کد خبر: 722312
تاریخ انتشار :

وحشت صهیونیست‌ها از واکنش مراکشی‌ها به بازگشایی دفتر ارتباطی در رباط

رسانه‌های مراکشی گزارش دادند دفتر ارتباطی رژیم صهیونیستی در پایتخت این کشور در ضمن ترس و وحشت مقام‌های این رژیم از به راه افتادن ناآرامی و مخالفت‌های گسترده، به شکلی بی‌سر و صدا بازگشایی شده است.

وحشت صهیونیست‌ها از واکنش مراکشی‌ها به بازگشایی دفتر ارتباطی در رباط
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، وبگاه «میدل ایست آی» نوشت: «دفتر ارتباطی اسرائیل در شهر رباط، پایتخت مراکش بعد از یک تعلیق ۱۰ ماهه با هدف احیای روابط ۲ طرف فعالیت خود را از سر گرفته است. منبعی در دفتر ارتباطی اسرائیل به وبسایت خبری مراکشی "هسپرس" تایید کرد این دفتر که در پی شروع جنگ اسرائیل علیه غزه معلق شده بود بازگشایی شده است. بر اساس گزارش‌ها اسرائیل به سبب ترس و وحشتش از به راه انداختن ناآرامی های اجتماعی و مخالفت‌های گسترده با بازگشایی این دفتر، تماس مقام‌های دیپلماتیک خود با رسانه‌های مراکشی را ممنوع کرده است.»

رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود «حسن کعبیه»، معاون سخنگوی وزارت خارجه کابینه این رژیم در امور رسانه‌های عربی را به عنوان معاون رئیس این دفتر ارتباطی در رباط منصوب کرده است.

ریاست این دفتر را «دیوید گاورین» سفیر رژیم صهیونیستی در مراکش (مغرب)، بر عهده دارد که با اتهامات سوء استفاده از زنان مراکشی، آزار و اذیت جنسی و رفتارهای ناشایست مواجه شد.

در پی این رسوایی رژیم صهیونیستی این فرستاده ارشد خود را از رباط در بحبوحه تحقیقات فراخواند و بعدا ده‌ها تظاهرکننده در مقابل پارلمان مراکش علیه جرایم این سفیر و جنایات رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط این کشور با این رژیم تظاهرات کردند.

در پی عملیات طوفان الاقصی از سوی جبهه مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر گذشته در سرزمین‌های اشغالی و شروع حملات این رژیم به نوار غزه هیات دیپلماتیک رژیم به دلیل نگرانی از امنیتش مراکش را ترک کرد. در ماه آوریل امسال نیز اعلام شد که این دفتر رسما تعطیل شد.

بر اساس گزارش وبگاه «هسپرس»، دفتر ارتباطی اسرائیل در مراکش اخیرا شروع به فعالیت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی کرده و چند پیام تبریک خطاب به مقام‌های مراکشی بنا به مناسبت‌های مختلف از جمله ورزشکاران در بازی‌های المپیک پاریس کرده بود.

از بعد از انتشار گزارش‌ها درباره بازگشایی این دفتر و همچنین اعلام انتصاب کعبیه در صدر آن، اعتراضات گسترده ای در شهر رباط و در مقابل ساختمان پارلمان مراکش در این شهر به راه افتاده است. سازماندهی این اعتراضات بر اساس گزارش رسانه‌های محلی بر عهده «جبهه حمایت از فلسطین و مخالفت با عادی‌سازی روابط» در مراکش بوده است.

معترضان در تظاهرات اخیر خواستار قطع روابط با اسرائیل و اخراج نمایندگان دیپلماتیک این رژیم از مراکش شده‌اند.

بن عبدالسلام، رهبر معترضان مراکشی به وبگاه هسپرس گفت: «برای مراکش این خجالت آور است که روابطش را با یک دولت جنایتکار حفظ کند و خواستار اخراج فوری حسن کعبیه و تیم او هستم.»

بن عبدالسلام همچنین اظهار کرد تظاهرات ضد رژیم صهیونیستی در سراسر مراکش ادامه خواهد یافت.

اسرائیل و مراکش در دسامبر ۲۰۲۰ رسما اعلام کردند که روابط دیپلماتیک را با امضای یک توافق سه‌جانبه با مشارکت آمریکا، برقرار کرده‌اند.

این توافق حاصل شده با واسطه‌گری آمریکا شامل به رسمیت شناختن ادعای رباط درباره حاکمیت داشتن بر منطقه مورد مناقشه «صحرای غربی»، منطقه‌ای سابقا تحت استعمار اسپانیا که عمده ساکنانش مراکشی بوده و مورد ادعای یک جنبش جدایی طلب مورد حمایت الجزایر به نام «جبهه پولیساریو» نیز قرار دارد، بود.

مراکش بعد از این توافق ابعاد روابطش با رژیم صهیونیستی به ویژه در زمینه تجارت و معاملات تسلیحاتی را تشدید کرده اما در مقابل به ویژه با شدت گرفتن جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه تظاهرات مردمی علیه جنایات صهیونیست‌ها و روابط با آن در مراکش نیز هر چه گسترده تر شده و نشان دهنده جدا افتادن دیدگاه‌های مقام‌های مراکش از دیدگاه‌های ضدصهیونیستی عامه مردم این کشور است.

مقام‌های مراکشی پیش از این بیانیه‌هایی در محکوم کردن خشونت رژیم صهیونیستی در غزه منتشر کرده‌اند و محموله‌هایی از کمک‌های بشردوستانه را برای فلسطینی‌های این باریکه فرستاده‌اند اما آرای عمومی مراکشی‌ها به طرزی قاطع مخالف با سیاست‌های مقام‌های دولتشان در قبال نزدیکی روابط با این رژیم است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها