کد خبر: 681031
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با آلبرت بغزیان

برنامه توسعه باید بر اساس توانایی‌ها نه آرزوها نوشته شود

یک اقتصاددان گفت: وقتی می‌‌گویند برنامه توسعه با این شاخص‌ها اجرا شود باید همزمان بگویند قرار است چه قدم‌هایی برای اجرای آن برداشته شود.

برنامه توسعه باید بر اساس توانایی‌ها نه آرزوها نوشته شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و حالا باید منتظر باشیم تا مجلس آن را بررسی کند اما با منتشرشدن متن آن برخی کارشناسان گفته‌اند که اعداد و ارقام آن منطبق با واقعیت اقتصادی کشور نیست.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «برنامه توسعه باید بر اساس توانایی‌ها نه آرزوها نوشته شود. وقتی بناست برنامه‌هایی درباره کشاورزی، صنعت، واردات، صادرات و... اجرایی شود باید همزمان بگویند که قرار است چه قدم‌هایی برای اجرای آن برداشته شود. از طرفی باید برنامه توسعه‌ای نوشته شود که قابلیت تقسیم‌شدن آن به پنج‌برنامه یک ساله وجود داشته باشد که در واقع در بودجه‌بندی متبلور شود».

او ادامه داد: «اینکه گفته شود در پنج‌سال آینده باید فلان قدر نفت بفروشیم باید بر اساس واقعیت‌ها گفته شود. اکنون هنوز تحریم هستیم و مشخص نیست چه زمانی تحریم‌ها رفع شود؛ بنابراین به صورت انتزاعی نمی‌شود گفت که ما نفت را به فلان میزان می‌فروشیم در صورتی که این رقم در صورت رفع تحریم‌ها محقق می‌شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «علاوه بر اینها معلوم نیست که اگر آقای رئیسی دولت بعدی را در اختیار نداشته باشد، دولت بعدی حاضر به اجرای این برنامه می‌شود یا نه؛ چنانکه مشاهده کرده‌ایم دولت‌هایی بودند که برنامه توسعه را کنار گذاشتند و صرفا بر اساس برنامه بودجه پیش رفتند اینکه اکنون مجلس اصرار بر نگارش برنامه توسعه دارد، عملا انرژی دولت و کمیسیون‌های مجلس را می‌گیرد برای برنامه‌ای که اجرایش مشرط به مسائلی است که هنوز محقق نشده است».

بغزیان در پایان گفت: «برنامه بودجه باید دقیق و قابل اجرا باشد. اینکه می‌گویند ضریب جینی کاهش می‌یابد یا شش درصد رشد اقتصادی افزایش می‌یابد، باید پاسخ دهند که با چه ابزاری؟ شاید مدل اقتصادی کلانی در ذهن مسئولان هست و قرار است اجرا شود که ما اقتصاددان‌ها از آن بی‌خبریم؛ در غیر این صورت و باتوجه به واقعیت‌های موجود اجرای برنامه توسعه هفتم سخت است؛ به این معنی که بله در شرایط عادی اجرای این برنامه شدنی است اما فعلا آن شرایط عادی بر اقتصاد کشور وجود ندارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها