کد خبر: 722655
تاریخ انتشار :

درحال بروز رسانی:

جزئیات و حواشی هفتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

چهارمین روز و هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد.

جزئیات و حواشی هفتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم تشکیل شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ناتمام ماند، نمایندگان موافق و مخالف به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر پیشنهادی به جلسه امروز موکول شد.

علاوه بر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان مجلس امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی مانده طبق حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها را در دستور کار دارند.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

اتابک: برنامه‌های من مطابق با اسناد بالادستی تنظیم شده است

وزیر پیشنهادی صمت گفت: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: برنامه بنده مطابق با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. وزارت صمت به عنوان یکی از بزرگترین بخش های کشور سهم اثرگذاری در میزان رفاه و ایجاد عدالت در کشور دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم.

اتابک تاکید کرد: هدف گذاری ما برای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق اسناد و چشم انداز پیش روی، کسب جایگاه اول صنعتی است که به راحتی قابل دسترس نیست. در سطح منطقه رسیدن به این جایگاه تلاش بسیاری را می‌برد. توسعه اقتصادی باید با ورود به تکنولوژی های جدید و ورود به عصر صنایع جدید برنامه‌ریزی شود. پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم و برنامه‌هایی است که باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های پیش رو را به صورت اختصار خدمتتان عرض می‌کنم. چالش های عمده ای در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید که الان مدتی است که میزان استهلاکمان از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب و کار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف باعث شده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چالاک سازی بیشتر دارد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت، سیاست‌های پولی و مالی و ارزی در جهت توسعه کشور مشکلاتی ایجاد کرده است که این مشکلات با همدلی و هماهنگی ان‌شاءالله قابل حل خواهد بود. رقابت پذیری تولید، عدم اجرای صحیح قانون در برخی از واگذاری‌هایی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده است یعنی واحدهای تولیدی با مقیاس کوچک که آن‌ها را غیر اقتصادی می‌کند و کمبود منابع در این بخش وجود دارد. بخش معدن بخشی است که می‌تواند اهداف برنامه هفتم را برآورده کند. محرومیت زدایی را از کشور دور کند و محرومیت در مرزها را به صورت گسترده برطرف کند. به شرط آنکه دولت تعهدات خودش را در رابطه با اکتشاف انجام بدهد و معدنکاران کشور بتوانند از این اسناد و مدارک برای اکتشاف و استخراج استفاده کنند.

اتابک تصریح کرد: در دسترس نبودن اطلاعات فعالان این حوزه را زمین گیر کرده‌ است. ما در بسیاری از معادنی که داریم با بخش‌های مختلفی از خود دولت درگیر هستیم. امیدوارم این‌ها را بتوانیم سریع‌تر حل کنیم. چرا که اینگونه جذابیت اقتصادی در معدن کم می‌شود. همچنین دسترسی به ابزار تولید، عدم امکان نظارت دقیق بر فعالیت‌ها و تولید فروش محصولات با ارزش افزوده پایین و معدن کارانی که کار می‌کنند اما ارزش افزوده آنان پایین آمده است از جمله چالش های بخش معدن است‌.

موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گزارش موافقت این کمیسیون را با برنامه های وزیر پیشنهادی قرائت کرد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

«مقدمه:

دانشگاه مبدا تمام تحولات جامعه است. از دانشگاه خوب است که جامعه رشد می یابد. در دانشگاه اسلامی است که فرهیختگانی مسلمان، متخصص و متعهد تربیت می شوند. ایران باید کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی باشد و برای رسیدن به این چشم انداز، وزیر علوم به عنوان کسی که مدیریت مراکز علمی و تحقیقاتی کشور را برعهده دارد، مهمترین نقش را دارند.

دانشگاه، پیشران پیشرفت و توسعه صنعت، اقتصاد، تجارت، خدمات و کشاورزی می باشد. چشمان میلیونها نفر به محصول آموزش و پژوهش محققان دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی می باشد که با درک درست از مسائل واقعی جامعه، برای زیستن بهتر مردم در ابعاد مختلف مادی و معنوی راهکار ارائه دهند. بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با بررسی دقیق و همه جانبه نگرانه، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

۱- پیرو استعلام بعمل آمده از سوی این کمیسیون، رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره  ۱۲۳۸۱۲/  ۵۲/ ۷ مورخ  ۲۴/  ۰۵/ ۱۴۰۳، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر سیمایی صراف در مقطع کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه تربیت مدرس و دکتری ایشان در رشته حقوق خصوصی دانشگاه شهیدبهشتی را تأیید نمود.

۲- با توجه به نامه شماره  ۵۳۳۴۹/  ۰۳/ ۵۴۰ معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به استعلام این کمیسیون، ایشان در پی حضور در جبهه های دفاع مقدس دارای ۳۰ درصد جانبازی می باشد.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱ - توجه ویژه به اسناد بالادستی در حوزه آموزش عالی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور

۲ - مساله محور بودن دانشگاهها با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)

۳ - تحول و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه مطابق نیاز کشور

۴ - حرکت به سمت دانشگاه تمدن ساز و رویکرد تحولی بویژه در علوم انسانی

۵ - تعیین تکلیف آمایش سرزمینی مطابق با شرایط واقعی کشور و دانشگاهها و توجه ویژه به حضور آموزش عالی در مناطق محروم در اجرای برقراری عدالت آموزشی

۶- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها

۷-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی

۸- ارائه راه حل علمی برای موضوعات و مشکلات متنوع کشور توسط دانشگاهها تاکید داشتند

۹ - بهبود معیشت و حفظ کرامت کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاهها

۱۰ - توجه ویژه بر واگذاری توان مدیریتی ستاد وزارتخانه و روسای دانشگاهها به مدیران قوی، متخصص و بی حاشیه

۱۱ - نظارت و ارزیابی عملکرد دانشگاههای دولتی، غیردولتی و آزاد اسلامی

۱۲- تعامل سازنده و مستمر با مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

ضمنا با توجه به شیوه جدید سنجش و پذیرش دانشگاهها (کنکور سراسری) و تاثیرات نامطلوبی که تاثیر قطعی معدل در سنجش و پذیرش در دانشگاهها گذاشته، وزیر پیشنهادی ضمن انتقاد جدی به این روش، قول دادند برای دسترسی عادلانه همگان به فرصت تحصیل در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، در جهت اصلاح آن تلاش نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از نظر شاخص های واقع گرایی، انسجام، تناسب، شفافیت و آینده نگری، «کامل و مطلوب» ارزیابی می شود.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۲۲ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۷ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۱ درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آقای دکتر سیمایی صراف تحصیلکرده حوزه و دانشگاه می باشند و دارای تالیفات متعدد حقوقی می باشند. از سوابق علمی و اجرایی ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

- قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور 

- دبیر هیات دولت در دولتهای دوازدهم و سیزدهم

- معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

- عضو ستاد آمایش آموزش عالی

- عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان

- رئیس ستاد مستندسازی وزارت علوم

- پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲

- رتبه اول بیست و سومین کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران

- برگزیده جشنواره بین المللی فارابی

- برنده کتاب سال حوزه علمیه قم

 نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

پس از بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر سیمایی صراف و با توجه به اینکه ایشان متعهد به دستیابی به اهداف کمّی و سنجه‌های عملکردی مصرح در قانون برنامه هفتم پیشرفت شدند، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اکثریت آراء موافقت نمود.»

واکنش تند یکی از نمایندگان مخالف «اتابک» به دفاع نماینده قم از او

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی که روز گذشته در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده بود، نسبت به اظهارات یکی از نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی و طرح مطالبی از سوی او واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، مصطفی طاهری در جلسه نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم، در تذکری گفت: در جلسه دیروز آقای ذوالنوری در دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درباره نمایندگانی که در مخالفت با این وزیر صحبت کردند مطالبی را مطرح کردند و گفتند که یکی از مخالفان رشته‌اش برق است و دیگری چون عضو کمیسیون کشاورزی است مخالفت‌شان قابل اتکا نیست؛ بله من هم دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترای رشته مهندسی برق خواندم و رتبه ۱۶ کنکور بودم و در دانشگاه شریف  و امیرکبیر تحصیل کردم و ۴ سال در کمیسیون صنایع و معادن بودم و رئیس کمیسیون بودم و با بیش از ۲۰ اندیشکده ارتباط دارم و تقریباً با اکثر انجمن‌های اصلی صنعت در ارتباط هستم و موضوعاتم را حتی با بخش خصوصی هماهنگ می‌کنم.

وی افزود: من نمی‌خواهم بگویم که رشته تحصیلی یا کمیسیون تخصصی آقای ذوالنوری چیست اما ما برای دفاع از یک نفر لازم نیست منتقد یا مخالف ایشان را پایین بکشیم، بلکه باید راجع به برنامه‌های او صحبت کنیم.

به گزارش ایسنا، مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در سخنانی به عنوان موافق با تاکید بر اینکه نمایندگان مخالف نکته خیلی مهمی را نگفتند، اظهار کرد: اگر قرار است مخالفان ما درباره توانمندی یا ناتوانی وزارتخانه تخصصی اظهار نظر کنند، آیا خودشان در آن ابعاد تسلط لازم را دارند؟

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس «اگر در جلسه رسمی ضمن نطق یا مذاکره صریحاً یا تلویحاً نسبت سوئی به یکی از نمایندگان داده شود یا عقیده و اظهار او را بر خلاف جلوه دهند و نماینده مذکور برای رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه یا در جلسه بعد اجازه نطق بخواهد بدون رعایت نوبت تا پنج ‌دقیقه اجازه نطق داده می‌‌شود.»

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ عباسی: «سیمایی‌صراف» برنامه عملیاتی برای اجرای برنامه هفتم ارائه نکرده است

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی گفت که وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌های خود اشارات مکرری به برنامه هفتم داشته منتها برنامه عملیاتی برای آن ارائه نکرده است، گویی این‌که اولویت مشخصی ندارد.

به گزارش ایسنا، علیرضا عباسی در جلسه علنی نوبت صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصا اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی کنند؟

وی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی برای اصلاح آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی گفت: در برنامه چندین مرتبه به اصلاح این آیین‌نامه اشاره داشتیم سوال این است که چه ارتباطی بین آن و اصلاح ارتقاء اعضای هیات علمی در شورای انقلاب فرهنگی است آیا قرار است موازی‌کاری صورت گیرد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که منظور از موازی‌کاری در نظام آموزش عالی و رفع هم پوشانی در برنامه پیشنهادی وزیر علوم چیست؟ اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای کاهش موازی‌کاری پژوهشی در وزارت علوم و دانشکده کشاورزی ارائه نکرده است همچنین اشاره‌ای به چگونگی افزایش آموزش‌های مهارتی طبق برنامه هفتم توسعه نداشتند. موضوع دیگر تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی است که از وظایف وزارت علوم است و در برنامه وزیر پیشنهادی توضیحی درباره آن داده نشده است.

عباسی با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی به ۳۲۰ هزار نفر گفت: اکنون تعداد دانشجویان خارجی ۱۳۰ هزار نفر است، شما چگونه می‌خواهید این تعداد را افزایش دهید. علاوه بر آن ایران با ۷۳ هزار مقاله علمی رتبه ۱۶ جهان را دارد که قرار است به رتبه ۱۴ برسد. برای این هدف احتیاج به ۹۰ هزار مقاله و اثر علمی است. برنامه شما در این باره چیست؟

نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت علمی دانشگاه‌ها در دهه ۹۰ گفت: در دهه ۹۰ سیاست‌کاری و حاشیه‌سازی‌ها به کارکرد ویژه دانشگاه‌ها یعنی ارتقاء علمی و پیشرفت کشور لطمه زیادی زد دلیلش هم حضور افرادی بود که سیاسی‌کاری کردند و در وزارت علوم و ریاست دانشگاه‌ها مسئول بودند. شما چگونه می‌خواهید این وضعیت را مدیریت کنید تا دوباره به آن شرایط برنگردید؟

عباسی بیان کرد: افرادی که تهمت تقلب را در انتخابات ۸۸ به نظام زده و از کار خود پیشمان نیستند، صلاحیت ریاست دانشگاه‌ها و پست‌های کلیدی را ندارند؛ مراقب باشید که دچار چنین مشکلاتی نشوید.

وی با اشاره به سوابق مدیریتی و علمی سیمایی صراف اظهار کرد: وزیر علوم باید سلسله مراتب اداری را در مجموعه خود طی کرده و دارای سوابق درخشان مدیریتی باشد و حداقل به عنوان یک رئیس دانشگاه به تجربه موفقی رسیده باشد اما شما حتی ریاست گروه و دانشکده و دانشگاه را نداشتید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: کسی که قرار است در وزارت علوم منصوب شود باید موضع‌گیری‌های مناسبی داشته باشد، ما موضع‌گیری از شما درباره فتنه ۸۸، محور مقاومت و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ ندیدیم اما در برخی موارد موضع‌گیری‌هایی داشتید که مناسب نبود از جمله آن درباره عزاداری دختران بی‌حجاب در کرج است که مسئولان امنیتی ورود کردند. شما در این باره بیان داشتید که در روز عاشورا نیاز به امر معروف نیست.

وی در پایان گفت: نگرانیم وقتی شما به عنوان نفر اول وزارت علوم در مسند این وزارتخانه تکیه زدید، منویات افراد پشت پرده را اجرایی کنید. به ما این اطمینان را بدهید که شما تصمیم‌گیر هستید و به دهه ۹۰ بر نمی‌گردید.

سیمایی صراف: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است

حسین سیمایی صراف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراث دار خوبی باشم.

وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه هستند و چالش های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بسترهای قانونی خوبی برای رفع برخی چالش ها ایجاد کردند که نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.

وی بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ بهرامی سیف‌آباد: وزیر پیشنهادی علوم مصداق دولت وفاق ملی است

محمد بهرامی سیف آباد در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب جناب آقای دکتر سیمایی هست. ایشان دبیر دو دولت با دو رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. عزیزان، من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه هستند. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.

وی ادامه داد: این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم هست و هم یک حقوقدان هست. با توجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه قضاییه داشتند این‌ها را خوب می‌شناسند و یکی از مسائل بسیار مهم ما تعامل این سه تا قوه هست. من امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم موضوع خیلی از بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه خارج کند و دانشگاه محیط امنی برای دانش افزایی نسل آینده کشور باشد.

بهرامی در پایان گفت: انتظار می‌رود وزارت علوم چتری باشد هم بر سر اساتید، هم دانشجویان و هم راه روشنی باشد که ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل نماید.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ مرادی: «سیمایی‌صراف» مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی قرار گرفته است

احمد مرادی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تشکیل دولت وفاق ملی از جمله نقاط قوت آقای پزشکیان بود ما بر این عهد هستیم تا به توصیه رهبری برای حداکثر مساعدت به دولت عمل کنیم.

وی با بیان این‌که قوی‌ترین شخصیت‌های اجرایی بدون حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی موفق نمی‌شوند، ادامه داد: تلاش شده که به کارنامه اجرایی و توانمندی‌های علمی وزرای پیشنهادی توجه شود دستگاه‌های نظارتی هم نظرشان را درباره صلاحیت وزرا اعلام می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی سیمایی صراف را از جمله نقاط قوت پزشکیان برشمرد و گفت: وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.

مرادی افزود: سیمایی صراف رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس است که اعتقاد به مبانی انقلاب و رهبری دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق علمی سیمایی صراف اظهار کرد: انتظار می‌رود که با حضور او در وزارت علوم شاهد آینده روشنی در آموزش عالی باشیم.

به گفته وی اعتقاد وزیر پیشنهادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ همتی سراپرده: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم کلی است

عبدالحسین همتی سراپرده در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به عنوان مخالف با تأکید بر اینکه وزارت علوم یکی از مهمترین وزارتخانه‌های کشور است و اگر این وزارتخانه اصلاح شود جاهای دیگر نیز اصلاح خواهند شد، گفت: درباره شخص وزیر پیشنهادی، نقد خاصی نداریم و ایشان شخصیتی محترم، کارآمد و ارزشی است و سوابق علمی خوبی دارند و امیدواریم با حضور ایشان اتفاقات خوبی در وزارت علوم بیفتد.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی من درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی است، افزود: برنامه‌های ارائه شده از سوی ایشان کلی است و سنجش پذیر نیست و زمانبندی هم ندارد؛ هم‌چنین در این برنامه یک سری از موارد اعم از عدالت آموزشی در برخورداری از آموزش عالی مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. درباره تسهیل ازدواج دانشجویان و خوابگاه‌های متاهلی نیز برنامه خاصی مشاهده نشده است.

همتی عنوان کرد: آیین نامه‌های مختلف وزارت علوم اعم از آیین‌نامه ارتقا به شدت مشکل دارد و امیدوارم هرچه زودتر اصلاح شود. معیشت اساتید و مسکن آنها با مشکلاتی مواجه است و نیاز است که حتماً مورد توجه قرار بگیرد. توقع داریم که مانند رشته‌های پزشکی که در دوران تخصص‌شان پولی به آنها داده می‌شود لااقل برای دانشجویان برتر دوره‌های دکترا مبلغی پرداخت شود. همچنین توقع داریم از نیروهای متخصص، متعهد، کارآمد و انقلابی و فراجناحی در دانشگاه‌ها استفاده شود.

مخالف وزیر پیشنهادی علوم/ سراج: باید در رای‌مان به اعضای پیشنهادی کابینه دقت کنیم

محمد سراج در جلسه علنی صبح امروز سه‌شنبه مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی به عنوان مخالف با تأکید بر اینکه موافقت یا مخالفت با وزیر محترم پیشنهادی در مسیر کمک به رئیس جمهور محترم است و در جهت خدمت به ملت شریف ایران خواهد بود، گفت: باید برای رای و تصمیم خودمان حجت داشته باشیم و برای خدا تصمیم بگیریم و نفع مردم را در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: پس از شهادت شهید رئیسی عزیز رهبری دو مرتبه آنچه که شرط بلاغ بود را فرمودند؛ مرتبه اول در سالروز عید سعید غدیر خم فرمودند که توصیه من به حضرات نامزدهای انتخابات این است که «با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی را به دست بیاورید کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند؛ آن کسی که با انقلاب امام راحل و نظام اسلامی ذره ای زاویه داشته باشد به درد شما نمی‌خورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور او برای شما همکار خوبی نخواهد بود و از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد؛ او خوب مدیریت نخواهد کرد.»؛ مرحله دوم در روز دیدار نمایندگان مجلس با حضور رئیس جمهور منتخب بود.

این نماینده مجلس با اشاره به ۱۲ شاخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب برای اعضای کابینه دولت چهاردهم، تأکید کرد: فرمایش رهبر انقلاب نباید زمین بماند و ما باید در رای مان دقت کنیم.

سراج اظهار کرد: وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون اجتماعی حضور یافتند و من از ایشان ۸ پرسش مطرح کردم که به آنها پاسخ ندادند و من به همین دلیل با ایشان مخالف هستم؛ «برنامه شما برای کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان و دیپلماسی علمی چیست؟»، «برنامه شما برای اجرای سند آمایش آموزش عالی با تاکید بر تقویت دانشجویان نخبه، عالم، انقلابی، متعهد، متدین و متخصص برای صیانت از آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی چیست؟»، «برنامه شما برای مهارت محور کردن آموزش چیست؟»، «برنامه اجرایی شما در حوزه اقتصاد آموزش، اقتصاد پژوهش و توسعه کارآفرینی و آموزش محور چیست؟»، «راهکار شما برای تکمیل زنجیره‌های کسب علم تا ثروت چیست؟»، «برنامه شما برای تقاضا محور کردن پژوهش‌ها چیست؟»، «برنامه شما برای استقلال عمومی دانشگاه‌ها و درآمدزایی دانشگاه‌ها چیست؟» و «برنامه شما برای ترویج فرهنگ حسنه ازدواج دانشجویی و توسعه سرهای دانشجویی برای دانشجویان متاهل چیست؟» از پرسش‌هایی بود که من از وزیر پیشنهادی علوم پرسیدم اما ایشان پاسخی برای آنها نداشتند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ موحد: وزیر پیشنهادی علوم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است

حجت الاسلام سید محمد موحد در جریان جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزارت علوم و تحقیقات یکی از ارکان اساسی و مهم حاکمیت است و نقش اساسی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به عهده دارد، در راستای جلوگیری از اتکای کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی که بارها و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است وزارت علوم به عنوان یک رکن  مطرح است و مهمترین عنصر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: مضافاً در این شرایط خاص، جامعه جوان دانشگاهی و دانشجو به گونه‌ای است که علاوه بر اینکه فرصت و سرمایه بسیار ارزشمندی برای کشور تلقی می‌شود به همان نسبت نیز می‌تواند منشأ تهدید باشد. بر این اساس همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است.

موحد گفت: ما امروز برنامه‌های وزیر علوم پیشنهادی را مشاهده می‌کنیم؛ این فرد از ویژگی‌های منحصر به فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است. تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی و  سوابق اجرایی از این موارد است.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ خاتمی: وزیر پیشنهادی علوم در مسائل جناحی غرق نشد

سید مسعود خاتمی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه وزیر پیشنهادی علوم با محوریت مسئولیت اجتماعی نظام آموزشی تحقیقاتی و فناوری بوده است. عمده نگاه ایشان فرایند اثرگذار ساختن دانشگاه در حیات و مناسبات پیچیده جامعه را نشان می‌دهد. دکتر سیمایی صراف خود تحصیل علوم انسانی داشته و حقوقدان شایسته است که به مسائل حقوقی حوزه اشراف کامل دارد. با تجربه مدیریتی و اجرایی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شناخت حاصل از تعاملات چیرگی لازم را برای حل مشکلات این مجموعه دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن وزیر پیشنهادی تجربه موفق دبیری هیأت دولت دوازدهم و سیزدهم را در کارنامه خود دارند. جایگاهی که به اقتضای وظایف ذاتی آن کانون شناخت و درگیر شدن با مسائل کلان کشور است.

نماینده مردم گلپایگان ادامه داد: دکتر سیمایی با اشراف علمی به مسائل حقوقی و حضور در حوزه می‌تواند سیاست‌گذاری توانا برای حل مشکلات این حوزه باشد. ایشان دانش‌آموخته‌ای توانا در حوزه علوم انسانی است. کارنامه تحصیل او در دانشگاه‌های تراز اول و حضور در حوزه علمیه و کسب علوم در سطح بالای آن موجب می‌شود که ایشان مسائل و مشکلات دانشگاه و حوزه را و نحوه ارتباط و هم افزایی این دو کانون علمی را خوب بداند که تجربه کرده است. توجه دارید که ۵۰ درصد دانشجویان کشور در رشته علوم انسانی تحصیل می‌کنند و به عبارتی نیمی از مراکز علمی و دانشگاهی در این مجموعه است.

خاتمی یادآور شد: فراموش نکنیم که یکی از غفلت‌ها در حوزه مرجعیت علمی، حوزه علوم انسانی است که می‌تواند در فعال‌سازی حوزه نقش موثری داشته باشد که خوشبختانه این قوت و توان در آثار دکتر موجود است. و اما در مورد شرایط عمومی و شخصی، ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جنگ و کسب مدال جانبازی اثبات نموده است. در پایبندی به صداقت و پاکدستی به شهادت همه همکاران، ویژگی ایشان محرز است. داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است.

وی در پایان یادآور شد: امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامه‌های ارائه شده ایشان مشاهده می‌شود. شایستگی علمی ایشان برای سکانداری این حوزه، درجه علمی و داشتن بیش از ۵۰ آثار کتاب و مقاله از امتیازات ایشان به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه در سال ۱۳۹۲ است. در پایان از همکاران محترم می‌خواهم که با رای قاطع به این استاد متعهد شاهد شکوفایی حوزه علوم باشیم و این نکته را هم خدمت این عزیز یادآوری بکنم که برای بسیاری از نمایندگان بحث دانشگاه پیام نور از دغدغه‌ها شده و شما در برنامه‌ خود قول دادید که ان‌شاءالله این قضیه را هم رسیدگی کنید.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ مرادی: «سیمایی‌صراف» اهل تعامل و مسلط به وظایف وزارتخانه است

احمد مرادی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق حسین سیمایی‌ صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تشکیل دولت وفاق ملی از جمله نقاط قوت آقای پزشکیان بود ما بر این عهد هستیم تا به توصیه رهبری برای حداکثر مساعدت به دولت عمل کنیم.

وی با بیان این‌که قوی‌ترین شخصیت‌های اجرایی بدون حمایت و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی موفق نمی‌شوند، ادامه داد: تلاش شده که به کارنامه اجرایی و توانمندی‌های علمی وزرای پیشنهادی توجه شود دستگاه‌های نظارتی هم نظرشان را درباره صلاحیت وزرا اعلام می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی سیمایی صراف را از جمله نقاط قوت پزشکیان برشمرد و گفت: وزارت علوم به فردی دلسوز و با انگیزه و شجاع نیاز دارد که آقای سیمایی صراف این ویژگی‌ها را دارد او دارای برنامه‌ای جامع، اثرگذار و منطبق با برنامه هفتم بوده که مورد اقبال چهره‌های دانشگاهی و شخصیت‌های علمی و خدوم و اکثریت نمایندگان قرار گرفته است.

مرادی افزود: سیمایی صراف رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس است که اعتقاد به مبانی انقلاب و رهبری دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق علمی سیمایی صراف اظهار کرد: انتظار می‌رود که با حضور او در وزارت علوم شاهد آینده روشنی در آموزش عالی باشیم.

به گفته وی اعتقاد وزیر پیشنهادی به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم فردی با انگیزه است، گفت: ان‌شاءالله با رویکردهای آقای سیمایی صراف، شاهد مهاجرت نخبگان از کشور نباشیم. همچنین آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کرده و سلامت روان و اجتماعی در کشور افزایش یابد. با این نگاه می‌تواند حال مردم ایران را خوب کند.

مرادی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم ارتباط تنگاتنگی با نخبگان و دانشگاهیان دارد، گفت: افزایش مهارت‌های فنی ضامن اشتغال پایدار در زیست‌بوم خواهد بود که این موضوع در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم مشاهده می‌شود.

وی گفت: سیمایی صراف فردی پاکدست، اهل تعامل و مسلط به وظایف وزارتخانه و خوش‌فکر و پیگیر است که امیدوارم با رای قاطع نمایندگان کار خود را شروع کند.

موافق وزیر پیشنهادی علوم/ بهرامی سیف‌آباد: وزیر پیشنهادی علوم مصداق دولت وفاق ملی است

محمد بهرامی سیف آباد در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نماد عینی سیاست وفاق ملی انتخاب جناب آقای دکتر سیمایی هست. ایشان دبیر دو دولت با دو رئیس جمهور متفاوت با نگاه سیاسی متفاوت بوده است. عزیزان، من اینجا می‌خواهم از آقای دکتر حمایت کنم چون از بدنه دانشگاه هستند. امروز ضعف‌هایی در بحث مدیریت دانشگاه از صدر تا پایین وجود دارد. خیلی از همکاران ما صرفا علمی هستند و بعضی‌ها صرفا اجرایی هستند. این یکی از ضعف‌هایی هست که در مدیریت ما وجود دارد.

وی ادامه داد: این بزرگوار هم دارای جایگاه علمی هست و هم از بدنه وزارت علوم هست و هم یک حقوقدان هست. با توجه به ارتباط قبلی که با هر سه قوه قضاییه داشتند این‌ها را خوب می‌شناسند و یکی از مسائل بسیار مهم ما تعامل این سه تا قوه هست. من امیدوار هستم با شجاعتی که از این بزرگوار سراغ داریم موضوع خیلی از بدبینی‌ها را از محیط دانشگاه خارج کند و دانشگاه محیط امنی برای دانش افزایی نسل آینده کشور باشد.

بهرامی در پایان گفت: انتظار می‌رود وزارت علوم چتری باشد هم بر سر اساتید، هم دانشجویان و هم راه روشنی باشد که ساحت‌های علمی و فناورانه کشور را به دنیای بیرون متصل نماید.

موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد راستینه در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون فرهنگی درباره سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

پزشکیان وارد مجلس شد

در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور وارد مجلس شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس به رئیس‌جمهور خیرمقدم گفت و سپس با ترک صندلی ریاست مجلس، کنار مسعود پزشکیان نشست و اداره جلسه مجلس را به حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس سپرد.

نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می‌پرازند.

تاکنون صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی،. عباس عراقچی؛ وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلچه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شده است.

مجلس در حال بررسی صلاحیت اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور بود که مسعود پزشکیان رییس جمهور با استقبال نمایندگان وارد مجلس شد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/ پوردهقان: «مومنی» به حوزه معیشتی کارکنان وزارت کشور توجه کند

مصطفی پوردهقان در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه شنبه مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی تشکیل شد و مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول اجرایی کشور منتخب مردم شد. امروز او کابینه‌اش را به مجلس معرفی کرده است که ما انتقاداتمان را هم به رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های سردار مومنی گفت: همگان آقای مومنی را به عنوان فردی منظم، مومن، پاکدست و آشنا به برنامه‌های حوزه‌های انتظامی و امنیتی می‌شناسند. منتها با توجه به سابقه ۱۸ ساله فعالیتم در حوزه وزارت کشور لازم است که نکاتی را بیان کنم.

این نماینده مجلس گفت: در بدنه وزارت کشور کارکنان متعهد، منظم، متخصص، فعال و با سوادی حضور دارند که در دولت‌های مختلف ذبح سیاسی شدند و در گوشه‌ای از وزارتخانه مهم کشور خاک می‌خورند. آنها به واسطه افکار سیاسی‌شان حذف شدند.

پوردهقان، سردار مومنی را فردی معتقد و آگاه به مسائل سیاسی خواند و گفت: آقای مومنی شما قول دادید که با اعتدال و نگاه به تخصص افراد رفتار کنید. در برخی از استان‌ها افراد با نردبان‌های سیاسی منصوب شده و بالا آمدند آن هم به واسطه آنکه در ستاد انتخاباتی شربت دادند و پوستر چسباندند. انتظار می‌رود آقای مومنی از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کرده و افراد غیرمتخصص را کنار بگذارند.

پوردهقان بیان کرد که ما در حوزه‌های اجتماعی بعضا با مسائل تنش‌زا و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی مواجه می‌شویم که انتظار می‌رود برای حل آن از ابزارهای انتظامی و امنیتی استفاده نشود و آنها را با نگاه فرهنگی و اجتماعی حل کنید.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم حل مشکلات معیشتی در وزارت کشور و در بین فرمانداران و بخشداران گفت: با عینک سیاسی به استان‌ها نگاه نکنید. استانداران و فرمانداران را براساس دانش‌شان انتخاب کنید. افرادی که دارای سهم اقتصادی و معیشتی و کارنامه خوبی باشند.

وی در پایان گفت: وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور است. نمایندگان مجلس به عنوان همکاران و همیاران مشورتی وزیر کشور در انتخابات و حوزه‌های امنیتی آماده همراهی و همکاری با شما و دولت هستند.

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/ گودرزی: «مومنی» در انتخاب استانداران و فرمانداران دقت کند

حمیدرضا گودرزی در جلسه علنی نوبت صبح امروز سه شنبه مجلس و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به شما به عنوان موافق رای می‌دهم. از ۲۴۰ نفر نماینده متقاضی برای صحبت هم ۲۱۲ نفر به عنوان موافق ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به تجربه خود در وزارت کشور گفت: وزارت کشور وزارت گسترده‌ای است که تمامی نظم و انضباط داخل کشور به این وزارتخانه برمی‌گردد. درخواست ما این است که در انتخاب استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و همچنین در سازمان شهرداری و دهیاری‌ها دقت فراوان کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت وزارت کشور گفت: آقای مومنی را به نظم و انضباط می‌شناسند. انتظار می‌رود به مولفه‌هایی همچون تامین آزادی، سرمایه اجتماعی، اجرای سیاست‌های عمومی و استفاده از مشارکت‌های عمومی در اداره کشور توجه شود.

گودرزی همچنین با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی دارای تجربه و سوابق مدیریتی بسیار قوی‌ای است. انتظار می‌رود که در دوران ایشان شاهد افزایش ارتباطات مردم و ارتباط با نمایندگان باشیم که البته همه اینها از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور است.

به گزارش ایسنا، نماینده الیگودرز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشور در پشت تریبون مجلس حضور پیدا کرد، اما به عنوان موافق صحبت کرد لذا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس صحبت‌های او را نیمه تمام گذاشت و اجازه اتمام سخنانش را نداد.

پایان هفتمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) به ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم پرداختند.

در این جلسه ابتدا ادامه صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت؛ نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی در جلسه روز گذشته به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر به جلسه امروز موکول شد.

سپس صلاحیت حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت؛ نماینده ای در مخالفت و موافقت با صالحی صحبت نکرد.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح وارد بررسی صلاحیت سردار اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور شدند که بررسی ناتمام ماند و به جلسه نوبت عصر موکول شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفته است؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی دادگستری وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ صوفی: کارنامه مومنی مثبت است

عباس صوفی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: وزارت کشور مرکز ثقل امور اجرایی در کشور بوده و علاوه بر انجام ماموریت‌های، محوله فلسفه وجودی آن جلوگیری از تعمیق اختلافات تزریق آرامش و امنیت به بدنه اجتماع و پیگیری سیاست‌های عمومی دولت می‌باشد. وزارت کشور به مثابه موتور محرکه پیشرفت همبستگی عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور است.

وی ادامه داد: آقای مومنی می‌تواند در اعمال حاکمیت و اجرای سیاست‌های عمومی بومی دولت را ارتقا دهد. از نظر بنده از نقاط مثبت دکتر مومنی اعتقاد ویژه به مقام معظم رهبری و همچنین عدم علاقه‌اش به پذیرش این سمت بوده که اغلب دنبال اغلب افراد دنبال پست و مقام هستند، این خصوصیت قابل ستایش است، اما این عدم علاقه او از همان زاویه است که منتقدان او را نقد کرده‌اند. یعنی که او معتقد بوده که وزیر کشور ترجیحاً غیرنظامی باشد. لیکن با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد و شناخت عمیقی که رئیس جمهور محترم از ایشان داشته وی را برای اعمال برنامه‌های مد نظر دولت وفاق ملی مناسب‌تر و موثرتر می‌دانسته است.

صوفی افزود: نکته دیگر درباره ایشان کارنامه مثبت اوست. وقتی که در سال‌های دهه ۸۰ یعنی قریب به ۲۰ سال پیش سالانه ۲۸ هزار تلفات جاده‌ای داشتیم ایشان برنامه‌ای را اجرا کرد که این تلفات تا ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد. این یعنی در عملکرد موفق کارنامه سردار مؤمنی دو نکته دارد اول اینکه این فرد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و در چنین شرایطی دلیل ندارد ما دنبال افرادی برویم که کارنامه درستی ندارند، دوم اینکه به هر حال ایشان آدم موفقی است که در هر سمتی قرار گرفته موفق عمل کرده است. 

وی تاکید کرد: رویکردهای اجتماعی ایشان از وقتی که با حکم رئیس جمهور وقت، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شد بر بعد نظامی‌اش غلبه کرد؛ چرا که در این دو عرصه باید از کف جامعه و عموم مردم گرفته تا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ارتباط می‌گرفته است که گرفت. اگر دکتر مومنی همچنان مانند ۱۵ سال گذشته با محوریت‌ رویکردهای اجتماعی ادامه مسیر دهد و به طور جدی زمینه‌ساز نگاه فرصت محور به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقوام و مذاهب و پرهیز از اختلاف افکنی و تنش زدایی باعث تحول ساختاری و هوشمندسازی در وزارت کشور و استفاده از ظرفیت‌های انسانی توانمند به ویژه نسل جوان متخصص و متعهد در سطوح در سطوح مدیریتی وزارت کشور می‌شود.

صوفی در پایان یادآور شد: در پایان امیدوارم که این دو دوست قدیمی و دو همکار آتی یعنی آقای دکتر مؤمنی و آقای دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم بتوانند با تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مطالبات مردم را محقق کنند و نامی ماندگار از خود بر جای بگذارند.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ میرزایی: رییس‌جمهور بهترین گزینه را برای وزارت کشور معرفی کرد

محمد میرزایی، نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کشور گفت: همکاران گرانقدر یکی از مطالبات جدی مردم عزیز و شما نمایندگان محترم اجرای اصل ۶۴ قانون اساسی است که اشاره می‌کند هر ۱۰ سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی سیاست جغرافیایی و نظائر آن حداکثر ۲۰ نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. ولی آخرین بازنگری که در قانون در تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۷۸ و از طریق ارائه لایحه دولت صورت گرفته است و پس از آن و با گذشت ۲۱ سال به رغم ارائه متعدد از سوی نمایندگان محترم نتیجه‌ای حاصل نشده است که طبعاً به نابرابری بیشتر حق رای دهنده‌ای رای دهندگان ساکنان حوزه‌های انتخاباتی منجر شده است.

میرزایی ادامه داد: در برنامه ارائه شده از سوی جناب آقای دکتر مومنی به این موضوع به صورت جدی توجه شده است و ما هم انتظار داریم در اولین فرصت لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه را با کمک دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. در واقع وزارت کشور به اداره امور درون مرزی می‌پردازد و اما در رابطه با وزیران پیشنهادی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ رهبر انقلاب مدظله العالی در روز ۳۱ تیرماه در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ملاک‌های مهم در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را بیان فرمودند. معظم الله در خصوص ویژگی‌های و معیارهای ضروری برای افرادی که وزیر و میداندار خواهند شد، فرمودند کسی را باید میداندار کرد که امین، صادق، متدین، معتقد به جمهوری اسلامی باشد. به واقع دکتر مومنی در تمامی ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرآمد و در رتبه بالا در بین اعضای کابینه پیشنهادی قرار دارند.

وی ادامه داد: نگاهی به سوابق و پیشینه ایشان بیانگر امین بودن، صداقت، تدین و اعتقاد واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. دکتر مومنی معتقد به نظام و قانون اساسی، متخصص با تجربه و کارآمد، معتقد به شایسته سالاری است. ایشان همانگونه که همگان مطلع‌اند ابتداً عدم علاقه خود را به پذیرش این مسئولیت با آقای رئیس جمهور محترم در میان گذاشتند و صرفاً بر اساس تکلیف جهت کمک به مردم محترم به دولت و دولت محترم و مردم و رفع مشکلات و تقویت وزارت کشور به میدان خدمت وارد شده‌اند. این مسئله بیانگر شخصیت والای ایشان است و قطعاً چنین رویه‌ای در این دوره و زمان غنیمت است.

میرزایی تاکید کرد:  البته تعامل و بررسی شخصیت و بررسی برنامه‌های دکتر مومنی نیز بیانگر آن است که رئیس جمهور محترم بهترین گزینه را برای وزارت کشور انتخاب کرده‌اند و این به اصطلاح وظیفه نمایندگان محترم است که با رای بسیار بالا از این انتخاب حمایت کنند تا ان‌شاءالله ایشان با قدرت مسئول مدیریت و رهبری امور سیاست داخلی کشور شود.  تلفیق رویکردهای سیاسی، امنیتی و اجتماعی و عمرانی تجربه و شخصیت دکتر مؤمنی بر اساس کار ویژه‌های وزارت کشور که به بحث‌ها و موضوعات سیاسی اجتماعی امنیتی به عنوان می‌پردازد بیانگر تلفیق نگاه سیاسی و عمرانی و امنیتی با رویکرد اجتماعی است.

آغاز هشتمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

هشتمین جلسه صحن مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت اعضای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم دقایقی پیش آغاز شد.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ بررسی خط مشی، اصول کلی، برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کردند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها انجام می شود و تاکنون به صلاحیت ۱۴ وزیر (وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی) از ۱۹ وزیر کابینه دولت رسیدگی کردند.

مخالف وزیر پیشنهادی کشور/ باقری: مومنی تخصص های مورد نیاز وزارت کشور را ندارد

محمد باقری نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در جریان بررسی برنامه و صلاحیت اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور در سخنانی به عنوان مخالف تاکید کرد: آقای مومنی فرد نظامی هستند و مقام معظم رهبری و امام راحل با صراحت دخالت نیروهای نظامی و انتظامی را در سیاست نهی کردند. آیا اینکه شخصی را از نیروی انتظامی برمی‌داریم و به عنوان وزیر کشور مطرح می‌کنیم بر خلاف منویات رهبری و امام نیست؟

وی با تاکید بر اینکه آقای پزشکیان باید به صورت شفاف توضیح دهد که چه شد که آقای مومنی را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد گفت: یکی دیگر از دلایل مخالفت من با وزیر پیشنهادی کشور مبنای آقای پزشکیان است؛ مگر آقای پزشکیان در انتخابات نگفتند که افراد باید بر اساس تخصص انتخاب شوند؟ آیا واقعاً آقای مومنی در مسائل سیاسی و اقتصادی و امنیتی و فرهنگی تخصص دارند؟

باقری افزود: آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد در حالیکه وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی که نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه بگذاریم که باید مسائل سیاسی فرهنگی اجتماعی را درک کند.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که آیا نمی‌شد یکی از استانداران یا معاونان استاندار که طی سال‌های گذشته حضور داشتند تصدی وزارت کشور را عهده‌دار شوند؟ ادامه داد: آیا در بین دانشگاهیان و اساتید دانشگاه‌ها یک نفر پیدا نمی‌شد که یکی از میان آنها را به عنوان وزیر کشور انتخاب کنیم؟ آیا این توهین به دانشگاه‌های کشور نیست؟ فردا باید به مردم کارمندان وزارت کشور پاسخگو باشیم. 

اگر یک نفر از کابینه پیشنهادی رای نیاورد دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد

باقری با ییان اینکه اگر  پزشکیان واقعاً می‌خواست به برخی از جریانات سیاسی حالی بدهد نباید از وزارت کشور هزینه می‌کردند، عنوان کرد: مردم با امید در انتخابات ۱۴۰۳ شرکت کردند و اگر آقای پزشکیان نبودند آیا این همه جمعیت در انتخاب شرکت می‌کردند؟ باید دقت کنیم که بعد از ۴ سال ما دوباره در این کشور انتخابات داریم و به مردم نیاز داریم که دوباره پای صندوق‌های رای بیایند؛ با این گونه چینش کابینه خدا شاهد است که مردم ناراحت می‌شوند. اگر یک نفر از کابینه پیشنهادی رای نیاورد دولت وفاق ملی شکل نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد مومنی در ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی گفت: آقای مومنی کدام خلاقیت را در این پست‌های مدیریتی داشته‌اند؟ امروز وضعیت کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر چیست؟ وضعیت پلیس راهور ما چگونه است؟ وضعیت ترافیک شهری ما چگونه است؟ ایشان چه تضمینی می‌دهند که مجدداً اتوبوسی از جاهای دیگر از وزارت کشور نیرو بیاورند؟ در سه سال گذشته دیده شد که در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها چقدر از جاهای دیگر نیرو وارد شده است؛  آقای مومنی باید پاسخگو باشد که آیا می‌خواهد اتوبوسی نیرو بیاورد یا خیر؟ آیا وضعیت سه سال گذشته وزارت کشور برای نمایندگان مجلس قابل قبول بود؟ نمایندگان دقت کنند که یک بار دیگر کلاه به سرشان نرود.

مراقب نفوذ جریان انحرافی در مجلس باشیم 

این نماینده مجلس اظهار کرد: جبهه مشارکت یکی از خطرناک‌ترین گروه‌ها در کشور است که واقعاً برای کشور مضر است و موجب دردسر برای کشور شده است؛ از سوی دیگر نیز باید مراقب انحرافی باشیم و جریان انحرافی در مجلس و انتخاب اعضای کابینه نفوذ نکند؛ جریان انحرافی در این کشور خطرناک‌تر از جبهه مشارکت است؛ هر دو لبه دو قیچی برای کشور هستند و خدا شاهد است که جریان انقلابی در مجلس نفوذ دارد و باید مراقب باشید که به آن شخصی که این‌ها رنگ می‌دهند ما رای ندهیم؛ این‌ها یا می‌خواهند مجلس را کانالیزه و مدیریت کنند و ما باید دقت کنیم که جریان انحرافی بیشتر از این به کشور ضربه نزند.

به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات باقری گفت: هیچ مغایرتی با قانون اساسی و قوانین جاری کشور برای نیروهای نظامی جهت حضور در بخش‌های دولتی وجود ندارد؛ ضمن اینکه در موادی از قانون استخدامی سپاه که سپاه استخدام این نهاد است، مقررات مأمور کردن است نیروها به دوایر و دستگاه‌های دولتی مطرح شده است.

وی افزود: اوج فعالیت‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری است و نیروهای نظامی در مشارکت در نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حتی ضرورت استعفا نیز ندارند و حتی در انتخابات دوره دوم آقای خاتمی دیدیم که آقای شمخانی با لباس نظامی زودتر در مناظرات شرکت کردند؛ بنابراین هیچ ممانعت قانونی در این خصوص وجود ندارد. 

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ پژمانفر: مومنی برنامه مشخصی درباره اتباع دارد

نصرالله پژمانفر در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: دولت وفاق ملی به معنای انجام کار در چارچوب قانون و اصل قانونی است و گرایش‌های سیاسی فرقی نمی‌کند مهم آن است که افراد در چارچوب نظام باشد پس اگر فردی چارچوب نظام را رعایت نکرده و حذف شد، نباید آن را با جریان اصلاح‌طلبی و اصوگری گره زنیم.

موافق وزیر پیشنهادی کشور/ هاشمی: مومنی رویکرد تعاملی و مشارکتی دارد

حسن هاشمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان موافق اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور گفت: آقای مومنی تمامی ویژگی‌هایی که رهبری به عنوان ملاک و شاخص برای رای اعتماد فرمودند، را دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها