر اجماع تاکید دارد ولی این روزها می بینیم ستاد آقای پزشکیان چیزهایی مطرح می کند که از این بابت نگرانی داریم.

- در این میتینگ‌ها کمتر به اجماع و وحدت تاکید می‌شود.

- اینها باعث می شود که تنشی بین مردم با مردم و یا مجموعه دستگاه ها با هم و افراد با هم ایجاد شود. اینها چه ثمری دارد؟ صدای مردم گم می شود و به حل مشکلاتشان توجه نمی شود.

- قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می گوید مانع می بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه میخواهند دنبال کنند؟

- واقعاً متوجه نشدم که آقای پزشکیان ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها چه می خواهد بکند! 

- وقتی می گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می دهد قدم به قدم پیش برویم. 

- اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.

- حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند.

- ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم.

- با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبونها حرف نزنیم و اینها را جای دیگری صحبت کنیم. اگر اینجا گفتم، بخاطر این بود که بین مردم مطرح کردند و مردم می گویند که سر قدرت دارند دعوا می کنند!

- شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه ای و فرصت و تهدید. همه‌ی اینها درس است.

- در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم.

- ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که میجنگید همزمان حرف هم میزد.

- دیپلماسی و میدان هردو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است.

- شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی کرد. موضوع را استحاله نمیکرد. مثل آشغال زیر فرش نمی برد مشکلات را.

-قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می گوییم را ایجاد می‌کرد.

- بعد از دهه ۹۰ مردم ما در حداقلهای زندگی شان تحت فشار هستند. همیشه دغدغه‌مند دغدغه مردم بوده‌ام.

- حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم.

- اما مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده اند ولی طاقتشان سر آمده لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم.

- آنها که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است، فاصله این را باید حتماً جبران کنیم.

- امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.

- خیلی‌ها وام مسکن گرفته اند و سررسید قسطشان شده ولی مسکن نگرفته اند.

- به هر کس که مسکن ندارد ۲۰۰ متر زمین می دهیم که کاربردی مسکن داشته باشد؛ اگر اینطور شود مشکل حل می شود.

- در همه روستاها و بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما این امر شدنی است.

- ما هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم؛ بارها صحبت کردم؛ صنعت خودرو از ما رانت می گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتماً باید واردات خودرو را داشته باشیم. هم در خودرو سنگین و هم سبک.

- سهم زیادی از خودروهای سنگین کشور الان اسقاطی هستند.

جمع‌بندی نهایی

- ستادی که امروز آقای پزشکیان با او کار می کند همان ستاد آقای روحانی است. برای همه ما مشخص است.

- این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر ۱ درصد؛ نقدینگی ۲۶ برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

- آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟

- اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست.

- مطمئنم مردم عزیز ما اینطور تصمیم میگیرند که رو به جلو برویم و رویای ایران بزرگ را بسازیم. همانطور که حسرت حوزه دفاعی ما را همه می خورند در حوزه اقتصادی هم همینطور باشد.

- امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم.

- ما نمیتوانیم مسیری طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. امروز همه باید کنار هم باشیم، دست به دست هم بدهیم.

- بنده در گذشته نشان دادم که اینگونه عمل و رفتار کردم. 

 - در دوان شهرداری من، هر سه دولت با من مخالف بودند و به من کمک نکردند؛, در یک جلسه دولت من را دعوت نکردند، حتی مصوبات مجلس را در حمایت بودجه شهرداری عمل نکردند؛ ولی ما با تلاش، با کار، با تکیه به شما مردم و با کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق و پای کار، با این که چپ و راست نکردیم و این گروه آن گروه نکردیم، شیعه سنی نکردیم، قومیت نکردیم، هر که قوی و امین بود بر اساس شایسته گزینی احترام کردیم.

- به نخبگان احترام کردیم و بدون تصمیم سازی آنها تصمیم نگرفتیم. نتیجه چه شد؟ این شد که دیدید در ۱۲ سال تهران جدید ساخته شد. بهانه نگرفتیم که پول نداریم؛ مدیر قوی یعنی قدرت اجماع؛ مدیر قوی درخواست اختیار نباید بکند.

- بدون هیچ بهانه‌ای آرزوهای این کشور را درست می‌کنم

- به طور روشن اعلام می‌کنم اگر شما من را انتخاب کنید، بدون هیچ بهانه ای آرزوهای این کشور را چه در رویای رشد اقتصادی و چه در مشکلات جاری شما، آینده را مناسب و پریشانی را از شما دور و افق روشن را با رشد اقتصادی و پایتخت اقتصادی ایران درست می کنم.

- جوری که به گذشته خود افتخار کنیم. راه شهدا و امام شهدا را بر اساس دغدغه مردم و سیاستهای مقام معظم رهبری پیش می‌بریم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها