کد خبر: 722861
تاریخ انتشار :

سهام عدالت | سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

شگفتانه دولت برای سهام عدالتی ها در هفته آینده | واریز سود سهام عدالت با مبلغ شگفت انگیز کلید خورد

آخرین اخبار مربوط به واریز سود سهام عدالت را در ادامه بخوانید.

شگفتانه دولت برای سهام عدالتی ها در هفته آینده | واریز سود سهام عدالت با مبلغ شگفت انگیز کلید خورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرنگار شایلین بهبودی:

ولی‌الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره واریز مرحله سوم سود سهام عدالت توضیحاتی ارائه داد.

واریز سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها که دو مرحله از آن سال گذشته عملیاتی شد و قرار بود مرحله سوم و تسویه آن ماه‌های قبل محقق شود، سودی که واریز نشد و حالا سهامداران آن برای واریز و برخورد با متخلفان این تاخیر لحظه شماری می‌کنند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، ۲۸ فروردین‌ درباره واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت گفته بود: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مرتبه پیش اعلام شد چهار شرکت همچنان سود سهام عدالت را واریز نکردند حالا نسبت به قبل پالایشگاه بندرعباس تسویه کرده و شرکت فجر انرژی خلیج فارس هم اعلام کرده که به سبب افزایش سرمایه سودی را واریز نخواهد کرد و اکنون تنها ۲ شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که ۲.۵ همت بدهی و شرکت مپنا که آن هم ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند باقی مانده اند که باید سود سهام عدالت را واریز کنند.

وی اظهار کرد: در مجموع تاکنون برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت ۲۲ هزار میلیارد تومان پول واریز شده است که اگر مبلغ باقی مانده هم به آن اضافه شود حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت خواهد بود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس همچنین بیان کرد: شرکت هلدینگ خلیج‌فارس فارس اعلام کرده که شرکت‌های فجر و مبین به سبب مشکلات تاکنون سود سهام را برای هلدینگ واریز نکرده اند و طبیعتا هلدینگ خلیج‌فارس هم نتوانسته سود سهام عدالت را به شکل کامل تسویه کند شرکت مپنا هم اعلام کرده از وزارت نیرو طلبکار است به همین دلیل سود سهام عدالت را کامل واریز نکرده است.

او افزود: رقم اصلی و با اهمیت باقی‌مانده جهت واریز سود سهام عدالت برای هلدینگ خلیج‌فارس است که این هلدینگ حسابش راکد نیست و خرد خرد سود را واریز می‌کند فکر می‌کنم اگر هلدینگ خلیج‌فارس سود سهام عدالت را تسویه کند می‌توانیم برای اخذ مجوز واریز سود سهام عدالت از سمت شورای عالی بورس حرکت کنیم. هفته گذشته تاکنون با مدیران هلدینگ خلیج‌فارس فارس صحبت شده و در طول این زمان یک همت واریز داشتند و همچنان منتظر تسویه کامل هستیم.

اما عدم تسویه سود سهام عدالت زمینه مناسبی را برای سودجویان فراهم می‌کند تا از این چشم انتظاری سهامداران به نفع جیب خود استفاده کنند؛ در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفته بود: سهامداران توجه داشته باشند سود سهام عدالت تنها به شماره شبای ثبت شده افراد در سامانه سجام واریز خواهد شد همچنین برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به کلیک بر روی هیچ لینکی نخواهد بود و با هیچ یک از سهامداران تماسی گرفته نخواهد شد.

وی اظهار کرد: سهامداران هوشیاری کافی را داشته باشند و اخبار مربوط به واریز سود سهام عدالت را تنها از خبرگزاری‌های رسمی و رسانه ملی پیگیری کنند تا در دام سود سودجویان گرفتار نشوند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سرانجام واریز سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت محقق خواهد شد یا همچنان باید شاهد بدعهدی شرکت‌های متخلف باشیم.

نحوه دریافت سود سهام عدالت دور جدید

می توان انتظار داشت در پاییز و زمستان امسال که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 1402 واریز می شود، باقیمانده سود سهام عدالت 1401 نیز به حساب سهامداران واریز شود.

 واریز سود سهام عدالت در تابستان واریز می شود؟ این روزهابسیاری از افراد پیگیر زمان واریز سود سهام عدالت هستند و از این رو ما در اندیشه معاصر به دو تاریخ قطعی برای واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۳ پرداخته ایم و در انتها نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان را بررسی خواهیم کرد.

سود سهام عدالت طی سال های اخیر در دو مرحله، یکی در پاییز و دیگری در اواخر زمستان به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شده است. سال گذشته سود سهام عدالت در مرحله دوم حدود ۳۰ درصد کمتر از مرحله اول بود. همچنین در سال ۱۴۰۲ سود سهام عدالت متوفیان نیز پرداخت شد. وعده داده شده افرادی که در زمستان سال گذشته سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند در خردادماه ۱۴۰۳ حساب آنها شارژ خواهد شد.در حالی که اعلام شده بود مرحله سوم سود سهام عدالت باقیمانده سال ۱۴۰۱ در خرداد امسال واریز می شود، در نیمه مرداد هنوز خبری از سود سهام عدالت نیست.

با توجه به بدعهدی برخی از شرکت ها، این احتمال وجود دارد که واریز سود سهام عدالت تا ماه ها به تعویق بیفتد.

با این وجود می توان انتظار داشت در پاییز و زمستان امسال که سود سهام عدالت مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ واریز می شود، باقیمانده سود سهام عدالت ۱۴۰۱ نیز به حساب سهامداران واریز شود. از این رو فعلا تنها زمان های قطعی واریز سود سهام عدالت، آذر و اسفند ماه ۱۴۰۳ است.

نحوه دریافت سود سهام عدالت متوفیان

مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق شعب کارگزاری و بانک‌های منتخب همچنان رایگان است.

مژگان صفری‌ مقدم اظهار کرد: یکی از وراث سهام عدالت پس از سجامی شدن می‌توامند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه «ddn.csdiran.ir» و مراجعه به بخش امور سهام عدالت متوفی و وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد فرد فوت شده، نسبت به استعلام وضعیت سهام عدالت و پرتفوی سهام متوفی اقدام کند.

وی با بیان اینکه همه فرآیند فوق و تقسیم دارایی متوفی همچنان به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: در ادامه یکی از وراث پس از استعلام وضعیت سهام عدالت می‌تواند به یکی از شعب کارگزاری های منتخب و یا بانک‌های «ملی، تجارت، ملت و پارسیان» مراجعه و مدارک لازم را که در آدرس «www.csdiran.ir/pages?page=miras» درج شده، ارائه کند.

صفری‌ مقدم تصریح کرد: همه ورثه متوفی سهام عدالت پس از تقسیم دارایی متوفی می‌بایست نسبت به سجامی شدن اقدام کنند تا واریز سود سهام عدالت، به حساب آن‌ها از طریق شماره شبایی که در سامانه سجام اعلام کرده‌اند، صورت گیرد. در عین حال ورثه پس از سجامی شدن می‌توانند با مراجعه به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه علاوه بر مشاهده پرتفوی سهام عدالت خود، از ارزش روز آن نیز مطلع شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها