کد خبر: 725914
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مجید ابهری

آسیب‌های حضور غیرقانونی افغان‌ها؛ از سرقت و پول‌شویی تا قتل

یک جامعه‌شناس گفت: باید روزانه سهمیه‌ای برای استان‌ها تعیین شود تا با شناسایی افغان‌ها زمینه فرستادنشان به افغانستان فراهم شود و گفته شود که در صورت بازگشت به ایران مشمول مجازات سنگین می‌شوند.

آسیب‌های حضور غیرقانونی افغان‌ها؛ از سرقت و پول‌شویی تا قتل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - حضور غیرقانونی مهاجران افغان در ایران به یکی از موضوعاتی تبدیل شده است، که به گفته کارشناسان نیازمند تصمیم عاجل است. از یک سو برخی از این مهاجران دست به بزه‌هایی می‌زنند که زمینه ناامنی را ایجاد می‌کنند و از سوی دیگر فرصت‌های بسیار شغلی توسط آنها اشغال می‌شود. حالا پرسش آن است که برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

مجید ابهری، جامعه‌شناس، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مهاجرت از وطن در صورت بروز برخی از حوادث ناخوشایند رخ می‌هد. جنگ و حوادث طبیعی و وارد مشابه از موضوعاتی هستند که علل اصلی مهاجرت به کشورهای دیگر، خصوصا کشورهای همسایه را شکل می‌دهند. درباره کشور همسایه و دوست یعنی افغانستان هم نکاتی وجود دارد که به عنوان یک آسیب‌شناس و جامعه‌شناسی که سال‌ها درباره مهاجران افغان و بزه‌های پیش‌آمده از سوی آنان کار کرده‌ام، بیان می‌کنم. نخست آنکه برخی از این مردم زحمتکش به دلیل فشارهای سیاسی، اقتصادی و تغییر حکومت‌ها در افغانتسان به اجبار از کشور خود فرار کرده‌اند و گاهی با فرزندان و همسر خود به ایران آمده‌اند و گاهی در ابتدا خودشان آمده و بعد همسر و فرزندانشان آمده‌اند اما برخی صرفا به دلیل رفاه‌زدگی کشور خود را ترک کرده‌اند تا به آرامشی بیشتر برسند. بسیاری از مردم افغانستان وقتی طالبان بار دیگر روی کار آمد در کشور خود ماندند تا از وطن و ناموس خود دفاع کنند اما برخی همه چیز را رها به ایران آمدند. مسئله دیگر آن است که برخی از مهاجران افغان دست به بزهکاری زده‌اند و برای آنکه در کشور خود مجازات نشوند، به ایران آمده‌اند. آنها در ایران هم دست به بزه می‌زنند؛ چنانکه می‌دانیم در زندان‌های ایران بند مخصوصی به اتباع بیگانه اختصاص یافته است. این افراد در ایران عمدتا مرتکب جرایم ناموسی، مالی، سرقت و قتل می‌شوند. حتی این را هم بگویم تا دستگاه‌های امنیتی و قضایی توجه داشته باشند که بعضا این افراد به خصوص در چندسال اخیر با مأموریت خاص به ایران اعزام می‌شوند تا از نظام جمهوری اسلامی و جامعه ایران انتقام بگیرند و برای ناامن کردن کشور ایران اقدام به قتل و سرقت و دیگر بزه‌ها می‌کنند و سریع هم از مرز رد می‌شوند. پلیس ایران بارها جان خود را در تعقیب و گریز با آنها از دست داده است و نیروهای پلیس به شهادت رسیده‌اند».

او ادامه داد: «اکثر مواد مخدر به دست این افراد آن سوی مرز کشت و وارد خاک ایران می‌شود. بنابراین علاوه بر سرقت و قتل آنها دست به قاچاق مواد مخدر به خصوص تریاک و هروئین می‌زنند. اکنون بین هشت تا 14میلیون اتباع افغان در ایران حضور دارند که تعداد قابل توجهی از اینها عمدتا دچار بزهکاری می‌شوند. افغان‌های سرمایه‌دار قاچاق ارزی و پول‌شویی می‌کنند. 90 درصد گوشی‌های موبایل مسروقه در ایران به افغانستان برده می‌شود و در آنجا یا اوراق یا فروخته می‌شوند. حضور افغان‌ها در ایران یک آسیب مهم دیگر هم دارد؛ آنکه آنها فرصت‌های شغلی ایرانیان را اشغال می‌کنند که موضوع بسیار مهمی است».

این جامعه‌شناس همچنین مطرح کرد: «من برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنم که روزانه سهمیه‌ای برای استان‌ها تعیین شود و با شناسایی آنها زمینه فرستادنشان به افغانستان فراهم شود و گفته شود که در صورت بازگشت به ایران مشمول مجازات سنگین می‌شوند. در حال حاضر در برخی از شهرها به افغان‌ها نان فروخته نمی‌شود که این کار دور از انسانیت است زیرا آنها مسلمان و مهمان ما هستند و دور از مسلمانی است که آب و نان را بر آنها قطع کنیم اما باید با برنامه‌ریزی دقیق آنها شناسایی، جمع‌آوری و به کشورشان فرستاده شوند و از بازگشتشان هم جلوگیری شود».

ابهری در پایان گفت: «در پایان باید یک مسئله مهم دیگر را هم بیان کنم؛ آنکه در بین افغانستانی‌های حاضر در ایران هستند افرادی که به طور قانونی وارد ایران شده‌اند و سال‌هاست که در ایران کار می‌کنند، خانواده دارند، دارای فرزند شده‌اند و افراد مفیدی برای جامعه محسوب می‌شوند. حتما باید حساب این افراد را با مهاجران غیرقانونی جدا کرد. نباید همه افغان‌های حاضر در ایران را یکی دانست و به همه آنها فشار آورد و برای همه آنها دشواری ایجاد کرد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها