کد خبر: 715544
تاریخ انتشار :

رقابت انتخاباتی از زندان/ اگر ترامپ زندانی شود چه رخ می دهد؟

طی ماههای اخیر بارها رسانه های آمریکایی از پرونده های قضایی رئیس جمهور سابق این کشور و احتمال محکومیت وی به زندان در تازه ترین پرونده( پرونده پرداخت حق السکوت به هنرپیشه فیلمهای مستهجن و کتمان آن ) سخن می گویند. اما سوال اصلی اینجاست که ترامپ در صورت محکومیت به زندان، چگونه می تواند در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 میلادی شرکت کند؟

رقابت انتخاباتی از زندان/ اگر ترامپ زندانی شود چه رخ می دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اخیرا  دونالد ترامپ، به اولین رئیس جمهور فعلی یا سابق آمریکا تبدیل شد که دادگاه او را مجرم شناخت.البته برخی کارشناسان معتقدند بسیار بعید است که او به خاطر ۳۴ فقره‌ اتهامی که به خاطر آن در دادگاه منهتن مجرم شناخته شد، به زندان برود. او گفته علیه این محکومیت درخواست تجدیدنظر خواهد کرد، فرآیندی که احتمالا تا مدت‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر طول خواهد کشید و حتی اگر محکومیت او تایید شود، احتمال جریمه، آزادی مشروط یا تحت نظر قرار گرفتن او بیشتر از حکم حبس خواهد بود. اما ترامپ حتی در بدترین حالت ممکن، یعنی زندانی شدن، می‌تواند به عنوان یک نامزد همچنان در رقابت‌ها شرکت کند (و حتی به صورت بالقوه، به عنوان رئیس جمهور آمریکا از داخل زندان به فعالیتهای دیگر ادامه دهد.)

الزامات قانونی برای نامزدهای ریاست جمهوری، از سال ۱۷۸۹ که جورج واشنگتن به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، تغییر نکرده است. هیچ ممنوعیتی برای نامزد شدن مجرمان محکوم‌شده برای ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد.

نویسندگان قانون اساسی آمریکا تمایلی به وضع محدودیت‌ برای نامزد شدن در رقابت‌های ریاست جمهوری نداشتند، سیاستی که منجر به آن شد که سه نفر بتوانند از داخل زندان برای ریاست جمهوری آمریکا نامزد شوند. مورگان می‌گوید: «مهم‌ترین نامزدی که از داخل زندان فدرال در رقابت‌های ریاست جمهوری شرکت کرد، یوجین دبز بود که در سال ۱۹۲۰ نامزد شد.»

دبز اولین بار سال ۱۸۹۴ به زندان افتاد، زمانی که به عنوان یک مقام اتحادیه کارگری در حال رهبری اعتصاب علیه یک شرکت قطار بود و به دلیل مانع‌‌تراشی در کار خدمات پستی مجرم شناخته شد. ارتش اعتصاب‌ها را سرکوب کرد و دبز شش ماه به زندان افتاد، تجربه‌ای که تاثیر عمیقی بر دیدگاه سیاسی او داشت. در اوایل قرن بیستم، او به عضو بسیار برجسته‌ای در حزب سوسیالیست آمریکا تبدیل شد. او در سال‌های ۱۹۰۴، ۱۹۰۸، ۱۹۱۲ و ۱۹۲۰ به عنوان نامزد ریاست جمهوری این حزب در رقابت‌ها شرکت کرد» (دبز همچنین در سال ۱۹۰۰ به عنوان کاندیدای حزب سوسیال دموکرات شرکت کرده بود).

البته دبز در نهایت رئیس جمهور آمریکا نشد اما ترامپ اکنون شانس زیادی برای پیروزی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد. نظرسنجی های ایالتی و عمومی صورت گرفته در ایالات متحده نیز نشان از همین حقیقت است.نکته مهم تر اینکه اگر ترامپ نتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 در مقابل بایدن پیروز شود، پرونده های دیگر وی نیز به جریان خواهد افتاد که حکم برخی از این پرونده ها، زندان خواهد بود. از این رو مبارزه انتخاباتی ماه نوامبر ، حکم یک بازی مرگ و زندگی را برای رئیس جمهور سابق آمریکا خواهد داشت. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها