کد خبر: 728884
تاریخ انتشار :

واشنگتن تاوان می‌دهد

طی روزهای اخیر ،خصوصا پس از شهادت مظلومانه سید مقاومت، اخباری در خصوص نگرانی مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی کاخ سفید و پنتاگون در قبال تشدید و تعمیق دامنه جنگ در لبنان شنیده می‌شود.

واشنگتن تاوان می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، حنیف غفاری در یادداشتی در رسالت نوشت: 

طی روزهای اخیر ،خصوصا پس از شهادت مظلومانه سید مقاومت، اخباری در خصوص نگرانی مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی کاخ سفید و پنتاگون در قبال تشدید و تعمیق دامنه جنگ در لبنان شنیده می‌شود. اگرچه بازی راهبردی مشترک واشنگتن -تل‌آویو در تقابل مطلق با جبهه مقاومت بر همگان محرز بوده و حتی در جریان سفرهای مکرر هوکشتاین نماینده ویژه آمریکا به بیروت نیز عینیت یافته، اما نمی‌توان از دو دغدغه اساسی آمریکا در قبال تحولات خونین اخیر در لبنان به‌سادگی گذشت:

نخستین دغدغه آمریکا، معطوف به عبور صهیونیست‌ها از استراتژی «جنگ کنترل‌شده » در منطقه است. سنتکام و پنتاگون از یک‌سو قدرت پیش‌بینی سناریوهای جدید انتقامی حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت در قبال شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل فقید حزب‌الله لبنان را ندارند و از سوی دیگر، سرنوشت خود در جنگ اخیر را به بازی در زمین ارتش رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو گره‌زده‌اند.معمولا در دکترین سیاست خارجی دولت‌های مختلف آمریکا، یک اصل فرامتنی وجود دارد و آن ورود به بحران‌های قابل‌کنترل است. به عبارتی گویاتر،واشنگتن زمانی که یک بحران خودساخته را خلق و تشدید می‌کند، ابزارها و مجاری مدیریت آن بحران خودساخته را نیز تعریف و عملیاتی می‌سازد.این قاعده در خصوص تحولات اخیر لبنان و غزه نیز صادق است. آمریکایی‌ها اکنون با یک میدان نبرد مبهم و غافلگیرانه مواجه هستند که ابعاد مبهم، غیرقابل‌پیش‌بینی و خطرناکی برای واشنگتن پیداکرده و هر آن، می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل استراتژیک این کشور در غرب آسیا( و متعاقبا نظام بین‌الملل) شود.ازاین‌رو نخستین و مهم‌ترین دغدغه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا، جنبه‌ای راهبردی داشته و ناظر بر قدرت هوشمندانه جبهه مقاومت و هم‌افزایی اضلاع آن در برهم زدن محاسبات کلان و میان‌مدت زوج واشنگتن -تل‌آویو در منطقه دارد. این هم‌افزایی و همپوشانی نه‌تنها متعاقب شهادت مظلومانه سید مقاومت متوقف نشده، بلکه تقویت‌شده است.

در چنین شرایطی واشنگتن نیز به‌عنوان حامی اصلی عملیات ترور شهید سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان مقاومت، با عواقب و تبعات غیرقابل‌پیش‌بینی و البته سهمگین انتقام جبهه مقاومت دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

دومین موضوع، معطوف به پیوستگی مطلق راهبردی، تاکتیکی، عملیاتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس و کاخ سفید در تحولات خونین اخیر لبنان است.در جریان شهادت سید مقاومت، شاهد همپوشانی مطلق این دو بازیگر تروریست( واشنگتن -تل‌آویو) در جنگ غزه بوده‌ایم.صدور بیانیه وقیحانه جوبایدن در حمایت از ترور شهید سید حسن نصرالله و تأکید بر صیانت حداکثری از اشغالگران صهیونیست در برابر هرگونه اقدام و انتقامی که جبهه مقاومت صورت دهد، نقطه آشکارساز پایان بازی غیریت سازی کاذب تروریسم آمریکایی و صهیونیستی در جنگ غزه است. آمریکا و رژیم اشغالگر قدس سخت‌ترین شکست ممکن را در فرامتن و متن جنگ غزه و لبنان از جبهه مقاومت پذیرا خواهند بود. شکستی که نه‌تنها تاکتیک‌ها، بلکه ثوابت راهبردی دشمنان در منطقه را هدف قرار خواهد داد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها