کد خبر: 721202
تاریخ انتشار :

پیام جنبش به اسرائیل؛ جنگ ادامه می یابد/ مرد مرموز غزه چه در سر دارد؟

انتخاب السنوار به عنوان رهبر حماس، یک پیام چالش برانگیز برای اسرائیل تلقی می شود: اگر شما مردی را که برخی از سیاستمداران شما «میانه رو» می نامیدند ترور کردید، ما سرسخت ترین مرد حماس، را روی کار آورده ایم.

پیام جنبش به اسرائیل؛ جنگ ادامه می یابد/ مرد مرموز غزه چه در سر دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس از شهادت اسماعیل هنیه، رهبر حماس، اعضاء ارشد این جنبش، یحیی السنوار را به عنوان جانشین هنیه انتخاب کردند. رسانه های زیادی در رابطه با این انتخاب تحلیل نوشتند. برخی معتقد بودند سنوار به نسبت خالد مشعل (فردی که گمان می رفت جانشین هنیه شود) به ایران نزدیک تر و از قطر دورتر است. بسیاری مدعی بودند قطر از انتخاب السنوار خوشحال نخواهد شد اما مقاله اخیر الجزیره در رابطه با السنوار نشان داد که این تحلیل غلط است. در این مقاله که به قلم «داود سلیمان» است، از السنوار تمجید شده و تاکید شده است که انتخاب او بهترین پیام را به اسرائیل داده است. در زیر خلاصه ای از مقاله الجزیره ترجمه و ارائه می گردد.

السنوار؛ بزرگترین دشمن اسرائیل

حدود یک هفته پس از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، این جنبش با انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین هنیه، جهان را شگفت زده کرد. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل انتخاب سنوار را پیامی به رژیم صهیونیستی دانست. این سازمان مدعی شد حماس با این انتخاب به اسرائیل گفته که جنبش زنده است و با رهبری قوی در خودِ غزه آماده نبرد با اسرائیل خواهد بود.

به گفته مهند مصطفی، کارشناس مسائل خاورمیانه و اسرائیل، همه تحلیلگران و سیاستمداران اسرائیلی به اتفاق آراء موافق هستند که سنوار "مردی بسیار باهوش، محکم و بااراده است و مهمتر از همه، فرمانده ای است که توانایی های سازمانی بسیار بالایی دارد و اسرائیلی ها را هم خوب می شناسد."

در هیچ زمینه ای نمی توان مسیر جنگ غزه و استواری مقاومت را از انتخاب رهبر جنبش حماس جدا کرد. در این مرحله حساس از جنگ، انتخاب سنوار به خوبی نشان می دهد که غزه چه سیاست و مسیری را پیش گرفته است.

به گفته مردم محلی، این تصمیم همچنین به عنوان یک پیام چالش برانگیز برای اسرائیل تلقی می شود: «اگر شما مردی را که برخی از سیاستمداران شما «میانه رو» می نامیدند ترور کردید، ما سرسخت ترین مرد حماس، را روی کار آورده ایم.»

تصمیم حماس همچنین نشان داد که علیرغم خسارات ناشی از ترور هنیه، زنجیره فرماندهی و ظرفیت سازمانی این جنبش با سرعت قابل توجهی احیا شده است و این پیام، روشن است که جنبش حماس منسجم است و هنوز توانایی انتخاب رئیس برای دفتر سیاسی خود را دارد.

حماس بر اساس سیستم داخلی خود، یک جنبش شورایی به حساب می آید که دارای 3 شاخه است. رهبری شاخه خارجی بر عهده خالد مشعل است. رهبری شاخه دیگر بر عهده شهید شیخ صالح العاروری و معاون وی ظاهر جبارین بوده و رهبری شاخه داخل نوار غزه را هم یحیی السنوار بر عهده داشته است. تحلیلگران بر این باورند که انتخاب سنوار - که اسرائیل تا کنون نتوانسته او را شکست دهد - پیامی برای آن دسته از افراد است که گمان دارند سیاست فشار باعث کاهش حمایت ها از حماس خواهد شد. این انتخاب نشان داد که حماس کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که در داخل غزه حضور داشته و اسرائیل با تمام قدرت به دنبال ترور او است و بیشترین فشارها را هم روی او آورده اما او حاضر به تسلیم نبوده و نیست.

ساری عرابی، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی معتقد است: «انتخاب سنوار به این منظور است که به تل‌آویو اطلاع داده شود که ترور هنیه فردی قوی‌تر را به ریاست دفتر سیاسی رساند؛ کسی که تل‌آویو او را دشمن شماره یک خود در حماس می‌داند.»

سعید زیاد، محقق و تحلیلگر عرب نیز معتقد است که «انتخاب سنوار این پیام را از سوی جنبش صادر می کند که حماس از داخل غزه و از تونلی که سنوار در آن قرار دارد و از طریق آن عملیات های خود را انجام می دهد، مقاومت را رهبری می کند. "

زیاد خاطرنشان می کند: «یکی از پیام های {انتخاب اخیر} جنبش این است که مسئولیت رهبری مقاومت در دست غزه و مردم آن است و ما وزن نظامی و سازمانی حماس را در اختیار مردم غزه می گذاریم و به همین دلیل، سنوار بیشترین توانایی را در رهبری بزرگترین نبرد تاریخ مردم فلسطین دارد. »

مقاومت یا مذاکره؛ السنوار کدام را بر می گزیند؟

بر اساس آنچه حماس اعلام کرده، سنوار در جریان مذاکرات آتش‌بس حضور داشته و از تصمیم‌گیری های هنیه نیز آگاه بوده است. اگرچه تداوم مذاکره برای توقف خونریزی های انجام شده توسط اشغالگران مهم است، اما جلال العبادی، تحلیلگر نظامی معتقد است که «زمان زمان اسلحه است، نه زمان مذاکره و راه حل دیپلماتیک. طوفان الاقصی نبردی سرنوشت ساز بود؛ اولین نبرد واقعی که ما را از اسرائیل جدا می کند.»

ساری عرابی، محقق و تحلیلگر سیاسی، نیز خاطرنشان می کند: «هرکس سخنرانی های سنوار را گوش داده یا مطالعه کرده باشد، متوجه می شود که این مرد چشم انداز، برنامه، عزم و اراده ای چشمگیر برای انجام یک عملیات استثنایی (یعنی نبرد طوفان الاقصی) داشته است؛ عملیاتی که وضعیت استراتژیک را در سطح فلسطین، منطقه و جهان تغییر داد.»

این همان چیزی است که سعید زیاد را بر آن داشته تا بگوید که السنوار «با هوش سرشار خود قادر است راه‌های راهبردی زیادی را ایجاد کند؛ راه هایی که نه غزه و نه جامعه فلسطین تا به حال به خود ندیده‌اند». او  اشاره کرده که السنوار «قلعه مقاومت را در غزه ساخته است». زیاد تاکید دارد که سنوار توانست درگیری را به میدانی کاملاً متفاوت منتقل کند. او توانست در یک لحظه تعیین کننده از نقطه ضعف دشمن  استفاده کند و ضمن نفوذ، نبرد طوفان الاقصی را رقم بزند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها