کد خبر: 723977
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

پزشکیان و چالش دانشگاه

پزشکیان در دوراهی مهمی قرار دارد. فشارهای منتقدان را تحمل می‌کند یا ناامیدی بدنه اجتماعی را به جان می‌خرد؟

پزشکیان و چالش دانشگاه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - مسعود پزشکیان از روزی که رئیس جمهور شده تا حالا کم چالش نداشته است. از ترور هنیه گرفته تا انتقادها از کابینه، حالا هم که کار را رسما شروع کرده با چالش‌های جدیدی مواجه است. نمونه‌اش همین مخالفت‌هایی که با سیاست‌های وی درباره دانشگاه می‌شود. 

پزشکیان با توجه به بدنه اجتماعی که از وی در انتخابات حمایت کرد ، وعده‌هایی که داد و همچنین رویکردی که خودش در طی سالها در حوزه دانشگاه و علم داشته سعی کرده در همین ابتدای کار اقدامات موثری در حوزه دانشگاه داشته باشد. شاهد این مدعا نیز برخورد جدی است که با استاد توهین کننده به مهسا امینی و هموطنان سنی و کرد صورت گرفت. بعد هم دستوری که برای بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی داد و در جلسه تودیع و معارفه وزیر علوم رسما اعلام کرد. 

این رویه دولت در همین ابتدای کار با انتقادات بسیاری همراه شده و به نظر می‌رسد که در ماه‌های آینده هم یک چالش جدی باقی بماند. گزارشی که امروز روزنامه کیهان نوشته تا تصمیم رئیس جمهور را زیر سوال ببرد و آن را یک اقدام فراقانونی بخواند، همچنین یادداشتی که روزنامه جوان نوشته و برکناری علی انتظاری و بازگشت شریفی‌زارچی به دانشگاه را مصداق استانداردهای دوگانه دانسته؛ حاکی از این است که دولت پزشکیان در حوزه دانشگاه مسیر همواری پیش رو ندارد. 

اینکه دولت چهارده در مقابل انتقادات و فشارها کوتاه می‌آید یا بر سر وعده‌ها می‌ماند به زودی مشخص خواهد شد اما حتما هر کدام از این تصمیمات برای وی با عواقبی همراه خواهد بود. پزشکیان اگر آنچنان که خود را دانشگاهی دانسته و این حوزه اهمیت داده، مسیر را ادامه دهد و بر تصمیمات خود پافشاری کند، حتما شاهد فشارهای بیشتر خواهد بود. فشارهایی که می‌دانیم سرریز آن به حوزه‌های دیگر است و می‌تواند چالش‌های جدیدی را هم به دنبال داشته باشد. اگر هم کوتاه بیاید و از میزان فشارها به دولت بکاهد، باید جوابگوی افکار عمومی باشد و از خیر سرمایه اجتماعی که او را در کارزار 1403 به پاستور رساند، بگذرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها