کد خبر: 716173
تاریخ انتشار :

مناظره اول دور دوم انتخابات/ پزشکیان:

بنزین را گران نمی‌کنیم/ کاهش مشارکت نگران‌کننده است

مسعود پزشکیان گفت: وقتی حقوق مردم را نادیده بگیریم و صدایشان را نشنویم، انتظار از اینکه بیاید پای صندوق، انتظار درستی نیست.

بنزین را گران نمی‌کنیم/ کاهش مشارکت نگران‌کننده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز- اولین مناظره نامزدهای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور کاندیداها؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با موضوع فرهنگی-سیاسی برگزار شد.

مسعود پزشکیان در این مناظره گفت: خبری از ما در رسانه‌ها منتشر شده است که بنزین‌ را گران می‌کنیم ولی این موضوع صحت ندارد. بنزین را بدون رضایت مردم گران نخواهم کرد د و این را قاطع اعلام می‌کنم. وقتی حقوق مردم را نادیده بگیریم و صدایشان را نشنویم، انتظار از اینکه بیاید پای صندوق، انتظار درستی نیست. خبر دروغی منتشر کرده‌اند که پسر من به مولوی عبدالحمید توهین کرده است. باید همه مذاهب را ببینیم.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: من پیشتر نیز گفتم که مقصر عدم اجرای دقیق برنامه ششم توسعه دولت مجلس و قوه قضاییه هستند؛ من در هر دوره‌ای در این خصوص سوال و اعتراض کردم؛ در مجلس من مکرراً سوال کردم که افرادی را که به عنوان مسئول تعیین می‌کنید در بیرون منافع شخصی دارند و نمی‌توانند در سیستم دولتی خدمتی را بدهند که منافع آن‌ها در بیرون به خطر بیفتد. من دو سال بود که پرسیده بودم چرا قانون را اجرا نمی‌کند اما مجلس مکرراً در حال نوشتن قانون بود؛ نوشتن قانون در زمانی که به آن اجرا نمی‌شود به چه درد می‌خورد؟

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم بسیاری از دانش آموزان را که خواستند اعتراض کنند تعلیق شدند و اساتید را بازنشسته و بیرون کردند؛ وقتی در جو دانشگاه جامعه و اداره کاری می‌کنیم که هر کسی بخواهد حرفی بزند او را بیرون می‌کنیم اما از طرف دیگر می‌گوییم خب مردم باید بیایند حرف بزنند؛ مردم اگر با ما بودند حق دارند به خیابان‌ها بریزند اما اگر با ما نبودند و اعتراضی به عملکرد ما داشتند اگر بیایند خلاف قانون است؛ آنها را می‌گیریم و در زندان می‌کنیم و بعد می‌گوییم که به دلیل اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی؛ این در حالیست که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند کم ه امکان ندارد رعیت به جایی برسد مگر اینکه مدیران صالحی داشته باشد و والیان در مسیر درست راه نمی‌روند مگر آنکه ملت مطالبه‌گری وجود داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آیا مگر ما گذاشته‌ایم که در جوامع مردمی مطالبه‌گری به وجود بیاید؟ معلم به خیابان می‌آید و می‌گوید حقوق من را بدهید با باتوم از او قدردانی می‌کنیم یا بازنشسته به خیابان می‌آید و می‌گوید زندگیم نمی‌چرخد ما او را به زندان محکوم می‌کنیم؛ اینکه صدای مردم و نقش مردم را بازی دهیم این کار را انجام نمی‌دهیم بلکه من به عنوان مدیری که باید حق مردم را بدهم و این کار را نکردم می‌نشینم و می‌گویم که مردم را بگیرید چرا که آنها حرف بی‌ربطی می‌زنند. این مردم هستند که که ما باید به آنها احترام بگذاریم و حرف‌شان را بشنویم. باید بر اساس عدل و عدالت با مردم رفتار کنیم چرا که با کفر می‌شود مملکت را نگه داشت اما با با ظلم نمی‌شود. اگر می‌خواهی مملکت را درست کنیم باید حق و عدالت را در مملکت پیاده کنیم.

مسعود پزشکیان در پاسخ به اظهارات جلیلی تاکید کرد: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند؛ در دانشگاه تبریز تعدادی از دانشجویان به خاطر مسمومیت مدارس دخترانه اعتراض کردند، ۲ الی ۳ ترم محروم کردند و بعد فعالیت‌های دانشجویی را گفتند که باید در فلان چهارچوب عمل شود در غیر این صورت شما حق کار ندارید؛ وقتی ما می‌گوییم به مردم باید اجازه دهیم که آن‌ها قانونی را که من باید اجرا کنم را مطالبه‌گری کنند؛ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی را از سال‌ها قبل ابلاغ کردند و قرار بود که ما در منطقه اول شویم اما این اتفاق نیفتاده است؛ حال بگوییم فلان دولت مقصر است؛ آیا آن یکی دولت درست کرد؟ اگر در طول این ۴۰ سال به وعده‌هایی که توسط دولت‌ها داده شده، نگاه کنیم می‌بینیم که هیچ کدام به وعده‌های خود عمل نکردند. این در حالیست که حضرت علی (ع) می‌فرمایند که هیچ فریضه‌ای از میان فرایض الهی به اندازه پایبندی به تعهد مورد قبول نبوده است. ما راحت پیمان می‌بندیم وعده می‌دهیم اما عمل نمی‌کنیم و حالا نیز باز وعده می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید با مردم صادق باشیم و صادقانه با آن‌ها صحبت کنیم اگر با مردم صادق باشیم قطعاً مردم به ما اعتماد پیدا می‌کنند مهمترین مشکل حاکمیت‌ها نماینده‌ها و مدیران عدم صداقت با پرسنل است. مردم از ما صداقت می‌خواهند و این چیزی است که ما باید داشته باشیم اما متاسفانه در این خصوص گیرهایی داریم که باید حل شود.

مسعود پزشکیان هم در پاسخ به این پرسش، اظهار کرد: راه‌حل علمی دارد. اینکه اگر همان مسیر راه‌حل علمی را در کشور طی کنیم به اینجا نمی‌رسد. نامه امام علی به مالک اشتر یک نمونه در این زمینه است. ما در مدیریت سه اصل داریم، چه کسی مسئول است؟ چگونه‌ باید کار کرد؟ و اینکه چگونه باید پاسخ داد؟ اگر ما در یک سیستم، برنامه وجود دارد، مسئول را بیاوریم و بگوییم وظیفه داری این برنامه را عمل کنی و اگر انجام نداد، مجازاتش کرد، آن مسئول دیگر حق ندارد حق یک کارگر را ندهد، نمی‌تواند یک دانشجو را بیرون کند و نمی‌تواند حقوق پرسنل خود را ندهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مشکل ما در کشور این است که ۹۹ درصد مدیران اصلا نمی‌دانند قانون برنامه چیست، حتی خود وزیر هم اطلاع ندارد. وزیری که نمی‌داند قانون برنامه چیست، رئیس دانشگاه و دانشکده‌ای که نمی‌داند، چه چیزی را می‌خواهید از اینها سئوال کنید؟ قدم اول این است که ابلاغ که در مجلس انجام شد، دستورالعمل در دولت این باشد که وظایف آن مسئول و مدیر مشخص شود، منابع و امکاناتش هم فراهم شود و به او بگویند این وسط را هم باید انجام دهی، اگر مسئول انجام نداد با او برخورد کنیم.

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیان کرد: در همه دنیا محدودیت وجود دارد اما الان که هیج مساله ای نیست نباید برای مردم فیلتر بگذاریم. یک عده دکان درست کرده‌اند تا مردم فیلترشکن بخرند و بیشتر از پول موبایل، پول فیلترینگ بدهند. چرا این کار را می‌کنیم؟ با فیلترشکن دیگر نمی‌توانید کنترل داشته باشید و به هر سایتی می‌توان رفت. بحث‌های اداری، بانکی، دارایی و آموزش بوسیله اینترنت است و نمی‌توانید و می‌خواهیم در قفس زندگی کرده و می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم. باید با سکوهای خارجی صحبت شده و با آن‌ها قرارداد ببندند. چه کسانی این فیلترشکن‌ها را می‌فروشند و چقدر بلا سر آن‌هایی آمده که از طریق فضای مجازی داشتند زندگی می کردند و این مردم را از زندگی ساقط کردند. محدودیت‌ها در تمام دنیا وجود دارد و در آمریکا هم وجود دارد. در زمانی که نیاز است می‌توان این کار را انجام داد ولی در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند. چرا جلو افرادی که فیلترشکن می‌فروشند گرفته نمی‌شود؟ زمانی تظارهات و اعتصابات بود می‌گفتیم هر حاکمیتی ممکن است قطع کند. الان که خبری نیست چرا فیلتر می‌کنید؟ دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را دچار مشکل می‌کنید. باید کاری کنیم در این فضا درآمد کسب کنند. دنیایی از فرصت در این فضا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مثل همه دنیا باید عمل کنیم. کجا دنیا مثل ما عمل می‌کند؟ ما مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم. مردم بیشتر از پول موبایل، پول فیلترشکن‌ها می‌دهند. چه کسانی این پول‌ها را می خورمند؟ مالیات هم نمی دهند. اگر زیر نظارت دولت باشد، مالیات می دهد و در مسائل امنیتی هم می‌توانید آن را قطع کنید.

مسعود پزشکیان گفت: گفتیم خودمان می خواهیم تولید کنیم. چه بلایی با تولید ماشین سر مردم آورده‌ایم. بنزین را در صد کیلومتر، ۲۰ لیتر مصرف کند یعد بگوییم بنزین را گران می‌کنیم. مگر می‌شود؟ اگر بازار را باز کنیم، قابلیت ایجاد می‌شود نه این‌که دور خود قفس درست کنیم و بگوییم هرچه تولید می‌کنیم باید استفاده کنید.

جلیلی گفت: حرف درستی است ولی این چرخه را باز کنید ولی باید جانمایی کنید.

پزشکیان افزود: ما داریم می‌بندیم کلا. ما داریم از چرخه تکنولوژی خارج می شویم. دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم از این چرخه نمی‌تواندخارج شود. شدنی نیست که بگوییم همه کار را خودمان انجام می‌دهیم. قیمت ماشینی که ۲۰ هزار دلار است می‌فروشیم ۱۰۰ هزا دلار که مردم که ۲۰۰ یا یا ۳۰۰ دلار حقوق می‌گیرند، خواب آن را هم نمی‌بیینند. مردم چه گناهی کرده‌اند؟

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره اینکه «چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و بعضاً متضاد را در کنار هم خواهید چید و تصمیم گیری خواهید کرد؟» گفت: اقتصاد دارای ۱۲۵ فوق تخصص مختلف است که می‌توان از آنها نظر گرفت؛ اینکه بفهمیم چه کسی در کجا کارشناس است خودش یک مسئله است. درباره اینکه می‌خواهیم چه کنیم و دیدمان چیست ما گفته‌ایم که دیدمان حق و عدالت است. آنچه که از نظر اعتقادی معتقدیم در حوزه عدالت در سلامت و آموزش به بازار آزاد معتقد نیستیم و سلامت و آموزش حق مردم است.

وی افزود: همانطور که وقتی چشم‌مان مریض است نزد جراح شکم نمی‌رویم بلکه به دنبال جراح چشم می‌رویم، اگر قرار است در گندم اقتصادی را تعریف کنیم به سراغ کارشناس آن می‌رویم؛ اینکه ما در کجا از چه متخصصی استفاده کنیم به نگاه ما و جایی که می‌خواهیم از او استفاده کنیم برمی‌گردد؛ همچنین قرار نیست آن متخصص هر کسی باشد. اینکه آن متخصص چقدر تجربه داشته باشد و کارآمد باشد، مهم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه در موضوعاتی مانند سیاست خارجی و اقتصاد چگونه می‌توان دو تفکر متضاد را کنار هم قرار داد؟ گفت: سیاست خارجی اصولاً باید بستر را آماده کند تا اقتصاددانان، تاجران و معامله‌گران ما در بازارهای دنیا فرصت فعالیت پیدا کنند؛ اینکه ما بخواهیم در روابط خارجی مسئله کشاورزی را تسهیل کنیم نیازمند یک نگاه است. اینکه بخواهیم در این روابط مسئله صنعت را تسهیل کنیم نیازمند نگاه دیگری است. چرا دبی و امارات، دبی و امارات امروزی شدند؟ آیا خودشان این کار را انجام دادند؟ آنها کارشناس مربوطه را پیدا کردند از او نسخه گرفتند و نسخه را اجرا کردند.

پزشکیان در پاسخ به اینکه تفکر متضاد در حوزه سیاست خارجی به این صورت است که کارشناس نگاه به شرق را توصیه کند و دیگری نگاه به غرب را؛ در این شرایط چگونه می‌توان مدیریت کرد؟ تاکید کرد: سیاست‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) علیه نه شرقی و نه غربی است؛ مقام معظم رهبری فرمودند که ما بر اساس سه اصل مصلحت، عزت و حکمت رفتار می‌کنیم؛ هرجا عزت ما حفظ شود و منفعت‌مان اقتضا کند ما می‌رویم در مورد آن صحبت می‌کنیم. از نظر علمی برای انواع تفکرات متضاد می‌توان بر اساس شواهد تصمیم گرفت و ابزار برای چگونگی تصمیم گیری وجود دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها