کد خبر: 724789
تاریخ انتشار :

هشدار شدیداللحن مصر به اسرائیل درباره محور فیلادلفیا

منابع عبری فارش کردند که مصر از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیام تهدیدآمیزی به اسرائیل ارسال، و طی آن، خشم خود را از اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره محور فیلادلفیلا ابراز کرده است.

هشدار شدیداللحن مصر به اسرائیل درباره محور فیلادلفیا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: مصر، عصر چهارشنبه گذشته از طریق کانال‌های دیپلماتیک، نارضایتی خود را از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره محور فیلادلیفلا، رسما به تل‌آویو اعلام کرده است.

یدیعوت آحارونوت تصریح کرد:‌ دلیل نارضایتی مصری‌ها به اقدام نتانیاهو برمی‌گردد که در کنفرانس مطبوعاتی‌اش از نقشه‌ای رونمایی کرد که در آن، محور فیلادلفیلا به عنوان یک منطقه نظامی نشان داده شد که بر خلاف توافق‌‌نامه صلح «کمپ دیوید» میان تل‌آویو و قاهره بوده است.

نتانیاهو در این کنفرانس مطبوعاتی، که با موجی از واکنش‌های اعتراضی و خشم همراه بوده، از اهمیت سیطره ارتش اشغالگر بر محور فیلادلفیلا- واقع در مرز مشترک باریکه غزه و مصر- سخن گفت ولی در این نقشه هیچ اشاره‌ای به کرانه باختری نشده بود.

در همین راستا، پایگاه خبری «العربی الجدید» گزارش داد که «محافل دیپلماتیک و امنیتی در مصر در حال بررسی برخی سناریوها برای تشدید تنش در مرحله آتی هستند که شامل گام‌هایی از جمله احتمال فراخواندن سفیر مصر از تل‌آویو و درخواست از شورای امنیت برای تذکر دهی به اسرائیل جهت عقب‌نشینی؛ زیرا توافقنامه کمپ دیوید در سازمان ملل ثبت شده و تحت نظارت شورای امنیت است.»

«اسامه محمود کبیر» تحلیلگر برجسته نظامی در مصر در این‌باره اظهار داشت: ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد حفره‌های تونل‌هایی که در محور فیلادلفیا در شرق خط مرزی مصر کشف شده، با بررسی های مهندسی و فنی توسط متخصصان مشخص شد که بیش از 7 سال از آن استفاده نشده است. این اظهارات نتانیاهو دامی بوده که خودش برای خودش نصب کرده است.

واقعیت آن است که موضع ضعیف مصر از آغاز جنگ غزه و رضایت ضمنی برای ریشه‌کنی حماس، که قاهره آن را بخشی از اخوان المسلمین می‌داند و آن را به‌عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی می‌کند، نتانیاهو را تشویق کرد تا برای ایجاد واقعیتی جدید در رفح و گذرگاه تلاش کند .

اگر نتانیاهو در دستیابی به این اهداف موفق شود، مصر باید تسلیم واقعیت جدید در زمین شود و منطقه‌ای را که در امتداد مرز‌های خود در دست اسرائیل ببیند. مصر ممکن است گرفتار درگیری‌های مرزی شود و این کشور را در آینده وارد درگیری کند، به‌ویژه اینکه مقاومت فلسطین نیرو‌های اشغالگر را در گذرگاه فیلادلفیا هدف قرار خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها