کد خبر: 716014
تاریخ انتشار :

تحلیل «نامه‌نیوز»؛

تفاوت‌های گفتمانی جلیلی و پزشکیان

در گزارش پیش رو به تفاوت‌های دیدگاه‌های مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در چند حوزه محوری می‌پردازیم.

تفاوت‌های گفتمانی جلیلی و پزشکیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه‌نیوز - مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری راه یافتند؛ دو فردی که تفاوت‌های آشکاری با یکدیگر دارند. آنها را می‌توان دو قطب رو در رو با یکدیگر در حوزه‌های مختلف دانست. در این گزارش به مهم‌ترین موارد اختلافات آن دو می‌پردازیم تا تصویر روشن‌تری از هر آنها برای انتخابی دقیق‌تر به دست دهد.

فیلترینگ

سعید جلیلی را می‌توان یکی از حامیان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی غیرایرانی دانست. او بارها درباره این موضوع موضع گرفته است و اخیرا هم امیرحسین ثابتی، یکی از نزدیک‌ترین افراد به او، گفته است باید طوری فیلتر کنیم که با هیچ فیلترشکنی هم باز نشود. در مقابل پزشکیان می‌گوید دولتم در مقابل فیلترینگ تمام قد خواهد ایستاد. او در مناظره‌های انتخاباتی هم بیان کرد به جز به ضرورت امنیتی دلیلی ندارد که شبکه‌های اجتماعی فیلتر شود.

گشت ارشاد

سعید جلیلی چندی پیش گفت که دولتش حامی طرح نور یا همان گشت ارشاد خواهد بود زیرا به گفته او این حمایت عمل به قانون است. پزشکیان در مقابل باور دارد که نمی‌شود مسئله حجاب را به زور و ارعاب گسترش داد و مخالف برخوردهای پلیسی در این زمینه است. اخیرا هم در توئیتی گفته تضمین می‌دهم با گشت ارشاد مقابله کنم.

سیاست خارجی

مهم‌ترین ویژگی سعید جلیلی مقابله با کشورهای غربی است. او باور چندانی به مذاکره ندارد، برجام را خسارت محض می‌داند و می‌گوید نباید FATF را بپذیریم اما پزشکیان صریحا می‌گوید که باید در صدد احیای برجام برآییم، با دنیا مذاکره کنیم و ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهیم و همه تلاش برای رفع تحریم‌ها به کار گرفته شود.

اقتصاد

سعید جلیلی یکی از مدافعان اقتصاد بسته و دولتی است. البته نمی‌توان مدل خاصی از اقتصاد از اندیشه او بیرون آورد و مثلا گفت که جلیلی قائل به سوسیالیست اما می‌شود گفت که او می‌خواهد دولتش بر همه‌چیز و به خصوص اقتصاد نظارت و اِعمال نظر تام داشته باشد. پزشیکان اما باور دارد که باید بخش خصوصی توسعه یابد و اصناف تقویت شوند.

در مجموع سعید جلیلی نماینده تمام‌عیار رادیکال‌هایی است که چندان قرابتی با تکثر سیاسی و اجتماعی ندارند اما پزشکیان سعی می‌کند تا همه نیروهایی که اصل انقلاب را قبول دارند دور خود جمع کند و از همه ظرفیت‌ها بهره ببرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها