کد خبر: 725430
تاریخ انتشار :

از مهاجرانی که گوشت گربه میخورند تا تسلیم شدن مقابل روسیه در جنگ اوکراین | در اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس چه گذشت؟

اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس تقریبا پر تنش بود. ترامپ مهاجران را به خوردن سگ و گربه متهم کرد و از حمایت مستقیم از اوکراین در جنگ با روسیه طفره رفت.

از مهاجرانی که گوشت گربه میخورند تا تسلیم شدن مقابل روسیه در جنگ اوکراین | در اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و هریس چه گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نیمه شب گذشته به وقت ایران اولین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و کامالا هریس دو کاندیدای نهایی احزاب اصلی در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر برگزار شد. این مناظره در واقع دومین مناظره انتخاباتی ترامپ و اولین مناظره برای هریس بود. مناظره اول میان ترامپ و بایدن به حذف بایدن از گردونه رقابت‌ها منجر شد.

در آستانه اولین مناظره، کاندیدا‌ها عملاً در نظرسنجی‌ها به تساوی رسیدند و  اقلیت کوچکی از رای دهندگان نتیجه انتخابات را تعیین خواهند کرد.

در اینجا نکات کلیدی مناظره سه شنبه شب را میخوانید؛

۱. ترامپ بار‌ها اطلاعات نادرست داد

رئیس جمهور سابق آمریکا سعی کرد نقش خودش را در جریان حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره انکار کند. او گفت که تنها برای سخنرانی در آنجا حضور داشته و نانسی پلوسی، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان در آن زمان را به دلیل عدم حفظ امنیت کنگره متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ترامپ به اشتباه گفت که نرخ جرم و جنایت در ایالات متحده افزایش یافته است در حالی که در واقع این نرخ کاهش یافته است.

۲. عملکرد درخشان مجریان برنامه

دیوید مویر و لینزی دیویس مجریان شبکه ABC، شبکه برگزار کننده مناظره، یک اجرای قوی و تحسین بر انگیز داشتند. آن‌ها به طور مؤثری بحث‌ها را با سؤالاتی درباره موضوعات کلیدی از جمله اقتصاد، مهاجرت، حقوق سقط جنین و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت جهت دادند و در صورت لزوم، اظهارات مهم و روشن‌کننده را گوشزد کردند.

مویر و دیویس روزنامه‌نگارانی با سابقه آمریکایی اند که چندین دهه است موضوع انتخابات را در آمریکا پیگیری می‌کنند. بازخورد عملکرد آن‌ها در رسانه ها، درست در مقابل بازخورد‌ها در مورد مناظره CNN در ماه ژوئن بود. بسیاری ناظران معتقد بودند مجریان CNN فرصت‌های متعددشان برای راستی آزمایی اظهارات ترامپ و جو بایدن را از دست می‌دادند.

۳. هریس با قدرت از موضع دموکرات‌ها در مورد حقوق باروری دفاع کرد

مجریان از ترامپ درباره سقط جنین پرسیدند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای دهندگان با مواضع دموکرات‌ها و هریس در مورد حقوق باروری موافق هستند. استراتژی ترامپ می‌توانست این باشد که بگوید موضوع را به ایالت‌ها واگذار می‌کند. اما او حالت تدافعی گرفت و از نظر رسانه‌های آمریکایی یکی از نادرست‌ترین مواضع خود را تکرار کرد و گفت اکثر رأی‌دهندگان و حقوقدان‌های کشور خواستار تغییر حکم تاریخی «رو علیه وید» هستند. «رو علیه وید» (Roe versus Wade) حکم تاریخی دیوان عالی ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین بود که در آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی پشتیبانی می‌کند.

ترامپ گفت تغییر این حکم، بهترین تصمیم برای کشور خواهد بود.

هریس در جواب برخی از عواقب چنین تصمیمی را برای زنان بارداری که در پارکینگ‌ها دچار سقط جنین شده اند یا به آن‌ها گفته شده که باید به بارداری حاصل از تجاوز خود پایان بدهند، توضیح داد. هریس گفت «آیا این همان چیزی است که آن‌ها "می خواستند"؟»

ترامپ وقتی تحت فشار قرار گرفت که بگوید آیا ممنوعیت سقط جنین ملی را امضا می‌کند یا نه، چاله دیگری برای خود حفر کرد گفت که اظهارات معاونش جی دی ونس درباره وتو کردن این قانون غلط بوده، اما پاسخ بله یا خیر طفره رفت.

۴. ترامپ کامالا هریس را «مارکسیست» خطاب کرد

در طول مناظره ترامپ سعی کرد بگوید هریس چپ‌گراتر از چیزی است که نشان می‌دهد. حتی او را "مارکسیست" خطاب کرد.

ترامپ با اغراق دیگری گفت: «او نقشه‌ای برای مصادره اسلحه همه دارد.»

هریس پاسخ داد که او و تیم والز، معاون ریاست جمهوری اش، در واقع خودشان هم صاحب اسلحه هستند.»

ترامپ همچنین هریس را به برنامه ریزی برای کاهش بودجه پلیس متهم کرد.

هریس به عنوان یک سناتور در سال ۲۰۲۰، از تلاش‌ها برای بررسی مجدد بودجه‌های ادارات پلیس حمایت کرد، اما خواستار کاهش بودجه پلیس نشده بود. دولت بایدن هم از افزایش تعداد افسران پلیس در سراسر کشور حمایت کرده است.

در مورد مراقبت‌های بهداشتی، ترامپ گفت هریس «می‌خواهد همه تحت بیمه دولتی باشند».

اتهامات ترامپ در این مناظره با استراتژی کلان مبارزات انتخاباتی او که استدلال می‌کند هریس یک دموکرات چپ افراطی «رادیکال» است، همخوانی داشت. به گفته کارشناسان، این استراتژی برای منصرف کردن رأی دهندگان مستقل از حمایت از او طراحی شده است.

۵. توهین ترامپ به مهاجران

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد موضوع مهاجرت غیرقانونی در واقع نقطه ضعف کامالا هریس در برابر ترامپ است. اما اظهارات ضد مهاجر ترامپ به قدری شرم آور بود که به نظر می‌رسد پاس گلی به هریس داده است.

در سرتاسر مناظره، ترامپ چندین بار به موضوع مهاجران اشاره کرد و ادعا‌های شرم آوری درباره حیوانات خانگی که توسط مهاجران خورده می‌شود، مطرح کرد.

ترامپ گفت مهاجران دارند سگ‌ها را می‌خوردند. آن‌ها دارند گربه‌ها را می‌خورند. آن‌ها در حال خوردن حیوانات خانگی افرادی هستند که در آنجا زندگی می‌کنند.

مجریان مناظره سعی کردند این ادعا‌ها را رد کنند و ترامپ را در مورد اعتبار و همچنین نحوه اجرای اخراج میلیون‌ها نفر از کشور به چالش بکشند. همزمان با آنها، هریس دست به حمله زد. او با قوانینی برای تقویت مرز‌ها مخالفت کرد.

او گفت: «ترامپ ترجیح می‌داد به جای رفع مشکل، یک مشکل دیگر درست کند.»

۶. جدال بر سر جنگ اوکراین

هریس گفت که اگر ترامپ در حال حاضر بر سر کار بود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، کیف را تصرف کرده بود.

هریس همچنین گفت: "من معتقدم دلیل اینکه دونالد ترامپ می‌گوید این جنگ ظرف ۲۴ ساعت به پایان می‌رسد این است که او قرار است در این جنگ تسلیم شود. "

زمانی که مویر از ترامپ پرسید که چگونه جنگ را پایان می‌دهد - و به طور خاص آیا می‌خواهد اوکراین پیروز شود؟، رئیس جمهور سابق پاسخ روشنی ارائه نکرد.

ترامپ گفت: من می‌خواهم جنگ متوقف شود. من می‌خواهم زندگی‌هایی را که بیهوده از دست می‌روند، نجات دهم. میلیون‌ها نفر کشته می‌شوند.» هنگامی که او دوباره تحت فشار قرار گرفت که آیا به نفع ایالات متحده در پیروزی اوکراین است؟ او گفت: «منافع ایالات متحده در پایان این جنگ است برای این منظور باید برای یک توافق مذاکره کنیم، زیرا ما باید جلوی این تلفات انسانی را بگیریم.»

۷. هریس دست روی نقطه ضعف ترامپ گذاشت

هریس از رای دهندگان دعوت کرد تا خودشان سخنرانی‌های ترامپ را از نزدیک ببینند و گفت که خواهید دید که چطور شرکت کنندگان از فرط خستگی و کسالت سخنرانی را ترک می‌کنند. این حرف ضربه سنگینی برای ترامپ بود. ترامپ بسیار برآشفته شد و گقت: مردم تجمعات من را ترک نمی‌کنند. ما بزرگترین تجمعات، باورنکردنی‌ترین تجمعات در تاریخ سیاسی کشور را داریم.

او گفت که هریس به شرکت‌کنندگان در برنامه‌های انتخاباتی‌اش پول می‌دهد. او هریس را متهم کرد که قصد دارد کشور را به "ونزوئلایی روی استروئید" (تشبیه آمریکا به یک بدنساز غیر حرفه‌ای که به جای بافت عضلانی، از دارو‌های استروئیدی برای حجیم شدن استفاده کرده) تبدیل کند و ایالات متحده را "ملت شکست خورده" نامید.

۸. جدال مجریان با ادعا‌های دروغ ترامپ و ماهی‌گیری هریس از آب گل آلود

زمانی که مویر از ترامپ پرسید که از کجا شایعه خورده شدن سگ‌ها توسط مهاجران را شنیده، ترامپ گفت که آن را از «مردم تلویزیون» شنیده است. هریس ماهرانه از این پاسخ برای پیش کشیدن فهرستی از اظهارات نادرست مشاوران قبلی ترامپ و اعضای کابینه او استفاده کرد.

او چندین تله مشابه دیگر را در طول شب برای ترامپ گذاشت، از جمله فهرستی از جنایاتی که ترامپ به آن‌ها متهم شده بود؛ اشاره به ارث بردن ۴۰۰ میلیون دلار از پدرش قبل از تشکیل پرونده‌های ورشکستگی متعدد؛ و همچنین «پوزخند» رهبران جهان به ترامپ.

او یک طعنه درخشان به ترامپ زد و گفت: ۸۱ میلیون نفر دونالد ترامپ را اخراج کردند.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها