کد خبر: 717325
تاریخ انتشار :

همه تبریک‌های بین‌المللی به پزشکیان

پیروزی «مسعود پزشکیان» در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیام‌های تبریک‌های رهبران و مقامات ارشد ده‌ها کشور جهان را به دنبال داشت.

همه تبریک‌های بین‌المللی به پزشکیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، پس از اعلام نتایج چهاردهین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در شنبه ۱۶ تیرماه، ده‌ها تن از رهبران و مقامات ارشد کشورهای خارجی برگزیده شدن «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند.

پزشکیان در جریان برگزاری مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر، از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی ماخوذه داخل و خارج ایران با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در مقابل سعید جلیلی با ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای به پیروزی رسید و به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران راهی پاستور شد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در پیامی «صمیمانه» به پزشکیان تبریک گفت و بیان کرد: روابط روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. مسکو و تهران به‌طور موثر تلاش‌های خود را برای رسیدگی به مسائل جاری در دستور کار بین‌المللی هماهنگ می‌کنند.

پوتین با آرزوی «موفقیت، سلامتی و بهروزی» برای رئیس‌جمهور منتخب ایران در پیام خود تصریح کرد: امیدوارم فعالیت‌های شما به‌عنوان رئیس‌جمهور به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده ۲ جانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوست‌مان و به نفع ارتقای امنیت و ثبات منطقه باشد.

«شی جی‌پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت.

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز در پیامی با تبریک صمیمانه به رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت: ما اهمیت زیادی برای روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که بر پایه‌های محکمی مانند ریشه‌های مشترک مذهبی و فرهنگی، دوستی و برادری بنا شده است، قائل هستیم. ما خرسندیم که همکاری ۲ جانبه سودمند ما در دهه‌های گذشته به‌طور پویا در تمامی زمینه‌ها، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و بشردوستانه توسعه یافته، به سطح فعلی ارتقا یافته و محتوای جدیدی به دست آورده است.

علی‌اف افزود: امروز توافقات حاصل شده در جهت توسعه آتی روابط جمهوری آذربایجان و ایران بر اساس احترام متقابل و حسن همجواری، پروژه‌های مشترک در حال اجرا در خدمت رفاه کشورهای ما، توسعه پایدار و امنیت منطقه در کل است. من اطمینان دارم که با تلاش مشترک به تقویت بیشتر روابط دوستانه سنتی آذربایجان و ایران در جهت منافع ملت ها و کشورهای خود و گسترش همکاری های متقابل سودمند دست خواهیم یافت.

وی همچنین با «بهترین آرزوها» برای رئیس جمهور منتخب ایران، از او دعوت کرد تا برای تبادل نظر در مورد چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دوجانبه به جمهوری آذربایجان سفر کند.

پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی نیز در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.

در پیام «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان آمده است: به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت برای شما داریم.

پادشاه عربستان تاکید کرد: ما مشتاق ادامه توسعه روابط میان ۲ کشور و ملت برادرمان و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هستیم.

وی افزود: برای جنابعالی آرزوی سلامتی و شادکامی و برای ملت برادر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و بهروزی روز افزون داریم.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز در پیامی با تبریک صمیمانه به پزشکیان گفت که آرزوی توفیق، موفقیت، ترقی و پیشرفت بیشتر برای ملت برادر ایران را برای او دارد.

بن سلمان گفت: ما بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط میان ۲ کشور تاکید می‌کنیم.

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز در پیامی خطاب به پزشکیان گفت: من اعتماد ملت عزیز ایران را به شما و موفقیت در روند برگزاری انتخابات را به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و برای شما آرزوی موفقیت در هر کاری که امنیت و ثبات ایران را حفظ می‌کند، دارم.

بشار اسد افزود: ایران همواره یکی از مهم ترین کشورهایی است که ما مشتاق اوج روابط با آن هستیم؛ چراکه این روابط بر پایه ریشه‌هایی است که در طول چندین دهه احترام، تفاهم و اصول مشترک ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما با شما برای تقویت روابط راهبردی سوریه و ایران و گشودن افق‌های نویدبخش جدید برای همکاری های دوجانبه تلاش خواهیم کرد و مقاومت همچنان رویکرد مشترکی خواهد بود که برای حفظ غرور و افتخارمان دنبال می‌کنیم.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در پیام تبریک خود به پزشکیان عنوان کرد: از خداوند متعال می‌خواهم به شما کمک کند تا خواسته‌های مردم را محقق کنید و با جنابعالی راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد.

نصرالله افزود: ما در حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت، ایران را پشتوانه‌ای قوی و همیشگی برای مقاومت و مستضعفان می‌دانیم.

دبیرکل حزب الله در ادامه پیام خود خاطرنشان کرد: این نگاه به ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس) و ادامه راه به رهبری امام خامنه‌ای (دام ظله) و همه دولت‌های جمهوری اسلامی وجود داشته ‌است.

وی تصریح کرد: از خداوند متعال قدرت، صحت، عافیت و سلامت را برای شما مسئلت دارم و امیدوارم با دستان شما آنچه باعث شادی مؤمنین و مستضعفین است محقق شود.

«هیثم بن طارق» پادشاه عمان نیز در پیامی پیروزی رئیس‌جمهور منتخب ایران را تبریک گفت.

پادشاه عمان در ادامه برای رئیس‌جمهور منتخب ایران آرزوی موفقیت و نسبت به توسعه روابط میان ۲ کشور ابراز امیدواری کرد.

«عبد اللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گوییم.

وی افزود: ما همچنین پیروزی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در انتخابات را تبریک می‌گوییم و برای وی در وظایف کاری به منظور برآورده کردن خواسته‌های ملت ایران آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم. ما بر تمایل خود برای تقویت روابط میان عراق و ایران به گونه‌ای که در خدمت منافع ۲ کشور و ۲ ملت همسایه باشد، تاکید می‌کنیم.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در پیامی برای رئیس‌جمهور منتخب ایران آرزوی توفیق و موفقیت در وظایفش را کرد.

وی همچنین بر عمق روابط میان تهران و بغداد و ضرورت تداوم همکاری میان ۲ کشور در بالاترین سطح ممکن و در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

افزون بر این، «محسن المندلاوی» رئیس موقت پارلمان عراق نیز در پیامی با تبریک موفقیت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما همچنین این پیروزی را به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گوییم.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز با تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت برای پزشکیان گفت: امیدوارم نتایج انتخابات برای ملت دوست و برادر ایران مایه خیر و برکت باشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: صمیمانه بر این باورم که در دوره ریاست‌جمهوری جنابعالی، همکاری بین کشورهایمان بیش از پیش استحکام خواهد یافت. در این راستا، مایلم ابراز نمایم که تشریک مساعی با جنابعالی موجب خرسندی اینجانب خواهد بود.

او در پایان بیان کرد: بدینوسیله، آرزوهای خود را برای تندرستی و سعادت جنابعالب و بهروزی و رفاه ملت دوست و برادر ایران ابراز می‌نمایم.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در پیامی با تبریک «صمیمانه» و آرزوی «موفقیت‌های روزافزون» برای نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران، بیان کرد: روابط با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران برای دولت و مردم جمهوری ارمنستان که از زمان اعلام استقلال ارمنستان پیوسته در حال توسعه بوده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعمیق مستمر روابط گرم بین ارمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های ۲ جانبه و ثبات و رفاه منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: من اطمینان دارم که با تلاش مشترک دولت‌هایمان، توافقات صورت گرفته بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد و ما به طور مشترک تعدادی برنامه جدید را برای رفاه مردمان دوست ارمنستان و ایران اجرا خواهیم کرد.

«واهاگن خاچاتوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در پیامی با تبریک به پزشکیان گفت: اطمینان دارم که تجربه و دانش غنی جنابعالی در خدمت پیشرفت و شکوفایی بیشتر کشور خواهد بود.

خاچاتوریان افزود: ارمنستان تقویت و تعمیق پیوسته روابط دوستانه دیرینه با ایران مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل را مهم می‌داند. من خوشحالم که حتی امروز نیز روابط ارمنستان و ایران به طور پویا در حال توسعه است.

رئیس‌جمهور ارمنستان همچنین با «آرزوی بهترین‌ها و فعالیت‌های پرباز در راه این رسالت خطیر» برای پزشکیان گفت: اطمینان دارم که در دوران تصدی جنابعالی، همکاری‌های جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع دو ملت برادر و برقراری صلح و ثبات در منطقه گسترش خواهد یافت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی با تبریک به پزشکیان و آرزوی موفقیت برای او به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایران، نسبت به توسعه روابط میان ایران و قطر ابراز امیدواری کرد.

«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در پیامی موفقیت پزشکیان را تبریک گفت.

«نبیلا ماسرالی» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: ما نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را مورد توجه قرار می‌دهیم و به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب تبریک می‌گوییم. ما آماده تعامل با دولت جدید ایران در راستای سیاست تعامل حیاتی اتحادیه اروپا هستیم.

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به رئیس‌جمهور منتخب ایران نوشت: تبریک به دکتر پزشکیان برای انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران. چشم انتظار همکاری نزدیک با شما و تقویت بیشتر روابط گرم و دیرینه‌مان به نفع ملت‌هایمان و منطقه هستم.

«مهدی المشاط» رییس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی خطاب به مسعود پزشکیان گفت: موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری را که در فضایی امن و سالم برگزار شد به مردم و رهبری جمهوری اسلامی ایران تبریک می گویم. کسب اعتماد مردم عزیز ایران را به مسعود پزشکیان تبریک می گویم. از خداوند متعال توفیق ایشان در رسالت بزرگ خود در پیشبرد ایران و حفظ امنیت و ثبات این کشور را خواستارم. بر تمایل به تقویت روابط یمن و جمهوری اسلامی ایران به نحوی که منافع دو کشور را تامین کند، تاکید می کنم.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در پیامی در پیامی به پزشکیان، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفته و بیان کرد: انتخابات موفقیت آمیز ریاست جمهوری ایران را به مردم و رهبری معظم انقلاب و به رئیس جمهور منتخب به خاطر پیروزی و جلب اعتماد مردمش تبریک می گوییم.

«آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به پزشکیان تبریک گفته و با تاکید بر اینکه «پاکستان و ایران دارای روابط برادرانه‌ای هستند» خاطر نشان کرد این روابط تحت ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بیش از پیش تقویت خواهد شد.

زرداری همچنین تاکید کرد پاکستان مشتاق همکاری با ایران برای پیش‌برد صلح و رفاه منطقه است.

«سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان نیز طی پیامی با تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت که انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است.

رئیس مجلس ملی پاکستان با تاکید بر اهمیت روابط ۲ جانبه با جمهوری اسلامی ایران گفت: اطمینان داریم روابط میان ۲ کشور در دوره جدید بیش از این تقویت خواهد شد.

«اسحاق دار» وزیر امورخارجه پاکستان در پیامی با تبریک به نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران گفت: پاکستان و ایران از روابط عمیق و صمیمانه‌ای برخوردارند که در دین، تاریخ و فرهنگ ۲ کشور ریشه دارد. اسلام‌آباد مشتاق همکاری نزدیک با دولت جدید ایران به منظور تقویت و تنوع بیشتر همکاری‌های ۲ جانبه است.

«ایوان گیل» وزیر امورخارجه ونزوئلا نیز در بیانیه‌ای با تبریک برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا به ملت جمهوری اسلامی ایران به خاطر تعهدی که به دموکراسی کشورشان با حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که پنجم ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار شد و به جناب مسعود پزشکیان که به پیروزی دست یافت، به عنوان رئیس‌جمهور جدید تبریک عرض می‌نماید.

وزیر امورخارجه ونزوئلا همچنین در این بیانیه افزود: ونزوئلا معتقد است که تصمیم اتخاذ شده توسط ملت ایران به شکوفایی هر چه بیشتر این کشور و تثبیت آن به عنوان یک قدرت نوظهور جهان جدید چند قطبی، به دلیل نقش برجسته‌ای که در تحکیم صلح و توسعه جهانی ایفا می‌کند، منجر خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: جناب آقای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب و ملت برادر و انقلابی ایران از حمایت کامل نیکولاس مادورو موروس، رئیس‌جمهور ونزوئلا و انقلاب بولیواری در جهت تعمیق روابط برادرانه بین ۲ ملت و اتحاد راهبردی جامع برای همکاری سودمند مشترک و همچنین در تلاش برای تثبیت جهان چند قطبی؛ لازم و ضروری برای ادامه شکست دادن اقدامات هژمونیک که چندجانبه گرایی و صلح را تهدید می‌کنند، برخوردار می باشد.

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور ایران گفت: به آقای مسعود پزشکیان برگزیده شدنشان را به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. ما مشتاقانه، منتظر توسعه روابط دوستانه دیرینه و تداوم همکاری مشترک با تهران هستیم.

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان نیز گفت که «ایران همسایه‌ای مهم برای اقلیم کردستان و عراق است. ما مشتاقانه منتظر تعمیق همکاری مبتنی بر روابط همسایگی خوب و احترام دوجانبه هستیم.»

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در بیانیه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان گفت: من پیروزی قاطع شما را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تبریک می‌گویم. ما باور داریم که تحت ریاست جمهوری شما، جمهوری اسلامی ایران حتی موفقیت، کامیابی و نیک‌بختی بیشتری را به دست خواهد آورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دبیرخانه شانگهای متعهد به کار با همکاران ایرانی برای تضمین توسعه سازمان شانگهای به‌عنوان یکی از تضمین کننده‌های اصلی تاب‌آوری جهانی، امنیت منطقه‌ای و سازوکار همکاری متقابل سودمند ۲ طرفه برای موفقیت مردمان‌مان است.

«مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیامی با تبریک به پزشکیان برای پیروزی او در این انتخابات و آرزوی موفقیت برای او، برای جمهوری اسلامی ایران نیز آرزوی موفقیت و شکوفایی بیشتر در دوره ریاست جمهوری پزشکیان کرد.

«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد و «احمد عبدالله الاحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت نیز این پیروزی را به مسعود پزشکیان تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کردند.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این تجربه دموکراتیک را به مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تبریک گفت.

عمار حکیم در پیامی با اظهار امیدواری نسبت به این که رئیس‌جمهور جدید ایران به حل اختلافات در منطقه و جهان کمک کند، کسب اعتماد مردم توسط مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران را به او تبریک گفت و خواستار تکمیل مسیر آیت‌الله شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید توسط پزشکیان شد.

حکیم ابراز امیدواری کرد، برگزاری موفق انتخابات و انتخاب پزشکیان، ایجادکننده دوره سیاسی جدیدی باشد که به حل اختلافات در منطقه و جهان کمک کند.

«کیتامورا توشیهیرو» سخنگوی وزارت امورخارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور امیدوار است ایران به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، نقش سازنده‌ای در کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در خاورمیانه ایفا کند.

کیتامورا همچنین تصریح کرد: ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک پیشگیرانه خود برای کاهش تنش‌ها و تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه بر اساس روابط دوستانه سنتی با ایران ادامه خواهد داد و در عین حال گفت‌وگوها را با دولت جدید ایران تقویت خواهد کرد.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیام تبریکی گفت: برگزاری موفقیت‌آمیز رقابت انتخاباتی در شرایط سخت برای کشور شما، پیروزی بی‌قید و شرط ملت ایران است که همچنان با عزت و استواری مسیر توسعه مستقل را طی می‌کنند.

در این پیام آمده است: نتایج رای‌گیری موید اقتدار بالای سیاسی شما و آزمون حمایت عمومی از مسیر رهبری کشور برای دفاع از منافع ملی ایران، ایجاد چشم‌انداز برای شهروندان و همکاری با کشورهای منطقه است.

وی با بیان این که گفت‌وگو بین مینسک و تهران با اطمینان در همه سطوح گسترش می‌یابد، تاکید کرد: متقاعد شده‌ام که در آینده نزدیک می‌توانیم همه توافق‌های صورت گرفته از جمله در خصوص دادن شخصیت مشارکت استراتژیک به روابط بلاروس و ایران را اجرا کنیم.

الکساندر لوکاشنکو با آرزوی سلامی و موفقیت برای پزشکیان در سمت رئیس‌جمهور از او دعوت کرد در یک سفر رسمی در زمان مناسب برای وی به بلاروس سفر کند تا در مورد مبرم ترین موضوعات در دستور کار دوجانبه و همکاری‌های بیشتر بین کشورها در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی گفت‌وگو کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز با انتشار بیانیه‌ای انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفته و بیان کرد: ما برای ایران در دولت جدید آرزوی مسیری پر از شکوفایی و توسعه و کمک سازنده به ثبات منطقه داریم.

وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین تصریح کرد: ما مشتاقانه منتظر تقویت بیشتر روابط دوستانه خود با ایران هستیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها