کد خبر: 730476
تاریخ انتشار :

پیام استقرار سامانه تاد در اسرائیل چیست؟ | آمریکا مهیای ورود مستقیم به منازعات خاورمیانه

استقرار شامانه تاد و نظامیانی که به همراه آن در فلسطین اشغالی مستقر می‌شود در واقع اولین گام جدی و عملی آمریکا برای ورود به درگیری‌های احتمالی آتی است.

پیام استقرار سامانه تاد در اسرائیل چیست؟ | آمریکا مهیای ورود مستقیم به منازعات خاورمیانه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سامانه تاد یعنی سامانه دفاع موشکی ارتفاع بالا آمریکا در اسرائیل مستقر می‌شود. این اقدام آمریکا که همزمان با اعلام مواضع تند و قاطع آن‌ها علیه ایران صورت می‌گیرد، به چه معنا است؟ خلاصه و بدون تعارف اینکه به معنی آمادگی آمریکا برای ورود مستقیم به منازعات خاورمیانه است و این نکته مهمی است که نباید از کنار آن ساده عبور کرد.

برخی این اقدام آمریکا را تلاش این کشور برای حمایت از اسرائیل در مقابل حملات احتمالی ایران تعبیر می‌کنند که بیراه هم نیست. این نگاه، اما با قدری ساده‌انگاری وضعیت همراه است. به خصوص اگر دقت داشته باشیم که طرف آمریکایی همراه این سامانه پرسنل نظامی خود را هم راهی اسرائیل می‌کند. این درحالی است که طی سال‌های اخیر و حداقل بعد از آنکه آمریکا نظامیانش را از عراق خارج کرد، تمام تلاش خود را کرده تا ورود غیرمستیم به درگیری‌های این منطقه پرتنش - خاورمیانه - داشته باشد. آمریکا حتی در درگیری میان اوکراین و روسیه هم ورود مستقیم نداشت و نیروهایش را در قالب نیرو‌های «غیررزمی» به قول خودمان مستشاری به کی‌یف فرستاده است.

با در نظر گرفتن این رویکرد آمریکا، غیر منطقی نیست اگر استقرار سامانه تاد حساسیت‌ها را بیشتر کرده و این سوال را به ذهن برساند که پیام آمریکا با این اقدام برای ایران چیست؟ استقرار شامانه تاد و نظامیانی که به همراه آن در فلسطین اشغالی مستقر می‌شود در واقع اولین گام جدی و عملی آمریکا برای ورود به درگیری‌های احتمالی آتی است.

سیدعباس عراقچی وزیرخارجه کشورمان خیلی سریع و قاطع به این تصمیم آمریکایی‌هایی ها واکنش نشان و هشدار داد که بهتر جان نیرو‌های خود را به خطر نیندازند. این هشدارها، اما در اصل ماجرای تاثیری ندارد. مشخص است که آمریکا در سطح عالی تصمیم گرفته تا در صورت نیاز مستقیم و فعال به درگیری‌ها ورود کند.

سامانه تاد چیست؟

برای درک بهتر موقعیت بد نیست که نگاهی به مشخصات سامانه تاد اندازیم. سامانه دفاع موشکی ارتفاع بالا تاد (THAAD)، یک سیستم تسلیحات دفاعی برای محافظت در برابر تهدیدات موشک‌های بالستیک تاکتیکی در برد ۲۰۰ کیلومتر و ارتفاع تا ۱۵۰ کیلومتر است.

سیستم تاد، یک «سپر دفاعی لایه ای» را برای محافظت از مکان‌های استراتژیک یا تاکتیکی با ارزش مانند فرودگاه‌ها یا مراکز جمعیتی فراهم می‌کند. موشک تاد تهدیدات برون جوی و درون اتمسفر را رهگیری می‌کند.

این سایت‌ها همچنین با سیستم‌های سپر دفاعی سطح پایین‌تر و متوسط، مانند پاتریوت PAC-۳، که موشک‌های وارده متخاصم را در ۲۰ تا ۱۰۰ برابر ارتفاع کمتر رهگیری می‌کند، محافظت می‌شوند.

سیستم تاد ازابتدای تولید در طول ۱۶ آزمایش رهگیری گذشته خود ۱۰۰ درصد موفقیت را حفظ کرده است. این سیستم در شانزدهمین تلاش خود در آگوست ۲۰۱۹ برای اولین بار از کیت پرتاب از راه دور ساخته شده توسط دولت استفاده کرد تا برد منطقه مورد دفاع را افزایش دهد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها