کد خبر: 674237
تاریخ انتشار :

فنلاند مانعی برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی ندارد

کیش جدید ناتو به روسیه

موافقت ترکیه با عضویت فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی، این کشور اسکاندیناویایی را در آستانه پیوستن رسمی به ناتو قرار داده است. با ابراز این موافقت، دیگر مانعی برای عضویت فنلاندی ها در این پیمان جمعی وجود ندارد. با توجه به همسایگی فنلاند با روسیه و مرز گسترده ای که این دوکشور با یکدیگر دارند، اکنون ناتو بیش از گذشته با روسیه هم مرز می شود.با رای موافق اکثریت نمایندگان پارلمان ترکیه که شامگاه پنجشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) به ثبت رسید، کشور فنلاند سرانجام پس از مذاکرات طولانی عضو جدید پیمان ناتو می‌شود.

کیش جدید ناتو به روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به این ترتیب ترکیه به عنوان سی‌امین و آخرین کشور عضو ناتو، پیوستن فنلاند به این پیمان فراآتلانتیک را تائید کرد. مجارستان نیز پیش از آن، الحاق فنلاند را روز دوشنبه ۲۷ مارس تصویب کرده بود.انتظار می‌رود که عضویت فنلاند در ناتو پس از طی تشریفات باقی مانده در طول چند روز آینده، به اجرا درآید. بر این اساس، الحاق فنلاند به پیمان ناتو احتمالا قبل از نشست وزیران خارجه ناتو رسمی خواهد شد.فنلاند مرز ۱۳۰۰ کیلومتری مشترک با روسیه دارد. دولت فنلاند پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، درخواست الحاق به خانواده ناتو را ارائه داد.با این حال، ترکیه و مجارستان همچنان مخالف پذیرش سوئد در پیمان ناتو هستند. سوئد از سوی ترکیه متهم شده است که "به اندازه کافی با سازمان های تروریستی" مبارزه نمی‌کند و به درخواست‌های استرداد این کشور پاسخ داده نداده است. 

آنچه مسلم است اینکه عضویت فنلاند در ناتو می‌تواند بحران تازه‌ای را میان روسیه و اروپا رقم بزند ،حتی  اگر جنگ اوکراین در همین لحظه با انعقاد صلحی دائمی میان طرفین به پایان برسد! مقامت روسی صراحتا  هشدار داده اند  الحاق فنلاند و سوئد به ناتو می‌تواند پیامد‌های سیاسی و نظامی داشته باشد. گسترش ناتو به شمال، موضوعی نیست که روسیه به سادگی از کنار آن عبور کند. فنلاند و سوئد هر دو از سال ۱۹۹۰میلادی با ناتو همکاری داشتند، اما هرگز عضو این سازمان نبودند. حالا در صورت پیوستن این دو کشور، تعداد اعضای این ائتلاف از ۳۰به ۳۲ عضو افزایش می‌یابد.درهر حال، استقرار ناوهای جنگی  وحتی زیردریایی های اتمی روسیه در آبهای دریای شمال و بالتیک،با توجه به عضویت فنلاند در پیمان آتتلانتیک شمالی اجتناب ناپذیرخواهد بود. در این صورت، شاهد شکل گیری نوعی "بازدارندگی متمایل به درگیری"میان روسیه و فنلاند خواهیم بود. این قاعده در خصوص سوئد نیز صادق است. با این حال، هنوز تعداد زیادی از سوئدی‌ها در خصوص پیوستن به ناتو تردید دارند. همین مساله در آینده می‌تواند به پاشنه آشیل امنیتی- سیاسی در استکهلم تبدیل شود. مدتی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، تلویزیون دولتی سوئد یک نظرسنجی در مورد پیوستن کشورشان به ناتو برگزار کرد که طبق آن بیش از ۴۱درصد از شرکت‌کنندگان موافق و ۳۵درصد مخالف بودند. ۲۴درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز رای ممتنع دادند. سوال اصلی اینجاست که آیا در صورت تحقق صلح در اوکراین، از تعداد سوئدی‌های متقاضی عضویت در ناتو کاسته نخواهد شد؟! پاسخ این سوال مثبت است، اما عضویت دائم سوئد و فنلاند  در ناتو، راهی را برای بازگشت از این مسیر پرتنش باقی نخواهد گذاشت.

آنچه مسلم است اینکه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، مولد منازعات بالقوه و بالفعل زیادی در نظام بین الملل خواهد بود. بی دلیل نیست که برخی سیاستمداران در اسکاندیناوی ، نسبت به آثار و تبعات غیرقابل کنترل و تنش‌آفرین پیوستن به ناتو هشدار داده‌اند. درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو در حالی صورت می‌گیرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی بیش از یکسال نبرد بارها به صورت رسمی و غیر رسمی تاکید کرده است که کشورش  دیگر علاقه‌ای نسبت به پیوستن کشورش به ناتو ندارد! 

.....................

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها