کد خبر: 722532
تاریخ انتشار :

در حال بروز رسانی:

جزئیات پنجمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

سومین روز و پنجمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

جزئیات پنجمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم شروع شد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم می‌پردازند؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی نوبت صبح و بعدازظهر یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز ابتدا صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی می‌شود و به ترتیب نوبت به سایر وزرای پیشنهادی می‌رسد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

موافقت کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سمیه رفیعی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ بخشایش: برنامه «نوری» چارچوب فکری مناسبی ندارد

احمد بخشایش در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تمامی مسائل و مشکلات کشاورزی آمده است که حکایت از این ضرب‌المثل دارد «سنگ بزرگ علامت نزدن است». شرایط اینگونه است که انگار وزیر در زنگ انشاء از هرچیزی سخن گفته و نمی‌خواهد کاری را به سامان برساند.

وی اضافه کرد: علاقه‌مند بودم که آقای نوری حداقل برنامه‌ای برای یک شاخص مشخص بدهد که آن ملاک سنجش در چهار سال آینده قرار گیرد. این اتفاق نیفتاده است. امیدوارم ایشان بتوانند با لایه‌های پنهان فساد مقابله کنند و به سرنوشت پرونده نهاده‌های دامی و چای دبش گرفتار نشود که در این صورت مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را افرادی ساده‌دل و دل‌رحم می‌دانند که توانایی وزیر شدن ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فقدان چارچوب فکری در برنامه نوری مشاهده می‌شود، اظهار کرد: آقای نوری در برنامه‌هایش می‌گوید رویه‌ها را اصلاح کرده و فساد را از بین می‌برد اما برنامه‌ریزی ندارد که چطور و در چه بازه‌ای می‌خواهد این کارها را انجام دهد.

بخشایش همچنین در ارزیابی از کلیات کابینه چهاردهم گفت: کلیات کابینه مطلوب نیست اما موجه است به گونه‌ای که اگر آقای پزشکیان در وسط میدان رقابت انتخاباتی این لیست را به آقای جلیلی ارائه می‌کرد، فرآیند رقابت کوتاه می‌شد و همان وقت جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید.

وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم در سنوات آتی اعتبار مولا علی نزد مردم ایران به واسطه استفاده پزشکیان از کلام مولا کم نشود و کابینه ناتوان نباشد؛ امیدوارم دولت پزشکیان موفق باشند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ ذاکر: «نوری» چگونه می‌خواهد بازار صادرات کشاورزی را به بهره‌برداری برساند

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: من از آقای رئیس جمهور تشکر می‌کنم که آقای نوری را به عنوان وزیر کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد؛ برنامه‌های وزیر پیشنهادی را مطالعه کردم، او فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی است و با درد کشاورزان آشنا بوده و خوب می‌شناسد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟

ذاکر با بیان این‌که وزیر پیشنهادی چگونه می‌خواهد مصرف آب را کاهش دهد، اظهار کرد: چه برنامه‌ای برای مقابله با قطعی برق چاه‌های کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزان و یکپارچه‌سازی آنها دارید؟ آیا می‌خواهید این کار را به قیمت تخریب آلونک کشاورزان انجام دهید یا برنامه دیگری دارید؟

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم‌خواهان در دولت وفاق ملی گفت: دولت وفاق ملی به معنای صدای محرومان و استفاده از نیروهای کارآمد و معتقد به نظام و رهبری برای خدمت به مردم ایران است نه این‌که افراد در ترکیب کابینه دخالت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تعامل سازنده با دولت اظهار کرد: تعامل سازنده بدان معنا نیست که قبل از تشکیل کابینه به پزشکیان گفته شود که چرا به آنها سهم داده نشده و چه کاری کرده است. باید از سختی کار جلوگیری کرد و برای اعتماد و برادری هزینه داد. ما اجازه نمی‌دهیم قبل از تشکیل دولت عده‌ای وارد تخریب شوند.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ مصطفوی: «نوری قزلجه» مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است

سید ابوالحسن مصطفوی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه «رئیس جمهور قول کابینه وفاق ملی را داده بودند و برخلاف انتظارات ما ایشان چنین کابینه‌ای را به مجلس معرفی کردند»، اظهار کرد: آقای دکتر نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی در این کابینه است؛ او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.

وی افزود: آقای نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورزاده است؛ تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مقطعی نیز با رای دانش آموختگان کشاورزی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت داشته و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: برنامه ایشان در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خود اتکایی محصولات اساسی، ارتقا و بهره‌وری عوامل تولید، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی، بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی است. همچنین اصلاح سوخت ماشین آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی، توجه به توسعه پایدار، توجه به استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، توجه به کاهش ریسک فعالیت کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی تولید کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی برنامه‌های او را برجسته و قابل اتکا کرده است.

مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ کوثری: نوری مراقب باشد به سرنوشت چای دبش دچار نشود

همین الان ۱۷۳ نفر برای موافقت با شما ثبت‌نام کردند، پس انتخاب شدید اما باید مراقب باشید که به سرنوشت چای دبش دچار نشوید.

بله شما به کشاورزی مسلط هستید اما در چند هکتاری که پدرتان به شما داده و کشاورزی کردید.

آقای نوری شما با رای نمایندگان انتخاب می‌شوید اما یادآوری می‌کنم مسئولیت وزارت ساده نیست تا دچار مشکل چای دبش نشوید

در وزارتخانه تصمیمات کلان باید گرفته شود، آقای نوری تنها در سطح شهرستان و استان مسئولیت داشته‌اند.

بله شما به کشاورزی مسلط هستید اما در چند هکتاری که پدرتان به شما داده و کشاورزی کردید.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ سبزی: «نوری‌قزلجه» با گوشت و پوست خود مشکلات حوزه کشاورزی را لمس کرده است

حجت الاسلام محمد سبزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با وزیر پیشنهادی، با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و حدود ۳۰ درصد اشتغال اعم از مستقیم و غیر مستقیم مربوط به این وزارتخانه است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی چالش‌های فراوانی دارد و واقعاً کشاورزان عزیز امروز با مشکلات بسیار اعم از قطعی برق، کمبود آب، مشکل سوخت و ادوات کشاورزی، مطالبات گندم و برنج، موضوع منابع طبیعی، تسهیلات، بیمه کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی مواجهند که وزیری کار کشته و با تجربه می‌خواهد تا این موضوعات را حل و فصل کند.

وی با بیان اینکه «باید بر اساس شاخص‌ها صلاحیت وزرای پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار دهیم»، اظهار کرد: رهبری در ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص‌هایی را برای تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم بیان کردند و فرمودند که هم رئیس جمهور محترم و هم مجلس این شاخص‌ها را رعایت کنند؛ امانت داری نخستین شاخصی بود که مطرح شد و به لطف خدا با توجه به شناختی که از آقای نوری قزلجه داریم ایشان انسان امینی است.

وی گفت: کارآمدی از دیگر شاخص‌هایی است که از سوی رهبری اعلام شده است؛ وقتی به سابقه آقای نوری قزلجه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایشان در سه دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته و یک دوره نیز معاون اجرایی مجلس و در دوره‌ای جانشین و مشاور وزیر جهاد کشاورزی بوده است؛ او کشاورز و کشاورززاده است و درد کشاورز را می‌فهمد و با گوشت و پوست خود مشکلات را لمس کرده است. رسته تخصصی او از هنرستان تا مدارج عالی کشاورزی بوده و مسئولیت‌هایی در حوزه کشوری در زمینه کشاورزی بر عهده داشته است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که رهبری فرمودند اعتقاد به جمهوری اسلامی است که به لطف خدا ما در آقای نوری قزلجه جز اعتقاد به جمهوری اسلامی ندیده‌ایم. نداشتن سوء سابقه دیگر شاخصی است که مطرح شده و به لطف خدا اکثر کابینه آقای پزشکیان همه این خصوصیت را دارند. آقای نوری انسانی صادق و پاکدستی هستند و دیگر شاخص مطرح شده یعنی نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی و سیاسی را دارا هستند.

سبزی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی نوری قزلجه برای وزارت جهاد کشاورزی گفت: انصافاً تکالیف بسیار راهگشایی در برنامه هفتم بر عهده وزارت کشاورزی گذاشته شده است و ایشان هم برنامه هفتم و هم سند امنیت غذایی را نقشه راه خود دانستند. امیدواریم آقای دکتر نوری قزلجه با دانش و با تجربه خوبی که دارد بتواند مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی را برطرف کند.

مخالف وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی/ نوروزی: برنامه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی برای پرداخت پول گندمکاران چیست؟

رحمت الله نوروزی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: عدم کفایت سرمایه گذاری و آوردن نرخ کارمزد حتی در بانک کشاورزی برای کشاورزان، تغییرات اقلیم آب و هوایی، عدم حمایت از گسترش بخش خصوصی و بخش کشاورزی، نارسایی زنجیره تامین و عدم تعادل عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، پایین بودن سرانه زمین و عدم تکنولوژی مناسب از جمله مشکلات کشاورزی در کشور است.

وی ادامه داد: استفاده بهینه کارآمد از منابع تولید، حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده و افزایش درآمد کشاورزان نیز مهم و ضروری است. الان کارمندان وزارت کشاورزی حقوق مناسب ندارند. انگیزه ندارند. ما چه کار کنیم؟ آقای نوری شاهد بودید حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم برای عشایر هم برای روستاییان و هم دامداری ها مشکلات ایجاد کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: شما دیدید جنگ اوکراین و روسیه چه مشکلاتی برای کشاورزی ما و جهان درست کرد. امروز معیشت به خطر افتاده است. امنیت غذایی به خطر افتاده است. ۵ ساعت یا ۶ ساعت قطعی برق مشکلاتی ایجاد کرده است. پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است. چه برنامه ای برای این موضوع خواهید داشت؟

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی / بیات: «نوری» برنامه عملیاتی و منسجمی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی دارد

نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آشنایی کامل به حوزه کشاورزی دارد، گفت:‌ آقای نوری دارای برنامه عملیاتی و زمان‌بندی منسجم برای حل مسائل کلیدی کشاورزی است.

به گزارش ایسنا، محمد بیات در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق برنامه های غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نوری فردی دردآشنا به حوزه مسائل کشاورزی، روستازاده و معتقد به این حوزه است که عزم خود را برای رفع مشکلات جزم کرده است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط وزیر پیشنهادی با حوزه کشاورزی و اشراف او به این حوزه اظهار کرد: نوری در حوزه کشاورزی دارای تجربه است و در این وزارتخانه فعالیت کرده همچنین سه دوره سابقه نمایندگی مجلس داشته و با چالش‌های پیش‌روی حوزه‌های انتخابیه نمایندگان و بخش کشاورزی آشنا است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان مدت و بلندمدت دارد. او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

بیات وزیر پیشنهادی کشاورزی را فردی پاکدست و امین توصیف کرد و افزود: حوزه کشاورزی مشکلاتی همچون خرید تضمینی گندم، نهاده‌های دامی، قطعی برق کشاورزی، لایروبی مناطق، بیمه محصولات کشاورزی و نداشتن الگوی کشت دارد که وزیر پیشنهادی می‌تواند با پشتوانه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع آنها اقدام کند.

موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی/ جلالی: «نوری» فردی باسابقه و تجربه فعالیت در حوزه کشاورزی است

محمد جلالی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به کارگیری روش‌های نوین دانش بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

وی بیان کرد: آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی عملکرد موفقیتی از خود به جای بگذارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از ظرفیت حوزه کشاورزی اظهار کرد: باید با استفاده از اسناد بالادستی به سمت تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم رفت که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی آمده است.

جلالی توجه عادلانه به همه مناطق، استفاده از ظرفیت‌های اقلیم‌های مختلف، تولیدات گیاهی و زراعی، بیابان‌زدایی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، حمایت از توسعه سرمایه‌ گذاری و اصلاح فرآیندها را از جمله مواردی خواند که به تعالی و رشد حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

نوری‌قزلجه: زوایای پیدا و پنهان بخش کشاورزی را می‌دانم/ با فسادستیزی نسبت دیرینه دارم

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف گفتند که با بخش کشاورزی آشنایی نداری و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل شوید که تذکر به جا و به موقعی بود؛ آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است و من شاید کسی هستم که با بخش کشاورزی و تمام وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم.

وی ادامه داد: می‌توانم این را بگویم که شاید جزء معدود کسانی باشم که از وجوه مختلفی بخش کشاورزی را دیده‌ام و می‌شناسم و زوایای پیدا و پنهان آن را می‌دانم. معتقدم اتفاقاً بخش کشاورزی بخشی است که حتماً کسی که می‌خواهد آنجا کار کند باید از مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشند دستوراتی که از تهران می‌دهد را باید بداند که در گستره پهنه کشور توسط بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار اجرا خواهد شد، بنابراین باید بهره‌بردار، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فساد ستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم چرا که نیاز به پول و اعتبار ندارد و ارتباطی نیز به تحریم ندارد که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جهادی را در این وزارتخانه، به کمک همکاران عزیز و با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند، برقرار خواهم کرد؛ من این وعده را محکم به نمایندگان مجلس می‌دهم.

نوری قزلجه در ادامه درباره دغدغه‌های یکی از نمایندگان مجلس درباره مرغ آرین گفت:  اینکه ما خود اتکا باشیم خوب است و برنامه‌های اصلاح نژادی ما ادامه داشته باشد و ما یک لاین به عنوان رقیب لاین‌های خارجی داشته باشیم ضروریست و حتماً آن را دنبال خواهیم کرد اما با این سیاست که  یک لاینی که از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی را دارد و اجبار کنیم که مرغدار باید از آن استفاده کند و با مشکلات موجود ارز تخصیص دهیم تا از آمریکای جنوبی دان بیاوریم و به مرغ آرین بدهیم تا آن را به فضولات تبدیل کند و بیرون بریزیم مخالفم. من با اینکه یک مرغ لاینی را به صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری‌های من همان سیاستگذاری‌هایی است که در قوانین بالادستی بوده است، عنوان کرد: رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به ویژه از روش‌های دانش بنیان و اتکای بهره‌وری که شاید بتوان گفت تنها مسیر پیش رو در این بخش است سیاست‌گذاری من در این بخش است. با وجود مباحثی که وجود دارد خیل عظیمی از همکاران پاکدست با روحیه خدمتی بالا و جهادی در مجموعه جهادی کشاورزی هستند که همه برنامه‌ها را با کمک آنها پیش خواهیم بود و حتماً نیز به مشکلات معیشتی آن مجموعه توجه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی درباره دغدغه یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌هایش در حوزه آب تاکید کرد: یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی، آب است و مسأله بسیار جدی و مهم و حتی تکلیف قانونی نیز کاهش مصرف در این بخش است و چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم؛ در این زمینه حدود ۳ میلیون هکتار اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیاز داریم و همین سه میلیون هکتار به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدوارم در قالب برنامه هفتم تامین شود و ما آن را اجرایی کنیم.

نوری قزلجه در ادامه عنوان کرد: برنامه‌ای که تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس جمهور محترم و اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسنادی نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی و قوانین مادری است که در بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی به عنوان بخشی که به عنوان یک زنجیره طولانی با ذی‌نفعان و ذی‌نقشان متعدد یکی از بخش‌های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن مهم از امنیت ملی است. در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و همچنین روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، اظهار کرد: فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه در این بخش سالانه ۴۰ همت و آنچه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم حدود ۵ همت است یعنی حتی وضع موجود را نیز نمی‌توانیم حفظ کنیم.  وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون مصوب مجلس و سایر قوانین موضوعه و همچنین اسناد بالادستی وظیفه مهم سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه‌ها، امور پژوهش و آموزش و ترویج را برای اصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه‌گذاری در این بخش بر عهده دارد؛ بنابراین بدیهی است که وزیر با این حجم از وظایف و مسئولیت‌ها بدون داشتن اشراف کامل به بخش، هدف، راهبرد و سیاست و مدیریت هماهنگی اقدامات اجرایی از طریق اضلاع موجود در حکمرانی این قضیه نمی‌تواند به اهداف دست پیدا کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدف اصلی من در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا است. همچنین بخشی از راهبردها و سیاست‌های مورد نظر من ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی، جهش سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی موثر و کارآمد از بخش کشاورزی، کاهش سهم خام فروش محصولات کشاورزی برای دست یافتن به ارزش بالاتر و اصلاح الگوی مصرف است.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: گسترش اقتصاددریا محور که می‌شود گفت مغفول مانده است و اتفاقاً مورد تاکید مقام معظم رهبری است را در دست اجرا خواهیم داشت. همکاران عزیز مرغوب ترین اراضی کشاورزی ما همین سه چهار پنج میلیونی هستند که نوعا در حاشیه روستاها و شهرها قرار دارند اگر از این‌ها درست حفاظت نکنیم مطمئن باشید برای همیشه باید نسل های آینده ما هم دست نیاز امنیت غذایی به بیرون دراز بکند. حتماً بایستی از این منبع و پایه تولید که زمین‌های حاصلخیز هستند، حفاظت بکنیم و اگر لازم شد قانون را هم در این مورد اصلاح بکنیم اما با رویکردهای واقعگرایانه و با این رویکرد که نیازهای واقعی بخش را هم باید ببینیم.

نوری قزلجه یادآور شد: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم. موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می‌کنیم و با آن سیاست‌هایی که شما ابلاغ فرموده‌اید در برنامه هفتم مطابق آن وزارتخانه را چابک و متناسب با شرایط موجود درست می‌کنیم. به ویژه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه جهاد کشاورزی هست و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان محترم است که این کار هم ان‌شاءالله به زودی انجام خواهد گرفت. بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی تخصصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره برداری نیاز است. بنده به مشارکت مردم بسیار معتقد هستم. مجموعه‌ای که من 18 سال یا ۲۰ سال قبل مدیریت می‌کردم همه رمز و راز این موفقیت مشارکت مردم و جلب اعتماد مردم بود.

نوری قزلجه در پایان خاطرنشان کرد: بنده  آماده هستم که با رای اعتماد شما بزرگواران که در صورت صلاح دید انجام گیرد با قدرت بیشتر و با تکیه بر توان تولید داخلی خود و با تکیه بر توان مدیریتی آن وزارتخانه و همکارانم کارها را با قدرت بیشتر شروع کنیم و همه مشکلاتی که شمرده شد حداقل بتوانیم طبق برنامه بخشی از آن‌ها را حل کنیم.

موافقت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با وزیر پیشنهادی دادگستری

 علی آذری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نوبت صبح جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت امین‌حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی به شرح زیر است:

وزیر پیشنهادی ضمن معرفی و بیان سوابق علمی و اجرایی خود موضوعات زیر را به عنوان برنامه ارائه نمودند.

مطابق اصل یکصد و شصتم (۱۶۰) قانون اساسی، وزیر دادگستری مسئولیت کلیه مسائل مربوط به روابط قوه قضائیه با قوه مجریه و قوه مقننه را برعهده دارد. لذا، مستند به ماده (۵۷) قانون آیین نامه داخلی و در اجرای ماده (۲۰۲) قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی دادگستری با اسناد بالادستی، به شرح زیر در کمیسیون قضائی و حقوقی انجام گرفت:

شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)

۱- مفاد مدرک دکتری تخصصی(PHD) فقه و حقوق جزای ایشان براساس نامه شماره  ۳۶۶۵۲۱/ ۴ مورخ   ۲۳/ ۱۴۰۳/۰۵  معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأیید گردید.

۲-سابقه جانبازی ایشان بر اساس نامه شماره  ۵۳۳۴۶/ ٠٣/٥٤٠ مورخ  ۲۲/ ۰۵/ ۱۴۰۳ معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تأیید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

ایشان در جلسه مورخ  ۲۲/ ۰۵/ ۱۴۰۳ کمیسیون حاضر و رئوس اهداف و برنامه های خود را با توجه به برنامه پیشنهادی به شرح زیر اعلام نمود:

ارتقای تعاملات قوه قضاییه با سایر قوا با بهره گیری از ظرفیتهای قانونی وزارت دادگستری از طریق

فعال نمودن کارگروه تعامل قوه قضاییه با دولت به منظور تدبیر برای حل مسائل فیمابین؛ (این کارگروه با عضویت معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضاییه، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه، وزیر دادگستری و... شکل گرفته است)؛

•  فعال نمودن کارگروه تعامل قوه قضاییه با مجلس شورای اسلامی به منظور تدبیر برای حل مسائل فیمابین؛ (این کارگروه با انعقاد تفاهم نامه همکاری و با امضای معاون اول قوه قضاییه و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و وزیر دادگستری تشیکل شد و شیوه نامه اجرایی آن تدوین و به دادگستری های سراسر کشور ابلاغ شد)؛

بسترسازی جهت ایجاد درک مشترک در تعامل بین قوا در بین مسئولان قوای سه گانه جهت افزایش کارآمدی دستگاه های اجرایی؛

مشارکت در تدوین برنامه عملیاتی قوه قضاییه در راستای تکالیف مندرج در برنامه هفتم؛

ایجاد شبکه بین بخشی با حضور نمایندگان مجموعه های متولی در قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی همکار در دولت جهت تسهیل و تسریع در عملیاتی نمودن تکالیف مشترک در برنامه هفتم (به منظور اجرایی نمودن برنامه هایی که قوه قضاییه مسئول اصلی و یا همکار دستگاه های اجرایی در برنامه هفتم می باشد)؛

مشارکت در بررسی و دفاع از طرح ها و لوایح قضایی و آیین نامه ها، در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت و مجلس شورای اسلامی؛

پیگیری امور اداری و مالی قوه قضاییه از دولت جهت انجام هرچه بهتر تکالیف و مأموریت های قوه قضائیه بویژه ارتقای امنیت قضایی جامعه و همچنین تلاش برای حفظ شأن و جایگاه و تأمین معیشت قضات و کارکنان خدوم دستگاه قضایی

ارتقای دیپلماسی حقوقی- قضایی-

توسعه تعاملات و همکاری های بین المللی در زمینه حقوقی- قضایی با سایر کشورها -

استیفای حقوق دولت و مردم در عرصه بین الملل-

تقویت حمایت های حقوقی  قضایی-

حمایت حقوقی و قضایی از کودکان -

حمایت از بزه دیدگان اجتماعی-

حمایت از حقوق شهروندی

حمایت حقوقی و قضایی از ایرانیان خارج از کشور-

تقویت زیرساخت های حقوقی اقتصاد دانش بنیان در رابطه با مالکیت فکری-

تدوین و اصلاح قوانین و مقررات در حوزه اقتصاد دانش بنیان-

فرهنگ سازی و ظرفیت سازی در زمینه حقوق مالکیت فکری-

ایجاد تمرکز در مرجعیت و سیاست گذاری مالکیت فکری در کشور-

پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و مقابله با فساد-

اصلاح قوانین و مقررات در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و تخلف و مبارزه با فساد-

ایجاد نظام برنامه ریزی، پایش و ارزیابی در حوزه مبارزه با فساد-

تقویت جایگاه نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی در تنظیم و کنترل بازار-

همکاری و هم افزایی دستگاه های متولی در حوزه تنظیم بازار جهت اثربخشی کنترل بازار -

-رسیدگی دقیق و سریع در پرونده های سازمان تعزیرات حکومتی

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه های پیشنهادی وزیر در حوزه وظایف وزارت دادگستری در کمیسییون ارائه شد و کمیسیون برنامه مذکور را با ملاحظه ارزیابی های اعضاء و کارشناسی معاونت نظارت از منظر تناسب، واقع گرائی، صراحت، انسجام و جامعیت، کامل ارزیابی و از  لحاظ آینده نگری، شفافیت، سنجش پذیری و زمانمندی، بسیار مطلوب ارزیابی نمود.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های پیشنهادی ایشان با ملاحظه اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، سندچشم انداز، قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت و دیگر قوانین مرتبط با تکالیف وزارتخانه ذیربط، از نظر کمیسیون قضائی و حقوقی با ملاحظه ارزیابی های اعضای کمیسیون و کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی کاملاً منطبق و همسو با اسناد بالادستی ارزیابی شد.

بررسی صلاحیت، برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی

با توجه به ارتباط تحصیلات و سوابق اجرائی ایشان در پست های وزارت دادگستری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه، ریاست و دادستانی دیوان محاسبات کشور، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، ریاست مرکز امور هماهنگی مجلس و معاونت سیاسی و امنیتی دادستانی کل کشور و تصدی در سمت های متعدد قضائی، این کمیسیون از منظر مؤلفه های قانونمندی و قانونگرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه با فساد و افزون طلبی، سبک و شیوه مدیریت انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر پیشنهادی را فردی توانمند، شایسته و مطلوب ارزیابی نمود.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون قضائی و حقوقی پس از بررسی صلاحیت، انطباق برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی دادگستری دولت چهاردهم جناب آقای امین حسین رحیمی با اسناد بالادستی، ایشان را مشروط به اجرای کامل برنامه ها و تعهدات اعلامی، فردی شایسته، توانمند و بسیار مطلوب جهت تصدی وزارت دادگستری تشخیص داد و اعضای این کمیسیون به اتفاق آراء، وی را برای تصدی وزارت دادگستری تأیید کردند.

قابل توجه است برنامه های اعلامی کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی به عنوان سندی برای ارزیابی عملکرد دوران وزارت ایشان در مجلس شورای اسلامی باقی خواهد ماند.

انتظارات

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت فعال و جدی نسبت به اجرای برنامه های اعلامی خود در زمان أخذ رأی اعتماد، اهتمام داشته باشند و هماهنگی بین قوای مقننه، مجریه و قضائیه را در اولویت برنامه های اجرائی آن وزارتخانه قرار دهند.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ حاجی‌دلیگانی: «رحیمی» برنامه‌ای برای اجرای برخی مواد قانونی ندارد

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان مخالف برنامه های امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: برنامه وزیر پیشنهادی نواقصی دارد که از جمله آن نبود برنامه‌ای مشخص برای عملیاتی کردن برخی مواد قانون برنامه هفتم توسعه است.

وی توضیح داد: طبق قانون برنامه، وزارت دادگستری و قوه قضاییه مکلف به راه‌اندازی سامانه‌ای برای تعیین وقت مراجعان است اما مشکل آن زمانی ایجاد می‌شود که یکباره مثلا به دلیل گرمای هوا یا آلودگی تعطیل رسمی اعلام می‌شود. فردی که یکسال در نوبت مراجعه بوده وقتش به یکسال بعد موکول شده که اینها همه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند لذا باید تعیین وقت‌ها به صورت الکترونیکی باشد.

وی با بیان این‌که انتخاب کارشناسان باید در سامانه انجام شود، اظهار کرد: طبق قانون برنامه باید از فناوری‌های روز استفاده شده و امکان استعلام برخط و آنی باشد که در برنامه وزیر نیامده موضوع دیگر سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی است که در برنامه وزیر به آن اشاره نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌گویند که به عنوان مخالف وزیر صحبت نکنیم حال این‌که حرف‌های ما دقیق و براساس انصاف است تا اتفاقاتی که برای قوانین قبلی رخ داده تکرار نشود. نمونه آن قانون اعاده اموال نامشروع مسئولی بوده که علی‌رغم گذشت سه سال از تصویب این قانون هنوز قوه قضاییه گزارشی از روند اجرای قانون نداده است.

حاجی دلیگانی با یادآوری مسئولیت‌های وزیر دادگستری اظهار کرد: ما درباره عملکرد قوه قضاییه می‌توانیم از وزیر سوال کنیم پس باید گزارشی داده شود که قوه قضاییه گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی براساس ماده ۲۳۴ و یا تحقیق و تفحص‌ها را به کجا رسانده است مثلا ما تفحصی درباره سرقت‌ها داشتیم که بررسی شده که چند درصد از اموال سرقتی به مالباختگان برگشته است اکنون شرایط به گونه‌ای است که افراد بعد از سرقت از پیگیری اموال‌شان ناامید می‌شوند.

وی در پایان اظهار کرد: رئیس قوه قضاییه بر لزوم رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تاکید دارد باید گزارشی داده شده که تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است. سوال دیگر این است که چرا مجلس شورای اسلامی فقط باید در امور قضایی طرح دهد و اساسا قوه قضاییه چند لایحه قضایی داده است؟

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ اسحاقی: «رحیمی» فکری برای سازمان تعزیرات کند​

 سلمان اسحاقی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی چهاردهم، به عنوان مخالف امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری اظهار کرد: سازمان تعزیرات از متولیان کنترل کیفیت و کمیت بازار است که سوء‌مدیریت باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده است.

وی اضافه کرد: درد ما تحریم نیست چون تحریم یک ابزار خباثت و سلاح در دست دشمن است. درد ما از سوء‌مدیریت‌هایی است که مردم را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با یادآوری وظایف سازمان تعزیرات گفت: ما در شرایط فعلی با گران‌فروشی و قاچاق مواجه هستیم و بازار هرطور که می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند بعد از حذف ارز ترجیحی هم سازمان تعزیرات اجازه افزایش قیمت‌ها را داد.

اسحاقی در پایان گفت: اگر بنزین گران شود سازمان تعزیرات چه خواهد کرد؟ اگر اتحادی بین متولیان بازار نباشد حتی پفک هم گران می‌شود؛ آقای رحیمی فکری برای سازمان تعزیرات کند.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ نقدعلی: اعتماد رئیس قوه قضائیه به رحیمی ملاک ارزشمندی این شخصیت است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری در سخنانی به عنوان موافق اظهار کرد: معنای تعامل بین مجلس و دولت این نیست که همه کابینه رای بیاورند؛ اگر اینگونه باشد در یک جلسه نیم ساعته کار را تمام می‌کنیم اما اتفاقاً تعامل خوب و درست این است که صلاحیت تک تک عزیزان را بررسی کنیم.

وی افزود: این موضوع را مد نظر داشته باشیم که چه اشکالی دارد که برخی از وزرا که از حیث شخصیتی و همچنین از حیث برنامه‌ها دارای قوت بالاتری هستند رای بالاتری بیاورند اما برخی از وزرایی که از حیث برنامه یا شخصیت در رده پایین‌تری هستند، رای پایین‌تری بیاورند؟ باید مواظب باشیم که نقش نظارتی‌مان فراموش نشود؛ در روزهای گذشته دیدم که گویا بعضاً دوستان یادشان رفته که مجلس ناظر بر عملکرد دولت است.

این نماینده مجلس همچنین در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: به جرأت می‌توان گفت که ۵۰ درصد رضایتمندی یا نارضایتی مردم در جامعه ناشی از عملکرد قوه قضائیه است؛ اگر قوه قضائیه خوب عمل کند دست کم ۵۰ درصد مردم نسبت به مدیریت و حاکمیت جامعه راضی خواهند بود و اگر خدای نکرده عملکرد خوب نباشد، نارضایتی در جامعه موج خواهد زد. در طول ۴ ساله مجلس یازدهم تعاملی که با قوه قضائیه رخ داده و رسیدگی به موارد انصافاً نسبت به تمام موارد گذشته مثال زدنی است؛ بخش مهمی از این اتفاق به دلیل آن است که شخصیتی مانند آقای رحیمی توانسته است نیازهای جامعه به نقدهایی که به قوه قضائیه وجود دارد را منعکس کند.

نقدعلی با بیان اینکه «بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، افزود: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است؛ او در انجام تکالیف و تحول در وزارت دادگستری اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است؛ در زمان ایشان صندوق خسارات بیت المال همه خساراتی که باید را پرداخت کرد. همچنین در حوزه تعزیرات، آقای رحیمی در یک اقدام فوری از سران قوا مصوبه‌ای برای اصلاح گرفت و در آن بازه زمانی پر بحران جامعه را مدیریت کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای تکالیف مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه خواستار اجرای احکام مربوط به وزارت دادگستری و همچنین در دستورکار قرار گرفتن اصلاح قانون نحوه اجرای اصل ۱۶۰ قانون اساسی و همچنین رسیدگی به وضعیت تراکم و نیز خدمات زندان‌ها از سوی رحیمی شد.

مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری/ شهرکی: وزیر پیشنهادی دادگستری مشکلات اداره ثبت اسناد را حل کند

فرهاد شهرکی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری عنوان کرد: الکترونیکی شدن اقدامات قضایی حائز اهمیت است که در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: از جنابعالی خواهش می‌کنم همان طور که در مجلس گذشته در ادارات ثبت اسناد مشکلاتی وجود داشت برای جدا سازی این بخش گام‌های مهمی را بردارید.

نماینده زابل یادآور شد: در استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان ها شاهد خلاف هایی از ستاد مبارزه با قاچاق هستیم. از استان سیستان و بلوچستان مقدار قابل توجهی قاچاق سوخت اتفاق می افتد اما قوانین سخت قاچاق برای مردم فقط اجرا می‌شود.

شهرکی ادامه داد: آقای عارف! شما اگر به گوشی خود مراجعه کنید در یک ماه اخیر گرم ترین نقطه دنیا و آلوده ترین منطقه دنیا در چند سال اخیر در سیستان بوده است و امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت باد بوده و مردم نمی توانند از خانه بیرون بیایند.

وی ادامه داد: آقای عارف! امروز بیش از ۱۰۰ کشاورز جلوی فرمانداری زابل جمع شدند تا سوخت تراکتور بگیرند. لطف کنید به مردم استان سیستان بلوچستان نیز مثل مردم تهران نگاه کنید.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ توسلی: «رحیمی» مراتب مدیریتی را آسانسوری طی نکرده است

فتح‌الله توسلی در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس به عنوان موافق امین‌حسین امینی وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: استفاده از نهج‌البلاغه وارد ادبیات سیاسی کشور شده است؛ رهبری فرمودند کسانی انتخاب شوند تا بن دندان معتقد به جمهوری اسلامی بوده و حاضرند برای دفاع از نظام هزینه دهند. قطعا مجلس به وزیری که به جمهوریت معتقد نیست، رای نمی‌دهد. کسی که انتخابات سالم را باور ندارد مورد قبول مجلس نیست.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که ما از وزیر چه می‌خواهیم؟ گفت: ما وزیری آشنا به مسئولیت و وظایف دستگاه خود می‌خواهیم که پله به پله و نه آسانسوری بالا آمده باشد که آقای رحیمی دارای چنین شرایطی است.

وی با اشاره به احکام برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه هفتم توسعه به موضوع تامین حقوق فردی و اجتماعی و عدالت تاکید شده است که آقای رحیمی متخصص در حوزه حقوق بوده و می‌تواند این موارد را اجرایی کند.

توسلی با انتقاد از حقوق پایین قضات گفت: باید حقوق آنها افزایش پیدا کند چون قاضی قرار است پرونده‌های چندصد میلیاردی را قضاوت کند و نمی‌شود حقوق ۳۰ میلیونی بگیرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: وزیر پیشنهادی در حوزه بین‌الملل و حمایت از حقوق شهروندی و حمایت از ایرانیان خارج از کشور برنامه دارد.

موافق وزیر پیشنهادی دادگستری/ صباغیان: سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهاد دادگستری با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی گفت: آقای رحیمی برخورد خوب و پاسخگویی و سعه صدر دارد که ما از ایشان حمایت می‌کنیم اما انتظاراتی را هم داریم.

وی مهمترین رسالت وزارت دادگستری را رابطه بین قوای مقننه و قضاییه دانست و افزود: تقریبا نظارت مجلس بر قوه قضاییه از طریق وزارت دادگستری انجام می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه در خیلی از موارد حق مردم در دادگاه ضایع می‌شود و برخورد خوبی با آنها نمی‌شود و نمایندگان هم نمی‌توانند کاری کنند. انتظار می‌رود در این باره وزارت دادگستری چابکی داشته باشد.

صباغیان با انتقاد از عدم رسیدگی قوه قضاییه به گزارش‌های نظارتی مجلس همچون اعمال ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص‌ها، خواستار رسیدگی وزیر دادگستری شد.

وی همچنین از عملکرد سازمان تعزیرات انتقاد کرد و گفت: سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد و قیمت‌ها متفاوت است. همچنین برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد و باید این رویه اصلاح شود.

گودرزی: وزیر پیشنهادی دادگستری برای پیگیری قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان قول دهد

عباس گودرزی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در تذکر آئین نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: مصوبات مهمی در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد که این وظیفه هیأت رئیسه است که باید به نمایندگی از مجلس آن‌ها را دنبال و در جهت تحقق آن کمک کند.

وی گفت: «اعاده اموال نامشروع مسئولان» یکی از مصوبات ارزشمند مجلس است و من از رئیس مجلس و اعضای هیأت رئیسه درخواست دارم که اجرای این قانون را از هیأت دولت مطالبه کند. این مصوبه می‌تواند در جهت سالم سازی دستگاه‌ها و افزایش اعتماد عمومی مردم تاثیر بسزایی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «شاهد کوتاهی در اجرای این مصوبه هستیم»، عنوان کرد: خواهش من این است وزیر پیشنهادی دادگستری قول دهد که اجرای مصوبه مهم و ارزشمند اعاده اموال نامشروع مسئولان را پیگیری کند.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تائید وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط اعضای این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان کمیسیون اصلی این وزارت‌خانه قرائت کرد.

وی عنوان کرد که صلاحیت عزیز نصیرزاده به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد تائید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفته است.

موافقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر پیشنهادی دفاع

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تائید وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسط اعضای این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گزارش کمیسیون متبوع خود را به عنوان کمیسیون اصلی این وزارت‌خانه به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های آقای عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

مقدمه

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تاریخ‌های ۵/۲۲ ۱۴۰۳ و ۱۴۰۳/۵/۲۳ جلساتی با حضور اعضا تشکیل داد و سوابق و برنامه های جناب آقای عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را استماع کرد. در این جلسات وزیر پیشنهادی ضمن بیان سوابق کاری طرح‌ها، برنامه ها و راهکارهای خود را برای اداره این وزارتخانه ارائه کرد.

شرح استعلامات: (مدرک سابقه ایثارگری)

مدارک تحصیلی امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فارغ التحصیل کارشناسی علوم هوانوردی (دانشکده خلبانی جمهوری اسلامی ایران و کشور پاکستان)، کارشناسی ارشد مدیریت امور دفاعی (دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران) و دو مدرک دکترای ژئوپلیتیک و جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای پدافند غیرعامل از دانشگاه عالی دفاع ملی طی نامه شماره ۴/۳۶۷۰۲۲ تاریخ ۱۴۰۳/۵/۲۴ به تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است. همچنین سابقه ایثارگری وی طی نامه شماره ۲۲۱۶/۱/۸۵/۰۳۲۶۶ تاریخ ۱۴۰۳/۵/۲۴ از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مورد تائید قرار گرفت. وزیر پیشنهادی دفاع در کارنامه خود حضور در عملیات های مختلف دوران دفاع مقدس، شرکت در عملیات‌های آفندی و ارتقاء، ترفیع و تشویقات متعدد در نیروهای مسلح و از فرمانده معظم کل قوا را داشته است.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرح توضیحات و تعهدات خویش در چهار سال پیش رو حرکت در راستای تدابیر و منویات فرماندهی معظم کل قوا و تحقق اهداف و سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی رویکرد جهادی و تحولی به طور مستقیم در قدرت سازی و پیشرفت انقلاب اسلامی و به طور غیر مستقیم با پشتیبانی کارآمد و موثر از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت را مورد تأکید قرار داد. همچنین در اجرای مأموریت‌های اصلی در تلاش است تا با پیگیری و اجرای مفاد و سیاستهای برنامه توسعه هفتم، برنامه ریزی نوسازی صنایع دفاعی، توسعه تعاون و اجرای پروژههای پژوهشی و تحقیقاتی و تکریم کارکنان و متخصصان حوزههای صنایع و تحقیقات دفاعی و توجه ویژه به نقش و اهمیت حوزه بسیج، زمینه ارتقای بنیه دفاعی کشور را مبتنی بر راهبرد دفاعی همه جانبه به شرح زیر فراهم کند:

- ارتقاء جهشی تولید و تأمین فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته و در لبه فناوری‌های روز، به ویژه تجهیزات و سامانه‌های بومی هوشمند مورد نیاز نیروهای مسلح

- توسعه ارتقای توان فنی برترساز و دستیابی به تجهیزات نوین و نوپدید اطلاعاتی و ضداطلاعاتی

- ارتقای پوشش پدافند هوایی نقطه‌ای در مراکز حساس و مهم وزارت دفاع و مقاوم سازی زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات نوظهور و ریزپرنده‌ها

- تحول صنعتی و دستیابی به صنعت پیشرو و دانش بنیان در محصولات پیشرفته و تعقیب فناوری‌های روز دنیا

- دو منظوره سازی ظرفیتهای تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی کشور

- ارائه خدمات خرسندساز و جلب رضایت کارکنان نیروهای مسلح با همکاری و مشارکت خود آنها؛

- ایجاد محیطی جذاب برای نخبگان، دانشمندان متخصصین، نیروهای خلاق و نوآور برای همکاری

- تسریع در مولدسازی اراضی، املاک و اموال نیروهای مسلح در جهت کمک به تأمین معیشت و رفاه کارکنان نیروهای مسلح

-اجرای قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به نمایندگان مردم شریف ایران در مجلس.

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه های ارائه‌شده وزیر پیشنهادی مطابق با نیازهای نیروهای مسلح و تحولات روز و در تناسب با توانمندی‌های نظامی کشورهای منطقه و جهان و در جهت مهار تهدیدات علیه امنیت ملی ایران اسلامی بوده و این تدابیر و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مطابق با میدان عمل وزارت دفاع در پشتیبانی دفاعی و تعاملات ملی در نقطه پیوند نیروهای مسلح با قوای سه گانه (دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی) و حوزه‌های صنعت ،علم، فناوری و کسب و کار و در جهت افزایش قدرت ملی و مقابله متناسب با تهدیدات است.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های وزیر پیشنهادی برگرفته از اسناد بالادستی مشتمل بر قانون اساسی، سیاست‌های کلان تبیین شده فرمانده معظم کل قوا و بیانیه گام دوم انقلاب، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه، سند چشم انداز نیروهای مسلح، سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سند جامع سایبری نیروهای مسلح می‌باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پس از بررسی سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و استماع پاسخ‌های وی به سوالات اعضای کمیسیون، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده را واجد صلاحیت برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌داند. این کمیسیون ضمن بررسی برنامه‌ها و رویکردهای وزیر پیشنهادی بر حمایت و همراهی وی در پیشبرد برنامه های راهبردی توسعه قابلیت‌های فناورانه دفاعی کشور بکارگیری فناوری‌های نوین در محیط‌های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی ،فضایی، سایبری و زیستی در ماهیت‌های گوناگون (نرم، نیمه سخت و سخت) تأکید کرد.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با استماع و ارزیابی مجموعه برنامه ها و سیاستها و بررسی سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی وزیر پیشنهادی دفاع، امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده را با اکثریت قاطع آرا واجد شرایط تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دانسته اند.

 

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ سلیمانی: معیشت نیروهای مسلح مورد توجه قرار گیرد

یاسر سلیمانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: من مخالف آقای نصیرزاده نیستم و افتخار می‌کنم که در کنار شما هم هستم اما لازم است که چند نکته را بیان کنم.

وی اضافه کرد: سوال این است که چرا اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و قطعا باید نقش پیگیرانه و پیش‌دستانه به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین را مورد نظر قرار دهیم و فراموش نکنیم که ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان که با جواب مواجه شدند جرات انجام هیچ اقدامی را نداشتند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهان پاسخ محکم به ترور شهید اسماعیل هنیه هستیم چون خداوند ذات صهیونیست‌ها بر حماقت قرار داده و آنها همچون موش هستند در مقابل، فرماندهان جبهه مقاومت استوارتر می‌شوند.

سلیمانی با برشمردن ویژگی‌های سردار سلیمانی اظهار کرد: ما افتخار می‌کنیم که در راه شهید سلیمانی باشیم چون همه دیدند که شهادت ایشان و ابومهدی المهندس هیچ خللی در جبهه مقاومت ایجاد نکرد و همین اتفاق بعد از شهادت شهید هنیه رخ داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید تمامی توان به کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنهاب به خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

سلیمانی در پایان گفت: ما باید همه از نیروهای وزارت دفاع پشتیبانی کنیم و رای ما نیز با قاطعیت امیر نصیرزاده است.

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ بابایی: رفاه نیروهای مسلح مورد توجه قرار گیرد

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: این‌که امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند منتها لازم است که ما در مجلس نکاتی را بیان کنیم.

وی با بیان این‌که وزیر دفاع مرکز ثقل هماهنگی مجلس شورای اسلامی و ارکان نظامی است، اظهار کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند سازی و مردمی سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار کرد: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

بابایی کارنامی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

وی در پایان خواستار توجه به وضعیت رفاه نیروهای مسلح و بازنشستگان و وضعیت مسکن و معیشت نیروهای مسلح شد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ زارع: برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی دفاع مطابق اسناد بالادستی است

رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی رود. وزیر پیشنهادی دفاع دومین وزیری هستند که خلبان هستند و این اوج تخصص و توان ایشان را می‌رساند. خیلی از علوم از وزارت دفاع نشر پیدا کرد.

وی ادامه داد: آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی توانمندی های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به کار بستند و همواره موفق ترین فرمانده بوده اند. ایشان دارای تفکری راهبردی هستند و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌اند. راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد ایشان به نخبگان و دانشمندان کشور است.

زارع یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری های نو ظهور از جمله برنامه های ایشان بوده است. امیدواریم در نهایت کسی به عنوان وزیر معرفی شود که مورد تایید رهبر انقلاب باشد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ طهماسبی: نصیرزاده برنامه‌ای هدفمند برای وزارت دفاع دارد

فرهاد طهماسبی، نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: دکتر نصیرزاده ۴۰ سال سابقه دفاعی و میدانی دارد و پله به پله مراحل رشد مدیریتی را طی کرد. جامعیت شخصیتی و تخصصی و جهادی ایشان حائز اهمیت است. هماهنگ سازی در نقش آفرینی وزارت دفاع با نیروهای مسلح و مجلس از ویژگی های ایشان است.

وی ادامه داد: داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی از دیگر ویژگی های ایشان است. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه های ایشان است.

طهماسبی تاکید کرد: خواست عموم ملت حمایت و پشتیبانی از نیروی های مسلح و تقویت معیشت آنان است. تا امروز نیروهای مسلح با اقتدار برای مردم نقش آفرینی کردند. با حضور امیر نصیرزاده این اتفاق تثبیت خواهد شد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ نجفی: دیپلماسی دفاعی از برنامه‌های امیر نصیرزاده است

ابراهیم نجفی در جلسه علنی نوبت عصر امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق امیرسرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی دفاع دیپلماسی دفاعی است که در این حوزه مدیریت هوشمندانه روابط دفاعی در راستای سیاست دفاعی جمهوری اسلامی بر محور حفظ قدرت بازدارنگی را در دستور دارد.

موافق وزیر پیشنهادی دفاع/ زارع: وزیر پیشنهادی دفاع موفق‌ترین فرمانده ارتش کشور بوده است

سلمان زارع در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: آقای رئیس جمهور، مردم ایران در انتظار تحقق وعده‌های شما هستند. کشور ایران سرشار از نیروی انسانی غنی و منابع طبیعی است. رهبر انقلاب فرمودند وزارت دفاع مهمترین وزارتخانه کشور است. آقای نصیرزاده در زمان ۸ سال دفاع مقدس خلبان هواپیمای اف ۱۴ بوده است. ایشان به عنوان یک نخبه و استاد خلبان هواپیمای اف ۵ فعالیت کرده است. ایشان فردی مدیر و مدبر و پژوهشگر است. ایشان مفتخر به دریافت لوح تقدیر از مقام عظمای ولایت است.

وی ادامه داد: ایشان موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، از جمله کارهای حائز اهمیت ایشان بوده است. از شما نمایندگان عزیز می‌خواهم با رای قاطع با انتصاب این فرمانده دلاور به افتخارات ما در کشور افزوده شود.

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ میرمحمدی: زمانبندی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی صلاحیت امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف اظهار کرد: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به صعوبت ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند به مجلس توضیح دهد.

این نماینده مجلس گفت: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند. از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. 

میرمحمدی در ادامه عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد. همچنین رهبری در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد. 

وی با بیان اینکه زمانبندی در برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی دفاع به مجلس کمرنگ است، اظهار کرد: درخواست داریم وزیر پیشنهادی در این خصوص توضیحات ارائه دهد. امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع کننده بود ان‌شاءالله مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد. 

مخالف وزیر پیشنهادی دفاع/ طغیانی: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در حوزه صنعت و اقتصادی ایرادات جدی وجود دارد

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی به عنوان مخالف با بیان اینکه برنامه امیر نصیرزاده در حوزه وزارت دفاع ابعاد و قوت بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: وزارت دفاع در کنار وظایف سازمانی خود در حوزه پشتیبانی از نیروهای مسلح وظایف اقتصادی نیز بر عهده دارد و در حوزه صنعت نیز نقش آفرین است. 

وی افزود: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند ایرادات جدی وجود دارد. اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر آنکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون از آن بازآرایی شود؛ برنامه‌ای در این وزارتخانه با عنوان هسته دانا شبکه توانا طی سال‌های گذشته آغاز شده هست تا میان مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و شرکت‌های دانش بنیان بیرون ارتباط برقرار کند اما متاسفانه از نظر سازمانی بعضاً جدی گرفته نمی‌شود و بعضی از مدیرانی که منصوب می‌شوند قصد دارند که همچنان این موضوع را در داخل وزارت خانه حفظ کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی ما در حوزه فناوری منوط به این است که سرریز دانش دفاعی تولید شده به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده به داخل وزارتخانه و شرکت‌های تولیدی بیاید و این امر محقق نمی‌شود مگر با جدی‌تر گرفتن برنامه‌های موجود در وزارت دفاع.

این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: صندوق سرمایه‌گذاری و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی می‌کند و مانند سایر صندوق‌ها دچار آفت می‌شود که برای آن باید برنامه داشت و مهم‌ترین آن پایان دادن به تصدی‌گری در این مجموعه است. در برنامه‌های امیر نصیرزاده تقویت دانش طراحی پالایشگاه، پتروشیمی و پترو پالایشگاه و بومی‌سازی استانداردها، توسعه سه میدان گازی و افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آمده است؛ در حالی که این‌ها وظایف سایر دستگاه‌هاست. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی‌گری وارد این حوزه‌ها شوند از سایر وظایف اساسی خود می‌ماند؛ نشود روزی که آنچه که رهبری در مورد بانک‌های نیروهای مسلح دستور ادغام دادند، درباره وظایف اقتصادی صندوق بازنشستگی و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر و دستور به تغییر رویه دهند. 

نصیرزاده: منطقه و جهان به دنبال شکل گیری نظم نوین است

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود با گرامیداشت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی گفت: از حسن اعتماد رییس جمهور و حمایت مجموعه نیروهای مسلح به ویژه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و اعلام نظرات نمایندگان مجلس تشکر می کنم؛ حتما از همه نظرات نمایندگان استفاده می‌کنم.

وی در تحلیلی از محیط پیرامونی کشور، گفت: در حال حاضر شرایط منطقه و جهان در حوزه های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می گیرد.

نصیرزاده گفت: فناوری های نوین و غافلگیر کننده در حال ظهور و بروز است و معادلات نظم و امنیت منطقه ای پیچیده و پرتلاطم است؛ منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنها بر ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی و فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

موافقت کمیسیون عمران با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عبدالجلال ایری در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون عمران مجلس درباره فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها