کد خبر: 716172
تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی:

سیر نزولی مشارکت باید تمام دلبستگان به انقلاب اسلامی را نگران کند

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مراسمی به مناسبت روز مباهله با اشاره به اهمیت این روز در فرهنگ اسلامی نکاتی پیرامون حضور خود در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد.

سیر نزولی مشارکت باید تمام دلبستگان به انقلاب اسلامی را نگران کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در مراسمی به مناسبت روز مباهله با اشاره به اهمیت این روز در فرهنگ اسلامی نکاتی پیرامون حضور خود در عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: روند سالیان اخیر، نیروهای انقلاب را با این مسئله که بخش بزرگی از جامعه از شعارهای مسئولین و "ما" فاصله گرفته‌اند مواجه کرد. البته به طور قطع بنده معتقدم مردم از آرمان‌های انقلاب فاصله نگرفتند و هنوز به انقلاب اسلامی باور دارند اما از ما که مدعیان انقلاب بودیم، فاصله گرفتند.

وی افزود: به لحاظ واقعیت موجود و با وجود مخالفت اکثریت مشاوران و دوستان، که معتقد بودند بعد از ۸ سال عدم حضور در افکار عمومی، بنده رأی ندارم و تحلیل درستی هم بود، بنده با دو دغدغه‌ی کلی در این عرصه ورود کردم. اگر پیروز می شدم این مسیر را سریع‌تر طی می کردم و الان که پیروز نشدم باز این مسیر را ادامه خواهم داد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اولویت جذب نسل‌های مختلف یادآور شد: نخست بیان دقیق آرمان‌های انقلاب برای جذب افرادی که از ما فاصله گرفتند، نه آن‌ها که با انقلاب فاصله دارند؛ و دوم ضرورت اصلاح رفتار ما اصول‌گرایان و طیف‌های دیگر از اعتدالی‌ها تا اصلاح‌طلبان.خ

حجت الاسلام پورمحمدی با تأکید بر اهمیت مشارکت در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی و ابراز نگرانی از مشارکت پایین در انتخابات اخیر گفت: امروز ۶۰ درصد جامعه در انتخابات شرکت نکردند که ۲۰ درصد این‌ها هیچ‌گاه در انتخابات شرکت نمی‌کردند؛ چرا که بیشترین درصد انتخابات ۸۲ درصد بوده است. با لحاظ این شرایط می‌توان گفت نیمی از افرادی که به انقلاب دل بسته بودند در این انتخابات شرکت نکردند.

 وی افزود: رهبر انقلاب در تمام این سال‌ها بر روی انسجام تمرکز داشتند؛ اما از آغاز سال گذشته با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس بر روی مشارکت حداکثری تمرکز کردند و هیچ‌کس مثل رهبری برای انتخابات اسفند مجلس عمل نکرد و این نشان از اهمیت بالای مشارکت در اندیشه‌ی رهبری است. این بیانات رهبری پس از شهادت آیت الله رئیسی و سایر شهدای خدمت بار دیگر تکرار شد. درحالی که در سه سال اخیر مشارکت سیر نزولی داشته است که هیچ پیام خوبی نیست و حتماً باید تمام دلبستگان انقلاب اسلامی را نگران کند. البته همین بیان دقیق میزان مشارکت، دلیل بسیار واضحی بر صداقت نظام جمهوری اسلامی است. تمام دغدغه‌ی بنده این است تا این افرادی که از امثال من پورمحمدی ناراحت هستند را جذب کنم و در عین دفاع از خدمات، اگر اشتباهی هم کرده‌ایم را بپذیرم.

رئیس مرکز اسناد با اشاره به نقش‌آفرینی خود در عرصه‌ی انتخابات اظهار داشت: سعی کردم پیشینه‌ی انقلاب را خراب نکنم، سیاه نمایی نسبت به ۴۰ سال گذشته، ۳۰ سال و ۱۰ سال و حتی ۳ سال نکنم و در عین بیان اشکالات، نقاط قوت هر کدام از دولت‌ها را بیان کنم و این‌طور نباشد که هر کدام دیگری را مقصر جلوه دهیم... بله ما با وجود تحریم‌های ظالمانه، در اوج قدرت منطقه‌ای قرار داریم. مشکل اقتصادی داریم گرانی هست اما کمبود کالا نیست و نظام اقتصادی از هم نپاشیده است.

پورمحمدی ادامه داد: بنده در این ۱۶ روز تلاش کردم وجهه‌ی انقلاب را مخدوش نکنم؛ چون در هر مرحله‌ی انتخابات یک خراشی به این چهره زده شده است. در کنار این سعی کردم به نیروهای انقلابی ضربه نزنم به همین دلیل تلاش کردم به حیثیت نیروهای انقلابی و روحانیت آسیب نزنم و تلقی مردم از دین را خراب‌تر نکنم.

حجت الاسلام پورمحمدی با تأکید بر تلاش برای ادامه‌ی راهی که آغاز کرده است خاطرنشان ساخت: تحلیل بنده از ابتدا این بود که هر چه تلاش کنم رأی نخواهم آورد چرا که جامعه بلوک‌بندی سیاسی خود را انتخاب کرده است و بنده هرچه تلاش کنم تنها بر گرم‌تر شدن فضای انتخابات تأثیر گذار خواهد بود و با این شناخت از واقعیت انتخابات به مسیر ادامه دادم و با وجود اینکه دوستان اصرار کردند که انصراف دهم بنده تا آخر ماندم تا شائبه‌ی سهم‌خواهی پیش نیاید.

وی افزود: معتقدم امروز یک موج گفتمانی در کشور ایجاد شده است و اگر بتوانم آن را امتداد خواهم داد. من معتقدم تعدادی از همراهان انقلاب مسیر افراط و تعداد دیگری نیز راه تفریط را رفته‌اند درحالی که ما امت وسط هستیم؛ البته اشتباه نکنیم، منظور من اعتدال با آن تفسیری که شد نیست هرچند اصل اعتدال درست است اما امت وسط تعریف قرآنی بهتری است. در کل خیلی‌ها با من هم نظر هستند که ما در این مسیر موفق بودیم و دستاوردهای بزرگی داشتیم که باید تلاش کنیم آن‌ها را حفظ و تقویت کنیم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی گفت: به هر حال گفتمان انقلاب اسلامی نیازمند باز تولید، تبیین بیشتر چهره‌ی اصیل انقلاب اسلامی و از بین بردن حواشی هست. بله بنده حتماً موافق سرسخت حجاب و تطهیر فضای مجازی، فساد ستیزی و بازسازی نظام اداری هستم. در عین حال معتقدم در این مسیر اشتباهاتی بوده است و اگر آن را اصلاح کنیم، دین و نیروهای انقلابی عزیزتر خواهند شد و آرمان های انقلاب سریع‌تر محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورمحمدی با اشاره به ضرورت نقد و بررسی عملکرد خود در ایام انتخابات تأکید کرد: من صحبت‌های خودم را مطرح کردم و حالا آقایان می توانند نقد کنند. من آماده‌ی گفت‌وگو هستم. مسئولیت کارهای خودم را هم می پذیرم. بله گفتند: «در هسته‌ای بوده‌ای و چند تحریم در زمان شما اتفاق افتاده است.» گفتم قبول دارم؛ ولی شما هم مسئولیت تحریم‌های سنگینی که در زمان خودتان اتفاق افتاد را می پذیرید؟ گفتند: «شما در مسئله‌ی فیلترینگ دو تصمیم گرفته‌اید.» بله من قبول دارم؛ اما شما مسئولیت بقیه‌ی کارهایی که در آن‌ها نقش داشتید را قبول می کنید؟

وی انتخابات دور دوم را هم بسیار مهم دانست و ابراز کرد: درباره‌ی انتخابات روز جمعه هم قبلا پیام داده‌ام و دوباره هم خواهم گفت که امروز کشور به مشارکت بالا نیاز دارد. به آقای پزشکیان هم پیام دادم که مردم را سست نکنید و امید بدهید. به دوستان حزب‌اللهی خودمان هم گفتم مردم را مأیوس نکنید، وعده‌ی خوب بدهید تا مشارکت بالا برود.

 

حجت الاسلام پورمحمدی با تأکید بر اهمیت کسانی که در انتخابات رأی ندادند یادآور شد: من نسبت به کسانی که رأی نداده‌اند حرف دارم؛ کما اینکه با اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان حرف دارم و فکر می‌کنم حرف‌هایم را زده‌ام. الآن دیگر درباره‌ی کاندیدها اعلام موضع نمی‌کنم.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به تلاش برای عدم استفاده از امکانات مرکز در ایام تبلیغات خاطرنشان ساخت: نکته‌ی آخر اینکه به لحاظ محدودیت‌های امنیتی، با وجود این‌که ستاد انتخاباتی بنده جای دیگری بود، تنها با آن تیم مشاوران اصلی از چند اتاق در یکی از ساختمان‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی استفاده کرده‌ام و به معاونت مالی گفتم هزینه‌ی آن را اعلام کنند تا به حساب مرکز واریز کنم تا دینی به گردن بنده نباشد. از تمام دوستان مرکز هم خواستم که به کارهای خودشان مشغول باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها