کد خبر: 714500
تاریخ انتشار :

اولین مناظره/ مصطفی پورمحمدی:

حمله به سفارت‌خانه‌ها هزینه دارد/ با جهان خارج شوخی نکنیم

حمله به سفارت‌خانه‌ها هزینه دارد/  با جهان خارج شوخی نکنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، در نخستین مناظره انتخاباتی شش نامزد موجود یعنی حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه اقتصادی به‌ویژه کنترل تورم می‌پردازند که در ادامه سخنان حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی را می‌خوانید.

 

او در نوبت اول سخنان خود گفت: 

- مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد.

- تحریم مسئله مهمی‌ست و به خاطر آن روابط بین‌المللی ما قفل شده است.

- به‌واسطه مسائلی از جمله حمله به سفارتخانه‌ها، در روابط بین‌الملل هزینه می‌دهیم اما سودش را نمی‌بریم.

- امروز نیازمند اکسیرِ وفاق و اعجازِ اعتماد هستیم.

- ماها و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم لمس می‌کنند و روزمره با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند.

- وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه‌ورزان جوان و ... آنها یک دغدغه جدی دارند و می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد. اقتصاد با فرهنگ و اجتماع و سیاست و امور حقوقی و مسائل بین المللی پیوستگی دارد. نمی‌تواند بدون توجه به اینها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده‌ام این است.

- در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است با تحریم روبروییم؛ دنیا تحریم فلج‌کننده را تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم!

- نقل و انتقال مالی که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است باید حل کنیم. ما جزو لیست سیاه و جزو سه کشور هستیم. فعالان اقتصادی چه طور عمل کنند؟ از آنطرف در کشور به سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات دارد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود.

- مسائل بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان هست که هزینه می‌دهیم ولی سودش را بهره نمی‌بریم. فرصتها را شکار نمی‌کنیم.

- اقتصاد ما اقتصاد بزرگ و جامعه ما جامعه بزرگ است. حجم صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم.

- نمی‌شود مسائل داخلی را هم نادیده گرفت؛ رهبری سالهاست ما را به اقتصاد و انسجام اجتماعی و مشارکت توجه می‌دهد. چقدر ما گوش کردیم؟ بسیاری از جوانان ما آزرده و مایوس شدند.

- وفاق ملی اکسیر است و بدون آن به جایی نمی‌رسیم. مردم به ما باور ندارند باید صادقانه راه حل ها را به آنها ارائه کنیم و اعتمادزایی کنیم.

 

پورمحمدی در دور دوم پاسخ به سوالات:

- من به گذشته مردم و نظام و دولتها افتخار می کنم و به توان ملی خودمان باور دارم. کارهای بزرگی مردم و نظام انجام داده اند ولی نباید واقعیتها راانکار کرد. نقاط قوت مان فراوان است ولی با اینها باید ضعف ها را برطرف کرد.

- شش برنامه توسعه تا الان بوده چرا رهبری فرمودند ۳۰ تا ۳۵ درصد فقط اجرا شده؟ چرا اینطور شده؟ شاید برنامه ها هم اشکال دارند. چرا میخواهیم فقط آرمانها و رویاهایی مطرح کنیم.

- الزامات رشد هشت درصدی محقق می شود؟ برنامه های قبلی چرا اجرا نشده است؟

- ساختار برنامه مشکل دارد که جای دیگری باید بحثش را انجام بدهیم.

- از کجا می خواهیم منابع لازم را برای رشد بیاوریم؟ با مردمی که اعتمادشان در بورس خراب شده است؟ تا اعتماد نسازیم که نمیشود رشد اقتصادی داد.

- نمیشود خودفریبی کنیم یا خوش بینانه با مسائل برخورد کنیم. مردم دارند لمس می کنند. حرفهایی که زدم با کارشناسان متعهد و باسواد دانشگاه های تهران بود. تعابیر تندی کردند. نمیخواستم آن تعابیر را بگویم.

- این به این معنا نیست که ناامید باشیم. ما در مقابل تحریم سخت ایستاده ایم توانمندی ملی داریم وگرنه باید فروپاشی شده باشیم. تحریم مهم است ولی ما مهمتریم و قدرتمندتریم. قدرت خود را باور کنیم ولی اشتباهات خود را هم اصلاح کنیم.

 

پورمحمدی در پاسخ به سوالات دور سوم:

- با توان ملی و کارشناسی که داریم میتوانیم مشکلات را حل کنیم. تصمیمات باید با پشتوانه کارشناسی باشد. بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمیدهد.

- ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است در هر جامعه ای. اولین گام در این زمینه کنترل تورم است.تورم پنجاه ساله ما 20 درصد است(متوسط). تورم این سالهای اخیر بالای 40 درصد است. در دریای مواج تورم میشود ثبات اقتصادی درست کرد؟

- ناترازی بانکها را میتوان عبور کرد؟ بخش بزرگی از نقدینگی ها قفل شده. یا سیاستهای تکلیفی دولت است یا بنگاه داری اینهاست یا مسائل دیگر. باید از شوکهای ارزی جلوگیری کرد. بدون اینها نمیشود اقتصاد موفق و هشت درصدی را اجرا کرد.

- بهره وری را حتما قبول دارم اما با مدیرانی که شعار نمیدهند و پشتوانه تخصصی دارند. پیشینه شان این را باید نشان دهد. پروژه ها را گران تمام نکردند و حاشیه هایشان مشکل دار نشدند. باید مردم اعتماد کنند که میتوانیم کاری کنیم.

- بهره وری را با کدام کارشناس بیشتر کنیم؟ کارشناسی که زندگی اش گیر است و میخواهد مهاجرت کند؟ باید بدنه اجتماعی به ما اعتماد کند و همراهی کند و همدلی نشان دهد.

- با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش میدهیم میتوانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ نگاهمان به مسائل بین المللی را باید تغییر بدهیم.

 

پورمحمدی در پاسخ به سوالات مرحله سوم مناظره:

- بدون انضباط مالی توفیقی نخواهیم داشت. مردمی سازی اقتصاد و مشارکت دادن آنها بسیار مهم است. مردم هم سرمایه و هم ابتکار و خلاقیت و هم انرژی زیاد دارند. همه اینها را باید به کار بگیریم.

- ما باید توانمندسازی اقتصاد مردمی را سرلوحه افکار خود قرار دهیم. سهم تعاون در اقتصاد ما کوچک است.

- اصل ۴۴ اصل بسیار مترقی است؛ مشکل ما ولی در اصل ۴۴، این است که ۱۳-۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذار شد. عمده اش یا رد دیون است یا نهادهای تحت کنترل دولت است یا نهادهای شبه دولتی. خب اینکه خصوصی سازی نشد. باید این اصل جدی اجرا شود.

- بحث ساماندهی سهام عدالت را داریم. باید مالکیت و مدیریت را در سهام به مردم برگردانیم. به مردم میگوییم شما عضوید ولی خودمان مدیریت می کنیم!

- ما باید اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم انقلاب با هوشمندی و فراست و درک صحیح از موقعیت کشور و فهم درست از نظام بین المللی انجام دادند جدی بگیریم. در این رابطه باید در زنجیره اقتصاد جهانی ورود کنیم، و بازیگردانی کنیم نه اینکه بازیچه باشیم. ما توانمندیم و اقتصاد بزرگی داریم و توانمندی کارشناسی و نخبگی جوانان ما قابل توجه است. چرا غفلت میکنیم؟ مگر می ترسیم؟ باید در میدانهای بزرگ بازی کنیم. از شکست هم نترسیم.

- هدف گیری های درشت و جهت دار را باید انتخاب کنیم و در آن میدان بازی کنیم. بعضی وقتها هم ممکن است شکست بخوریم ولی باید مرد این میدان باشیم.

- اقتصاد مقاومتی در گفتمان دولت قرار محور است و ما با پایه نگاه کارشناسی عمیق و البته متکی به مدیران کارآمد و توانا.

- نکته اساسی این است که این مدیران ذهن همبسته و هماهنگ و هم افزا داشته باشند و اصطکاک نداشته باشند و البته سلامت اقتصادی که در بحث سلامت و فساد که رشته تخصصی خودم بوده عرض خواهم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها