کد خبر: 720946
تاریخ انتشار :

رضا رسایی اعدامی امروز اعتراضات ۱۴۰۱ کیست؟

رضایی رسایی صبح روز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ بر اساس حکم صادره در پرونده‌ای مربوط به اعتراضات ۱۴۰۱ مبنی بر قتل یکی از نیرو‌های سپاه پاسداران اعدام شد. از زندگی، آیین مذهبی و روند بررسی پرونده ائ چه می‌دانیم

رضا رسایی اعدامی امروز اعتراضات ۱۴۰۱ کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ که حدود یک سال بعد در دی ماه ۱۴۰۲ حکم اعدام او تایید شده بود، صبح امروز، ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ اجرا شد.

رضا رسایی کیست؟

غلامرضا رسایی، ۳۴ ساله، اهل شهرستان صحنه در استان کرمانشاه از پیروان آیین یارسان بود که در اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ بازداشت شده بود. مهر ماه سال گذشته  شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه او را، با اتهام «مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه» به اعدام محکوم و این حکم در دی ماه ۱۴۰۲ در دیوان عالی کشور تایید شد. دوم بهمن ماه وکلای مدافع رسایی در اعتراض به تائید حکم اعدام صادره توسط دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور، خواستار اعاده دادرسی با توجه به "ایرادات و ابهامات فراوان در پرونده" شده بودند که دیوان اعاده دادرسی وکلای رسایی را "فاقد شرایط قانونی" اعلام کرد.

مادر رضا رسایی دی ماه سال گذشته بعد از تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، در یک پیام ویدئویی با اشاره به اینکه در دیوان عالی کشور، حکم اعدام فرزندش را دریافت کرده، مدعی شد که «برای او پرونده ١۵٠٠ صفحه‌ای تشکیل شده و این پرونده در یک هفته بررسی و حکم اعدام پسرش صادر شده است».

رضا رسایی اعدامی اعتراضات ۱۴۰۱ کیست؟ + بیوگرافی

بر اساس پرونده رسایی او سوم آذرماه ۱۴۰۲ یک هفته بعد از ۲۷آبان۱۴۰۱ که سالگرد درگذشت سید خلیل عالی‌نژاد، از بزرگان آیین یارسان برگزار شده، بعد از درگیری صورت گرفته بین برخی حاضران با رییس اطلاعات سپاه بازداشت شده است. بر اساس گفته‌های خانواده رسایی این مراسم تحت تاثیر اعتراضات آن ایام قرار گرفته است. هل حق یا یارِسان به پیروان دین یاری گفته می‌شود که به‌طور عمده در دو کشور ایران و عراق زندگی می‌کنند.

قوه قضاییه هنوز خبر رسمی در مورد اعدام او منتشر نکرده است

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها